Sida 1 av 1

240 turbo - startsvårigheter

Postat: tor nov 25, 2004 5:58 pm
av Steve
Köpte mig en 240 turbo utan motor och har nu satt i en motor (B21ET)

Startar perfekt när den är kall(går dock lite dåligt om man gasar lite när man kör med den dom första 5-10 minuterna), står man bara på friläget och tomvarvar så går den bra när den är kall

Går perfekt när den blir varm

Men stänger man av den när den blir varm så blir den omöjlig att starta om man låter den stå typ 10-15 minuter innan man försöker starta den igen, kopplar man ur kallstarten då så går den starta

Har provat att byta styrtrycksventil, kallstartsinsprutare, termotidgivare + tillsatsluftslid

Kan jag ha satt nån kabel fel? Har bara vanliga kabelskor istället för kontaktstycken på kallstart+termotidgivaren så det är inte helt omöjligt att dom sitter på fel stift

Kan det va nån vakuumslang som sitter fel?

Jag blir knäpp :/
Måste ju nästan vara nåt med styrningen till kallstarten, men jag kan inte komma på vad

Postat: tor nov 25, 2004 9:25 pm
av marmander
Det kanske har med den där "tryckaccumelatorn" som ska sitta efter bränslepumpen? bara en gissning..

Postat: fre nov 26, 2004 6:38 am
av Steve
marmander skrev:Det kanske har med den där "tryckaccumelatorn" som ska sitta efter bränslepumpen? bara en gissning..
Luktar då¨soppa som fan när den inte startar så det tror jag inte..

Postat: fre nov 26, 2004 9:35 am
av Da_Snake
Hur har du kopplat kallstarten då?
Lite svårt att säga om du kopplat fel eller inte om man inte vet det.. :wink:

Styrningen till kallstarten ska tas från startmotorns stift så att den bara är aktiv så länge du kör på starten, sen ska termotidgivaren styra om och hur länge den ska vara aktiv.

Postat: fre nov 26, 2004 1:56 pm
av Axel
marmander skrev:Det kanske har med den där "tryckaccumelatorn" som ska sitta efter bränslepumpen? bara en gissning..
min farssas 745 med K-jet går utan accumulator... det märks ingen skillnad...

Postat: fre nov 26, 2004 3:08 pm
av Steve
Da_Snake skrev:Hur har du kopplat kallstarten då?
Lite svårt att säga om du kopplat fel eller inte om man inte vet det.. :wink:

Styrningen till kallstarten ska tas från startmotorns stift så att den bara är aktiv så länge du kör på starten, sen ska termotidgivaren styra om och hur länge den ska vara aktiv.
Vad har tillsatsluftsliden för uppgift exakt?

Postat: fre nov 26, 2004 5:10 pm
av marmander
St3v3 skrev: Vad har tillsatsluftsliden för uppgift exakt?
Den ger den ökade luftmängd som behövs för att få motorn att gå på tomgång när den är kall..
mindre effektiv förbränning behöver ju mer soppa och luft för att få motorn att gå..
Den påverkar mest kallstarten, men kan även påverka vid varm motor. I ditt fall startar den ju när den är kall, så det är nästan uteslutet att det är den.

Som sagt tidigare, så ska ju kallstartsventilen enbart gå när man kör startmotorn och inte längre än den tid som termotidskontakten avgör.

Termotidkontakten kan ju vara sönder (vanligt fel) om du inte har skaffat en ny, men dom brukar reagera med att bilen inte startar när den är kall (den ger ingen spänning till kallstartsventilen). Mät upp och se om du får ut spänning på kallstartsventilen och kolla så att den enbart ger spänning då du kör startmotorn och motorn är kall.

Axel: jag vet att din farsa kör utan.. :P Men dom har ju en förmåga att reagera lite olika dom här motorerna.. dock så är det förmodligen inte det som är felet... bensin får den ju, bara att det är för mkt.

Lycka till!
/Simon