BMW E30 323i turbokonvertering. M20B23

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

BMW E30 323i turbokonvertering. M20B23

Inlägg av Griffin88 »

Har planer om og turbokonvertere min 85`BMW E30 323i, men vil gjerne forhøre meg om hva jeg burde gjøre med motoren....!

Det jeg tenkte å gjøre er følgende:

- MLS 3mm stålpakning
- ARP studs
- Sveise kjølekanalene i toppen.
- Holset HX40. 58mm inn / 62mm ut. 16# avgashus
- Adapter-grenrør
- 3" eksos
- Alu intercooler
- Har 2 MSD bensinpumper + catchtank
- MSI v3.0 innsprut
- MSD 895cc spridare (er litt store, men jeg har sånne liggende)
- E85 drivstoff
- 1,4 - 1,5 bar laddtryck

Er dette ett bra resept på en holdbar motor??

1 :

Tror orginal kompen. på motoren er på 9,8:1.
Hvilken komp vil det bli med 3mm pakning??

2:

Tror dere jeg kan kjøre ett ladetrykk på opptil 1,4 bar med E85??

3:

Vil kopplingen holde? Vurdere sterkere trykkplate kanskje?


Vegard
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Sacsh 618 tryckplatta samt 4 puckad sinter andvänds flitigt av M20 folket. Den hänger med rätt långt.


Ja på E85 lär 1.4 bar inte vara några problem.

Mvh
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

Inlägg av Griffin88 »

peppe skrev:Sacsh 618 tryckplatta samt 4 puckad sinter andvänds flitigt av M20 folket. Den hänger med rätt långt.


Ja på E85 lär 1.4 bar inte vara några problem.

Mvh
Ok, takk for svaret!
Vil du gjette på antall hk/nm på dette motorreseptet??
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Inte den blekaste, har inte pysslat med B23 något bara B25 och B27.

:)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Den ska väl ha 140 hk och lite mindre vrid än 2.5an som har 170hk/220Nm.
Så med 1.4 bar är det väl ca 2.4 x 140 hk = ca 330 hk och 400+ Nm, när allt stämmer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

Inlägg av Griffin88 »

mattias skrev:Den ska väl ha 140 hk och lite mindre vrid än 2.5an som har 170hk/220Nm.
Så med 1.4 bar är det väl ca 2.4 x 140 hk = ca 330 hk och 400+ Nm, när allt stämmer.
Ok, men har den ikke 150hk / 205nm?? Står det i min instruksjonsbok hvertfall...!

Takk for svaret forresten!
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

De tidigare 2.3 hade bara 139 hp (!).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

Inlägg av Griffin88 »

mattias skrev:De tidigare 2.3 hade bara 139 hp (!).
Det var rart...! Min instruksjonsbok er fra 1985 og der står det 150hk @ 6000rpm og 205nm @ 4000rpm.
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
Skriv svar