Har planer om og turbokonvertere min 85`BMW E30 323i, men vil gjerne forhøre meg om hva jeg burde gjøre med motoren....!
Det jeg tenkte å gjøre er følgende:
- MLS 3mm stålpakning
- ARP studs
- Sveise kjølekanalene i toppen.
- Holset HX40. 58mm inn / 62mm ut. 16# avgashus
- Adapter-grenrør
- 3" eksos
- Alu intercooler
- Har 2 MSD bensinpumper + catchtank
- MSI v3.0 innsprut
- MSD 895cc spridare (er litt store, men jeg har sånne liggende)
- E85 drivstoff
- 1,4 - 1,5 bar laddtryck
Er dette ett bra resept på en holdbar motor??
1 :
Tror orginal kompen. på motoren er på 9,8:1.
Hvilken komp vil det bli med 3mm pakning??
2:
Tror dere jeg kan kjøre ett ladetrykk på opptil 1,4 bar med E85??
3:
Vil kopplingen holde? Vurdere sterkere trykkplate kanskje?
Vegard
BMW E30 323i turbokonvertering. M20B23
BMW E30 323i turbokonvertering. M20B23
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
91`E30 BMW 324TDS Touring
Den ska väl ha 140 hk och lite mindre vrid än 2.5an som har 170hk/220Nm.
Så med 1.4 bar är det väl ca 2.4 x 140 hk = ca 330 hk och 400+ Nm, när allt stämmer.
Så med 1.4 bar är det väl ca 2.4 x 140 hk = ca 330 hk och 400+ Nm, när allt stämmer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ok, men har den ikke 150hk / 205nm?? Står det i min instruksjonsbok hvertfall...!mattias skrev:Den ska väl ha 140 hk och lite mindre vrid än 2.5an som har 170hk/220Nm.
Så med 1.4 bar är det väl ca 2.4 x 140 hk = ca 330 hk och 400+ Nm, när allt stämmer.
Takk for svaret forresten!
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
91`E30 BMW 324TDS Touring
De tidigare 2.3 hade bara 139 hp (!).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.