Sida 1 av 1

hur många ca hk?

Postat: ons jan 30, 2008 12:56 pm
av oscar_volvo
hej. Hur mkt skulle man kunna få ut ur en b230 sugmotor med detta:
Renoverad bottendel
Dubbla weber 50
Ft-kolvar
Ft-stakar
Balanserad vev
Lättat svänghjul
531 topp
Vx3 kam?
Dubbla ventilfjädrar
Extraktor grenrör
2.5" avgassystem

Har ni några synpunkter på saker jag ska ändra eller använda som inte kostar allt för mkt får ni gärna säga det :D

Postat: ons jan 30, 2008 5:54 pm
av TurboFransson
plana toppen 3 mm o kör 122 kugg rem o på E85, de gör en hel del skillnad faktiskt, har provat :lol:

satsa på en värre kam typ från kg lr från folkraceshop mfl!

kam är mycket viktig komponent, speciellt i en sugmaskin, tänk på de :!:

se till o balansera hela vevpartiet, från tryckplatta till remskiva o vikta in kolvar/stakar

Postat: ons jan 30, 2008 6:35 pm
av oscar_volvo
ok.tror ni du funkar bra med en kg8 eller kg9 kam från kg trimning eller vilken tycker ni jag ska använda om jag köper en från folkraceshop.se?
ska jag verkligen plana den 3 mm ? tycker det låter mkt med:p

Postat: ons jan 30, 2008 6:41 pm
av TurboFransson
3mm e ingen fara men som sagt e85 e ett måste då, de kammarna du nämde kommer funka bra

Postat: ons jan 30, 2008 9:17 pm
av oscar_volvo
ok.men då borde jag väll få ut mer än 200hk med det trimmet jag ska använda elle? :D

Postat: ons jan 30, 2008 9:18 pm
av BMW_pelaren^^
de va en svår gissning

ja har bromsat en obalanserad b23a med 398 topp weber 45or kg-kam portad topp av mig till 186 hk

Postat: ons jan 30, 2008 10:55 pm
av Kombirejsarn
men varför använda FT kolvar?
du ska ju ha så högt kompförhållande som möjligt i en sugis..
skaffa vanliga F kolvlar eller A kolvar o kör istället så slipper du plana toppen så grymt mycke!!!

Postat: tor jan 31, 2008 9:12 pm
av oscar_volvo
ok.har kollat runt lite på olika sugtrimmade b230 motorer.har sett att en del använder ft kolvar.borde ju finnas nåra kolvar som är snäppet värre än orginal a kolvar som inte är allt för dyra.

Postat: fre feb 01, 2008 7:24 pm
av Kombirejsarn
Det är samma kvalite på alla kolvar till B230
det är gjutna Mahle kolvar orginal i Volvos motor.
så ända anledningen till att köra med FT kolvar vore om du kör med marinvev och får längre slag och sen svarvar ner kolvarna 3 mm för då är "nästan" hela gropen borta.

/Richard

Postat: ons dec 24, 2008 1:05 am
av rasmus-ahrle
kör med kg8 kam den är rejäl !