kärnkraft!!!

Tjata om vad som helst .
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

kärnkraft!!!

Inlägg av tony »

Kärnkraft.... :shock:

varför ska jag skriva en tråd om kärnkraft..???jo 1980 var jag med om ett val om vi ska ha kärnkraft eller inte..


svenska folket valde å rösta att kärnkraften ska läggas ner 2000 talets början..

Okej 1980 var jag inte så gammal..10 år...kommer fortfarande ihåg vad jag tänkte på valdags resultatet...

(detta kommer inte att alldrig å genomöras.)


10 år var jag ....måste antagligen va smartare än de flesta forkare politiker mf..


eftersom alla i svergie som då var med har ändrat sig.



varför ska jag som äger ett sommar ställe på omkring 7 hektar i finland

nu utsättas för ett hotande kärnkraftsbygge !! på ett ställe där miljön mm har satts före allt.

ni som bor vid kusten i svergie har ev 20 mil ...... till detta nybygge..(om det blir av)..de flesta vad jag vet är emot det..



varför driver myndigheter i alla länder emot ny tänkande i energi frågor??


varför bygga nya kärnkraftverk... varför inte börja bygga nya rena energi källor..



Jag vill ju ha kvar mitt sommarställe i finland utan ett kärnkraftverk 1 mil runt knuten...

min elräkning blir inte billigare för det.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

köra bil på vatten, nu far jag till kina
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Hotande kärnkraftsbygge?

Du har ju redan gamla kärnkraftverk runt knuten (läs Ryssland) och har haft så i många många år, har du gått och oroat dig varje gång du är i Finland?

Sverige borde följa Finlands exempel att bygga ny kärnkraftverk. Stänga ner Barsebäck för att sedan köpa in koleldad el från andra länder är ju bra för miljön...
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
jorgen
För mycket laddtryck
Inlägg: 475
Blev medlem: sön feb 11, 2007 6:16 pm
Ort: Storfors,värmland

Inlägg av jorgen »

Det är klart att den ska byggas ut o det rejält!
///Jörgen
070-400 00 80
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är lite förvånansvärt att inte de styrande ser affärsmöjligheterna med att göra energibesparingar och effektiviseringar för att minska på el-slöseriet. Här finns bransch-möjligheter.

Jag håller med om att modern kärnkraft är bra mycket bättre än gammal rysk Tjernobyl-teknik eller koleldade elkraftverk. Men det är frågan om det inte är bättre att satsa på olika alternativ istället, så man sprider riskerna lite bättre. Det är ju lite synd om någon terrorist spränger ett kärnkraftverk, jämfört med om någon välter en vindsnurra.. :roll:

Sen är vi ju rätt långt framme här i norr, men vi fryser ju ihjäl på vintern utan energi. Det är inte lika "stressad situation" i typ Grekland, men där behöver dom en jäkla massa ström för att kyla på sommaren istället när dom kunnat ta det från marken istället.. doh. Eller värma sitt varmvatten med hjälp av solen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Säger som eddie, -mera kärnkraft.
Kvittar nog om man har det runt knuten eller inte, blire nå helvete så drabbas man nog ändå, bästa vore ju att få utveckla tekniken inom omårdet, idag är det ju en katastrof.
VolvoDrifting
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör mar 10, 2007 9:02 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av VolvoDrifting »

Ja jag håller också med, mer kärnkraft. Är ändå en relativt ren energi om man bortser från avfallet efteråt som inte alls är speciellt kul. Men okej på det avfallet hinner man få ut så förbaskat mycket energi att det inte är lönt med vind- eller vattenkraft. Men självklart finns ju alltid risken om det händer någon olycka i ett kärnkraftverk och då är det inte så kul. Men skit samma om vi i Sverige stänger ner alla kärnkraftverk och bygger ut älvar och smäller upp en jävla massa vindsnurror. Vi har ju ändå hur många grannar som helst som har kärnkraftverk så vi blir ju ändå inte av med risken att det kan hända en olycka och en jävla massa människor dör. Och TROR Sverige är det enda landet i Europa som inte bygger ut kärnkraftverken och utvecklar den, utan istället stänger ner reaktorer.
Sverige har även väldigt bra och säkra kärnkraftverk om man jämför med t.ex. Ryssland, men man kan ändå aldrig bortse från att det kan hände en olycka.. igen.
Tjernobyl olyckan är den enda olyckan som har hänt inom kärnkraften och den var inte alls kul. Men hur olyckan kunde ske är väl inte så konstigt då man börjar kolla lite närmare på det. För det första var reaktorn i en byggnad väldigt likt en lagerlokal, alltså inte alls så säkert i mina ögon. Sen så då olyckan hände så hade dom stängt ner typ hälften av alla säkerhets system för att dom skulle ta nå prover eller något liknande. Tycker det som bara var gjort för en olycka.
Men nu kan man ju inte bara säga att kärnkraften är så mycket bättre nu, för det är den inte, inte överallt. Och man kan inte säga att den är säker heller, för risken finns hela tiden och det är svårt som fan att ha avfallet någonstans medan det faller sönder, och det tar jävligt lång tid.
Men Sverige ska väl försöka vara en bra förebild för andra länder, vilket är bra, och därför inte ha kärnkraft. Men att säga att vi inte ska ha kärnkraft "för att det inte är säkert, för tänk om det händer en olycka" så tycker jag då det är ett dåligt skäl, för vi har ju grannar som har kärnkraft och händer det en olycka där så drabbas vi också.

Det här allafall min åsikt, har väl inte 100% säkra källor till faktan men tillräckligt för mig att tro på det.
Blev kanske lite dåligt skrivet, men jag tror väl det ska gå att förstå. :wink:

Nicko
Volvo 142 -70, snart klart...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

VolvoDrifting skrev:Tjernobyl olyckan är den enda olyckan som har hänt inom kärnkraften och den var inte alls kul.
Den enda?
Kom igen.. :roll:

Sen att _inte_ satsa på t.ex. vindkraft bara för att det inte är "lönt" är ju himla bakåt-tänkande. Varenda en som satsat på det här uppe i Umeå-trakten är riktigt nöjd och sparar en massa slantar varje år som vida överstiger räntan på lånet man tar för att köpa sig en andel. Att det sen skulle spara på vattenkraftsutbyggnad och kärnkraft är ju en ren bonus för den privata ekonomin.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
VolvoDrifting
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör mar 10, 2007 9:02 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av VolvoDrifting »

Det är då den enda jag känner till... :?

Ja vindkraft kan säkert vara jätte bra att köpa in sig på som privatperson och du sparar säkert massor på det. Men jag tänkte stort, för alla som köper ström genom bolag och inte köper in sig. Lite svårt att förklara.
Men jag säger inte att vindkraft är dåligt, eller vattenkraft. Tycker det bara är synd i vattenkraft fallet att man måste förstöra många älvar.

Men det helt klart bästa vore att forska massor på att utveckla fusionen, vilket är motsatsen till kärnkraft(fission), då slår man ihop atomer istället för att klyva. Hela solen är en enda stor fusion reaktion, vore ganska coolt att ha en liten sol på jorden :wink:

Nicko
Volvo 142 -70, snart klart...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kärnreaktorer idag är bra mycket säkrare, men sabotage och kärnvapen är det väl ingen som vill tänka på i debatten?
Det finns bra många "incidenter" att lista inklusive den vid "Three Mile Island" i USA som hände före Chernobyl. Det mesta pekar nu på att det idag är hanteringen av materialet som i sig kan innebära en risk.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

vindkraft är bra och det är bra att det bestäms att det ska byggas ut men det sitter alltid nån surf***a i någon kommunnämd och stoppar det för att det inte ser snyggt ut eller nån annan anledning

sen tycker jag att man ska se över kraftverken i våra älvar
lugn - vi ska inte bygga ut dom mer utan bara byta ut generatorerna till moderna - dom som sitter i där nu är dom samma som när vattenkraftverkena byggdes - typ på 60/70 talet - det är 30 år och äldre grejer och det har ju hänt en del inom utvecklingen på elgrejer på den tiden
hörde nån på tv säga att en modern generator är 300% mer effektiv än dom som sitter i nu - där finns det en hel del att spara in
VolvoDrifting
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör mar 10, 2007 9:02 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av VolvoDrifting »

Mattias: Ne det är ju inte det.
Ja materialet efteråt är ju det största problemet, tar så lång tid att bli av med och måste ju vara rätt förvarat för strålningen och det är stora kostnader i sig. Måste nog ändra min åsikt om kärnkraft, nu då man börjar tänka efter lite mer, man hade nog lite väl förutfattade meningar. Men tycker ändå inte man ska stänga alla reaktorer, tycker vi ska ha kvar dom vi har och stänga dom eftersom vi kan bygga mer vindkraft och dylikt. Vågkraft borde forskas mer i.

Cab: Kan bara hålla med. Tycker man ska använda det man har nu, så gott det går, istället för att bygga så mycket nytt. självklart blir man väl ändå tvungen bygga nytt, men kanske inte lika mycket.

Nicko
Volvo 142 -70, snart klart...
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

mattias skrev:Det är lite förvånansvärt att inte de styrande ser affärsmöjligheterna med att göra energibesparingar och effektiviseringar för att minska på el-slöseriet. Här finns bransch-möjligheter.
Hejsan, det jobbar jag med på dagarna så i Finland åtminstone finns det jobb för sånt :)

Har funderat endel på energifrågan också. Som jag ser det så är kärnkraft det enda sättet att tillräckligt snabbt kunna bygga ut elproduktionen för att täcka behoven som redan finns. I Finland importerar vi ständigt kring 1000 MW, det är mycket. Därtill så är många kolkraftverk från 60-talet nu så gamla att de inte repareras utan tas ur bruk. Samma gäller gasturbiner som börjar nå 40-år eller mer.

Vindkraft är en fin tanke men med vindkraft krävs reservkraftverk som tas i bruk när det inte blåser, se fast på Danmark de har väldigt stor import/export i förhållande till förbrukningen och det beror på att ibland producerar vindkraften och ibland inte. Går inte att styra...

Vattenkraft kan ni i Sverige ännu bygga ut så kör på det.

Ni som är emot kärnkraft, fram med realistiska alternativ för att producera den baslast som kärnkraften gör. 8000+ h per år snurrar kärnkraftverk med stabil produktion. 1 600 MW är Olkiluoto 3 som snart är färdig här i Finland.

Förgasningsprocesser verkar annars vara på frammarsch, ska bli intressant att se ifall det blir till nåt. Geotermisk energi finns också var man borrar två hål ner till en 6 - 8 km djup och skickar ner vatten som blir till ånga som driver en turbin. Dock är det ju lite småskaligt, har visat att det kan bli jordskalv då man provar i större skala. Spännande :)

Spaniens solenergi är rätt spännande också, 300 MW anläggning är under konstruktion...Denhär är på 10 MW, som en större villapanna.

Bild
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

mattias skrev:
VolvoDrifting skrev:Tjernobyl olyckan är den enda olyckan som har hänt inom kärnkraften och den var inte alls kul.
Den enda?
Kom igen.. :roll:

Sen att _inte_ satsa på t.ex. vindkraft bara för att det inte är "lönt" är ju himla bakåt-tänkande. Varenda en som satsat på det här uppe i Umeå-trakten är riktigt nöjd och sparar en massa slantar varje år som vida överstiger räntan på lånet man tar för att köpa sig en andel. Att det sen skulle spara på vattenkraftsutbyggnad och kärnkraft är ju en ren bonus för den privata ekonomin.

Jag tycker inte man ska utesluta det ena för att satsa på det andra (det är ju omvänt scenario nu med kärnkraften i sverige...)

Vindkraft är rätt intressant, skulle det vara ekonomiskt försvarbart att satsa på vindkraft om det inte vore att man får så mycket bidrag för att bygga den ? (Grön el mm.)
Eller är det så att Vindkraften går i vinst pga bidrag, inte för elen den producerar?

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jckssn skrev:Vindkraft är rätt intressant, skulle det vara ekonomiskt försvarbart att satsa på vindkraft om det inte vore att man får så mycket bidrag för att bygga den ? (Grön el mm.)
Eller är det så att Vindkraften går i vinst pga bidrag, inte för elen den producerar?
Man får frikostiga bidrag för att genomföra en planeringsinsats, iaf seriösa insatser. Men det är inte mer än 10% bidrag på investeringen, läste jag någonstans på Energimyndighetens hemsida.
Det här gällde för stora (1MW) vindkraftverk för ett par år sen:
Om man beräknar kostnaden för att producera el utan hänsyn till skatter och bidrag så är kostnaden för vindkraft ca 40 öre/kWh vilket är några öre mer än exempelvis el från gaskombi-kraftverk och nya vattenkraftverk. Om man tar hänsyn till skatter och bidrag d.v.s. kompenserar för de externa kostnaderna, så är vindkraft idag det näst billigaste sättet att producera el efter avfallskraftverk. I detta perspektiv är det alltså billigare att producera el från nya anläggningar med hjälp av vindkraft än med t.ex. kolkraft.
http://mainweb.hgo.se/projekt/cvi.nsf/0 ... i%2010.pdf

Det finns hur mycket som helst att läsa om man Googlar lite (kan hjälpa om man bara söker efter svenska sidor, använd avancerad sökning).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar