Wastegate bygging
- 62comet
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
- Ort: Nord-Norge, Rognan
Wastegate bygging
Jeg har tegnet litt.
Ønsker synspunkter og sånt på om dette er realistisk.
Prinsipp:
Ventilen må være over eksostrykket for å få en nøyaktig regulering av ladetrykket.
Eksostrykket vil da virke til å åpne ventilen.
Hvis ventilen ligger på andre siden, som i en motor må åpningskraften først overvinne eksostrykket før ventilen åpnes. Mer eksostrykk = senere åpning. Dette blir for risikabelt. Derfor må eksostrykket virke med ventilen virkeretning.
Ladetrykket virker mot fjærkraften som holder ventilen stengt.
Strammere fjær = mere ladetrykk for å åpne ventilen.
Materialer:
Stempelet lages i messing / kobber ?
Alt annet i vanlig konstruksjonsstål.
Eksoshuset og rørene har jeg tegnet med en veggtykkelse på 3mm
Ønsker synspunkter og sånt på om dette er realistisk.
Prinsipp:
Ventilen må være over eksostrykket for å få en nøyaktig regulering av ladetrykket.
Eksostrykket vil da virke til å åpne ventilen.
Hvis ventilen ligger på andre siden, som i en motor må åpningskraften først overvinne eksostrykket før ventilen åpnes. Mer eksostrykk = senere åpning. Dette blir for risikabelt. Derfor må eksostrykket virke med ventilen virkeretning.
Ladetrykket virker mot fjærkraften som holder ventilen stengt.
Strammere fjær = mere ladetrykk for å åpne ventilen.
Materialer:
Stempelet lages i messing / kobber ?
Alt annet i vanlig konstruksjonsstål.
Eksoshuset og rørene har jeg tegnet med en veggtykkelse på 3mm
Senast redigerad av 62comet den ons jan 30, 2008 9:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
- 62comet
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
- Ort: Nord-Norge, Rognan
https://files.itslearning.com/data/231/ ... tegate.zip
arbeidstegninger for siste versjon.....
beregnet for "gummimembran" fra ett bildekk/slangen, det skal tåle trykk og evt. varme..
arbeidstegninger for siste versjon.....
beregnet for "gummimembran" fra ett bildekk/slangen, det skal tåle trykk og evt. varme..
Senast redigerad av 62comet den ons feb 06, 2008 11:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 239
- Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
- Ort: Gotland
Ett tips är att åka till VAG och köpa ett membran som sitter i wg som sitter på s2/s4. Det membranet är det många som kör med och det fungerar jättebra.
Sedan designar du resten efter det !
Att tänka på är att man gärna har större area i styrklockan/membranet än ventilarean i avgashuset. Man vill ha det så att inte avgastrycket på ventilen blir större än trycket i klockan.
Sedan designar du resten efter det !
Att tänka på är att man gärna har större area i styrklockan/membranet än ventilarean i avgashuset. Man vill ha det så att inte avgastrycket på ventilen blir större än trycket i klockan.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
presis! jag vill ha minst dubbla arian på membranet gärna mer.T_Hedman skrev: Att tänka på är att man gärna har större area i styrklockan/membranet än ventilarean i avgashuset. Man vill ha det så att inte avgastrycket på ventilen blir större än trycket i klockan.
offtast så behöver man inte så sjukt stor tallrik heller som många ibland har (typ 60mm på en 600hk bmw)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- 62comet
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
- Ort: Nord-Norge, Rognan
tja, men det er lurt å holde hjernen i toppskick med sånne "oppgaver". Jeg tror at kinakarusellen en dag må stoppe opp. scandinaviske folk mister jo snart all innsikt fordi vi er for dyre å ha i arbeid gøy ¨å være original å skjønne hvordan ting fungerer synes jeg också daPitebo skrev:Finns väl ingen anledning längre att bygga WG:s själv längre eftersom att det är i princip gratis med en kina-kopia.....nu finns dessutom reservmembran mm till dessa....
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
- 62comet
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
- Ort: Nord-Norge, Rognan
ventilen : volvo innsugsventil = Ø44 = R22 = 3,14*22*22=1520 mm2Jens Gustavsson skrev:
presis! jag vill ha minst dubbla arian på membranet gärna mer.
offtast så behöver man inte så sjukt stor tallrik heller som många ibland har (typ 60mm på en 600hk bmw)
innvendig diameter ved membran = Ø74 = R37 = 3,14*37*37=4300 mm2
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
62comet skrev:ventilen : volvo innsugsventil = Ø44 = R22 = 3,14*22*22=1520 mm2Jens Gustavsson skrev:
presis! jag vill ha minst dubbla arian på membranet gärna mer.
offtast så behöver man inte så sjukt stor tallrik heller som många ibland har (typ 60mm på en 600hk bmw)
innvendig diameter ved membran = Ø74 = R37 = 3,14*37*37=4300 mm2
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/