Wastegate bygging

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Wastegate bygging

Inlägg av 62comet »

Jeg har tegnet litt.

Ønsker synspunkter og sånt på om dette er realistisk.

Prinsipp:

Ventilen må være over eksostrykket for å få en nøyaktig regulering av ladetrykket.
Eksostrykket vil da virke til å åpne ventilen.

Hvis ventilen ligger på andre siden, som i en motor må åpningskraften først overvinne eksostrykket før ventilen åpnes. Mer eksostrykk = senere åpning. Dette blir for risikabelt. Derfor må eksostrykket virke med ventilen virkeretning.

Ladetrykket virker mot fjærkraften som holder ventilen stengt.

Strammere fjær = mere ladetrykk for å åpne ventilen.

Materialer:

Stempelet lages i messing / kobber ?

Alt annet i vanlig konstruksjonsstål.
Eksoshuset og rørene har jeg tegnet med en veggtykkelse på 3mm
Senast redigerad av 62comet den ons jan 30, 2008 9:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Inlägg av 62comet »

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 62comet den ons feb 06, 2008 2:27 am, redigerad totalt 1 gånger.
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Inlägg av 62comet »

https://files.itslearning.com/data/231/ ... tegate.zip

arbeidstegninger for siste versjon.....

Bild
beregnet for "gummimembran" fra ett bildekk/slangen, det skal tåle trykk og evt. varme..

:thumbright:

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 62comet den ons feb 06, 2008 11:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Ser jävligt lovande ut det där :thumbright:
Jag skall ta en titt på PDF'erna lite senare, för att kunna kommentera lite mer ingående.

MVH/ Tobbe P.
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av T_Hedman »

Ett tips är att åka till VAG och köpa ett membran som sitter i wg som sitter på s2/s4. Det membranet är det många som kör med och det fungerar jättebra.

Sedan designar du resten efter det !

Att tänka på är att man gärna har större area i styrklockan/membranet än ventilarean i avgashuset. Man vill ha det så att inte avgastrycket på ventilen blir större än trycket i klockan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T_Hedman skrev: Att tänka på är att man gärna har större area i styrklockan/membranet än ventilarean i avgashuset. Man vill ha det så att inte avgastrycket på ventilen blir större än trycket i klockan.
presis! jag vill ha minst dubbla arian på membranet gärna mer.

offtast så behöver man inte så sjukt stor tallrik heller som många ibland har (typ 60mm på en 600hk bmw)
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Finns väl ingen anledning längre att bygga WG:s själv längre eftersom att det är i princip gratis med en kina-kopia.....nu finns dessutom reservmembran mm till dessa....
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Inlägg av 62comet »

Pitebo skrev:Finns väl ingen anledning längre att bygga WG:s själv längre eftersom att det är i princip gratis med en kina-kopia.....nu finns dessutom reservmembran mm till dessa....
tja, men det er lurt å holde hjernen i toppskick med sånne "oppgaver". Jeg tror at kinakarusellen en dag må stoppe opp. scandinaviske folk mister jo snart all innsikt fordi vi er for dyre å ha i arbeid :wink: gøy ¨å være original å skjønne hvordan ting fungerer synes jeg också da :)
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Inlägg av 62comet »

Jens Gustavsson skrev:
presis! jag vill ha minst dubbla arian på membranet gärna mer.

offtast så behöver man inte så sjukt stor tallrik heller som många ibland har (typ 60mm på en 600hk bmw)
ventilen : volvo innsugsventil = Ø44 = R22 = 3,14*22*22=1520 mm2

innvendig diameter ved membran = Ø74 = R37 = 3,14*37*37=4300 mm2
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

62comet skrev:
Jens Gustavsson skrev:
presis! jag vill ha minst dubbla arian på membranet gärna mer.

offtast så behöver man inte så sjukt stor tallrik heller som många ibland har (typ 60mm på en 600hk bmw)
ventilen : volvo innsugsventil = Ø44 = R22 = 3,14*22*22=1520 mm2

innvendig diameter ved membran = Ø74 = R37 = 3,14*37*37=4300 mm2
:thumbright:
Skriv svar