Bilbälten i bälteslös jänkare

Allt inom Usa bilar samt hot rods
boggpatrik.se
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Bilbälten i bälteslös jänkare

Inlägg av boggpatrik.se »

Jag har en Impala cab -67, utan bilbälten. Men jag skulle vilja montera några sådana för att kunna spänna fast ungarna i deras bilbarnstolar. Är det någon som har några tips? Finns det någon bra lösning att köpa?
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck

Inlägg av Rohden »

Jag hade samma problem, tog bälte bak från en volvo 240. Dom var dock lite korta så dom går inte runt en vuxen. Hittar du några universal så är jag intresserad
Användarvisningsbild
Force
Super Charged

Inlägg av Force »

Någon färdig lösning finns inte vad jag vet.
Då ju bilar äldre än 1968 är undantagna från allt vad bälteskrav heter är det väl ingen större marknad för detta heller.
Sen är det lite svårt att eftermontera bälten i cabbar och HT's då det är lite dåligt med tillräckligt starka fästpunkter för trepunktsbälten, och ett felmonterat bälte kan skada nästan lika mycket som om man varit utan bälte.
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
jp
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Midjebälten brukar vara enda lösningen.
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
boggpatrik.se
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

jp skrev:Midjebälten brukar vara enda lösningen.
jp: Vet du någon som säljer någon typ av universal-midjebälten?
jp
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Finns i mitt sortiment. Svart, blått, rött eller silver.
SSPatrik skrev:
jp skrev:Midjebälten brukar vara enda lösningen.
jp: Vet du någon som säljer någon typ av universal-midjebälten?
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Om bilen är bältesfri och du monterar bälten så får du inte sedan montera bort dessa på efterhand.
Mej veterligen gäller detta oxå bilar äldre än -68 ?

Logiken i detta är att man inte ska ta bort säkerhetsutrustning på bilen på efterhand om nån väl gjort sej besväre å skruva dit dom.

Likt om du monterar ur bälten ur din bältesbefriade bil inför varje besiktning. Blir du sedan stoppad efter vägkanten och snuten får se att de finns bälten i bilen som du inte bär. Ja då hjälper de inte å sejja att bilen inte är registrerad med bälte endå.
Bild
boggpatrik.se
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Foffe skrev:Likt om du monterar ur bälten ur din bältesbefriade bil inför varje besiktning. Blir du sedan stoppad efter vägkanten och snuten får se att de finns bälten i bilen som du inte bär. Ja då hjälper de inte å sejja att bilen inte är registrerad med bälte endå.
Det är en risk jag får ta i det här läget tills ungarna vuxit upp lite mer.
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck

Inlägg av storbäcken »

Foffe skrev:Om bilen är bältesfri och du monterar bälten så får du inte sedan montera bort dessa på efterhand.

Logiken i detta är att man inte ska ta bort säkerhetsutrustning på bilen på efterhand om nån väl gjort sej besväre å skruva dit dom.

Likt om du monterar ur bälten ur din bältesbefriade bil inför varje besiktning. Blir du sedan stoppad efter vägkanten och snuten får se att de finns bälten i bilen som du inte bär. Ja då hjälper de inte å sejja att bilen inte är registrerad med bälte endå.
Detta tror jag inte stämmer..

68 och äldre behöver inte ha bälten, men om man monterar bälten så måste dom användas vid färd, annars blir det böter.
Och vid besiktning så måste bälterna antingen finnas och fungera, eller inte finnas alls.
Bilprovningen kan även ha synpunkter på hur bälterna är monterade. Vissa bilar före -68 har färdiga bältesinfästningar, tex Amazon.
Framförallt ska man passa sej för att montera bälten i ramen på en rambyggd bil. (Vad händer isåfall vid en krock där karossen åker framåt och ramen bakåt vid smällen :shock: )

Jag har då själv plockat bort ej fungerande bälten på en bil från -62 och har bes 3ggr utan att nån har brytt sej...
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Bild
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Och jag har gjort detsamma på en opel commodore. Den hadde ej bälten original men hadde bälten ditsatta på efterhand och en liten klisterlapp "utrustad med säkerhetsanordning ***" på lilla ventilationsrutan fram.

Hur som helst va bältena helknäppa och verka inte funktionella.
Jag montera ur dom och skrapa bort det gammla klistermärket.
Körde in på besiktningen "enligt datan skall denna bil vara utrustad med bälten står det här?"

Detta fanns registrerat trots att bilen från början kom utan bälten.
Bild
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

storbäcken skrev:
Foffe skrev:Om bilen är bältesfri och du monterar bälten så får du inte sedan montera bort dessa på efterhand.

Detta tror jag inte stämmer..

68 och äldre behöver inte ha bälten, men om man monterar bälten så måste dom användas vid färd, annars blir det böter.
Och vid besiktning så måste bälterna antingen finnas och fungera, eller inte finnas alls.
Bilprovningen kan även ha synpunkter på hur bälterna är monterade. Vissa bilar före -68 har färdiga bältesinfästningar, tex Amazon.
Framförallt ska man passa sej för att montera bälten i ramen på en rambyggd bil. (Vad händer isåfall vid en krock där karossen åker framåt och ramen bakåt vid smällen :shock: )

Jag har då själv plockat bort ej fungerande bälten på en bil från -62 och har bes 3ggr utan att nån har brytt sej...
Min Falcon 68 har haft bälten, men de är borta. Fästhålen syns tydligt.
Aldrig nån som sagt nåt om det.
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck

Inlägg av Foffe »

Okej min besiktningsgubbe pratade vell i nattmössan då.
Men bra att veta då ja har en volvo 142a -68a
Bild
Användarvisningsbild
Force
Super Charged

Inlägg av Force »

Ja i bilar äldre än 1968 får man ta bort bältena då reglerna inte kräver bälten i så gamla bilar, men sitter det bälten där ska dom användas oavsett årsmodell.

Problemet idag är väl att det sedan Juli 2007 inte är tillåtet att låta barn yngre än tre år åka i bilar som inte har bälten och särskilt framtagna säkerhetsanordningar...böterna för detta är 2500 kr per barn.
Men äldre än tre år och längre än 135 cm är det inga problem vad jag kan utläsa av det jag läst i ämnet.
Dock har VV lagt in en brasklapp, är barnet kortare än 135 cm får man endast åka tillfälligt under kortare transporter och inte i framsätet...men vem kan kolla det! :roll:
Inte ens den mest nitiske polisman kan ju veta när barnet klev in i bilen, och kortare transporter är inte specificerat till någon viss sträcka.
Men ingen har hittills tagit tag i saken och detta är något som jag tycker föreningar och tidningsfolk inom bilhobbyn kunde ta tag i och ta upp till diskussion med VV och kanske eventuellt få till stånd ett undantag för entusiastfordon, eller ta fram riktlinjer som folk kan följa för vilka bälten som är godkända och hur man eftermonterar erfoderlig säkerhetsutrustning på ett säkert sätt.
Det som eventuellt kan tala för ett undantag är att alla i Sverige registrerade skattebefriade entusiastfordon har en genomsnittlig körsträcka på endast 87 mil och är inte särskilt olycksdrabbade, annars skulle inte försäkringspremierna vara så låga som dom är för dessa fordon...och det kan ju vara en förmildrande omständighet.
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Force skrev:Ja i bilar äldre än 1968 får man ta bort bältena då reglerna inte kräver bälten i så gamla bilar, men sitter det bälten där ska dom användas oavsett årsmodell.

Problemet idag är väl att det sedan Juli 2007 inte är tillåtet att låta barn yngre än tre år åka i bilar som inte har bälten och särskilt framtagna säkerhetsanordningar...böterna för detta är 2500 kr per barn.
Men äldre än tre år och längre än 135 cm är det inga problem vad jag kan utläsa av det jag läst i ämnet.
Dock har VV lagt in en brasklapp, är barnet kortare än 135 cm får man endast åka tillfälligt under kortare transporter och inte i framsätet...men vem kan kolla det! :roll:
Inte ens den mest nitiske polisman kan ju veta när barnet klev in i bilen, och kortare transporter är inte specificerat till någon viss sträcka.
Men ingen har hittills tagit tag i saken och detta är något som jag tycker föreningar och tidningsfolk inom bilhobbyn kunde ta tag i och ta upp till diskussion med VV och kanske eventuellt få till stånd ett undantag för entusiastfordon, eller ta fram riktlinjer som folk kan följa för vilka bälten som är godkända och hur man eftermonterar erfoderlig säkerhetsutrustning på ett säkert sätt.
Det som eventuellt kan tala för ett undantag är att alla i Sverige registrerade skattebefriade entusiastfordon har en genomsnittlig körsträcka på endast 87 mil och är inte särskilt olycksdrabbade, annars skulle inte försäkringspremierna vara så låga som dom är för dessa fordon...och det kan ju vara en förmildrande omständighet.
Jag tycker att man alltid ska vara försiktig när man börjar tala entusiastfordon(eller menar du alla bilar som är skattebefriade?). Det är bättre om det helt enkelt ändras så det gäller bilar äldre än 68 igen. Det är ju i princip bara entusiastfordon ändå.
Användarvisningsbild
Force
Super Charged

Inlägg av Force »

Ja eftersom större delen av dessa fordon som går i trafik är just entusiastfordon så är det väl det jag menar.
Den genomsnittliga körsträckan på 87 mil per år är baserad på ALLA registrerade fordon äldre än 30 år, så det körs inte mycket med dom och dom som används dagligen är förhållandevis rätt få baserat på denna beräkning.
Sen är det ju anbart fordon fram till och med 1968 det gäller i det här fallet.

Jag talade med en besiktningsman jag känner i det här ämnet häromdagen och han sa att det inte bara är att sätta in bälten och tro att det ska gå igenom, någon måste godkänna monteringen och hållfasthet för fästpunkter mm, och vem som kunde göra det hadde han inga förslag på då bilprovningen inte gör sådana bedömningar, utan sitter det eftermonterade bälten där som inte sitter i orginalfästen från fabrik ska det vara godkänt av någon och styrkas med intyg.
På amatörbyggda fordon är det lite annorlunda då det är en besiktingsman från SFRO som gör den bedömningen, men i det här fallet rör det sig ju inte om några amatörbyggen så SFRO blir aldrig inkopplade.
Skriv svar