Sida 1 av 2

stadiga 4wd drivlinor? hjälp

Postat: tis feb 12, 2008 1:56 am
av frieberg
hjälper en polare bygga bil (har inte lov å säga vad de är för bil ännu) å har lite ansvar över motor å drivlina..
första planen var att köra med s4 låda drivlina å vr6 motorn.. då audis lådor känns som ett skottsäkert alternativ. motorn hamnar dock så långt fram i i bilen å viktenfördelningen ser inte så trevlig ut. detta efter vi mottat in allt färdigt och vinklar på drivaxlar å markrigång osv såg bra ut å vi var nöjda, men när ändå ett så stort om bygge ska ske (ingen 4wd från början och helbur ny framvagn å bakvagn.) börja vi tänka om och en anna drivlina kanske lämpar sig bättre. har börjat se efter andra 4wd -drivlinor, hellst med längsmonterad motor. och med separat framdiff med kardan frammåt för att kunna montera motorn längra bak.

de alternativ som jag kommer å tänka på är:
BMW 325ix E30
BMW 525ix E34
på de här bilarna tycks lådorna vara olika å fördelningslådan skiljer sig iaf på huset. skiljer även innehållet, är de en stadigare fördelningslåda mbakom 525ix? 325:ans låda tror jag inte kommer hållaihop. 525:ans däremot e de nogon som har koll på lådorna? eller är de rent så att problemet kommer först efterlådan å de är i fördelningslådan haveriet kommer. skulle super om någon som har lite koll i ämnet kunde uttala sig om drilinan tål något. å om lådan inte orkar med går de då att motera fördelningslådan bakom en m3 låda. skiljer de sig mycket i 525ix låda jämfört M3 lådan? har hört disel lådan ska vara lika stadig som M# lådan?

nästa alternativ med längs monterad motor är FROD....

sierra/scorpio 4x4?
här har jag ingen koll mer än att de har samma drivnings förhållande som BMW:n 40/60.. har nån stans hört att de ska vara "samma" som BMW:n men vad är de som är lika äre endast kraft-fördelningen eller rentav samma fördelningslåda, lika innehåll med olika hus?
med for alternativet så blir nog inte växellådan långlivad alls men tanken var då om man kunda använda fördelningslåda bakom någon annan växellåda (om nu ford fördelningslådan håller för något)
Ford finns de ju massor av till inga pengar i princip.. fint om de rasar men å andrasidan vill man ha en stabil drivlina så man slipper skruva senare. om nu BMW:n å forden har samma fördelningslåda kan man då plocka fördelningslådan från en ford å skruva på bakom bmw lådan, eller skilljer sig husen? (sorry lite av en repetion av en tidigare frågeställning ville bara motivera ford lite med tanke på att de är lättare å billigare å få tag på delar än till bmw:n)


någon som har koll på detta vore fint om ni kom med ett uttalande
Ford finns de ju massor av till inga pengar i princip..
Eller finns de ett alternativ som är ännu bättre än märkena ovan så skrik till bara :)

va inte rädd att komentera!!

*(har alltid haft svårt för ford) varit mek på auktoriserad verkstad för mitsubishi ford å subaru.. å efter de så steg inte förtroendet för ford heller dock ej erfarenheter av deras 4wd *

Postat: tis feb 12, 2008 8:02 am
av RoGGaH
Det är samma fördelningslåda i bmw som i escort cosworth iaf.
För det vet ja en som plockat imellan. Tog delar från en bmw låda när det paja i rally cross cossin.

Postat: tis feb 12, 2008 12:47 pm
av Pizza
Nja, tycker ni gör bort er lite om ni går från audi linan, eller, de beror väl på hur mkt mos ni ska ha i maskinen, över 300hk bör ni tänka till å efter 400 så "ska" ni köra audi. Skottsäkert, relativt billigt å ganske enkelt å hitta delar.

PIzza

Postat: tis feb 12, 2008 5:37 pm
av Kristoffer Helle
cheva 4x4? hålder til en monstertruck :D

Postat: tis feb 12, 2008 5:48 pm
av caterpillar
audis greier er da ganske holdbare... kronhjul å pinjong i en audi 80 å en audi v8 har samme delnr...
rimeli greitt å fixe til deler
er det inte en kille med gammel saab 77 mod med audis drivline i her på forumet :wink:

Postat: tis feb 12, 2008 5:49 pm
av caterpillar
motor å låda kan da flyttes bakover i bilen, om det er så
tror KRB røde audi q har nesten 50cm bakoverflyttad motor

Postat: tis feb 12, 2008 5:55 pm
av Jerry Lundgren
Vet ej hur mycket effekt de tål, men äldre Nissan King Cab har lösa fördelningslådor. Har sett nån som kör med sån i någon slags monster/terrängbil. Å de kostar inte så jäkla mycket heller, har sett för runt 2500:- på http://www.fbt.se.

///Jerry Lundgren

Postat: tis feb 12, 2008 10:44 pm
av Steve
caterpillar skrev:motor å låda kan da flyttes bakover i bilen, om det er så
tror KRB røde audi q har nesten 50cm bakoverflyttad motor
Hur har dom gjort? Borde bli en riktigt elak vinkel på drivknutarna om man bara flyttar bak motor och låda

Postat: tis feb 12, 2008 11:31 pm
av frieberg
oj tackar för alla som kommit med synpunkter å förslag. fortsättt gärna med de.

Jag vill hellst inte lämna audidrivlinan heller finns ju en tanke bakom varför vi köpte de från början. stadiga och går å få ta i för rimligt pris å inte för svårt å få tag i delar till. Men de ser inte alls bra ut med vikt fördelningen när motor å låda skruvats ihop med adapterplatta vägde paketet nästan jämt på adapterplattan så tyngd punkten på motor å låda ligger en bit framför framaxeln. motorn slutar 15mm innnaför grillen på bilen å ingen plats för lylare fram... tänk då att en Vr6 är betydligt kortare än audi 5:an. Sen då resten av bilen inte väger så mycket känns de som de kommer ha avgörande betydelse för hur bilen kommer bete sig.

Hmm.. kan inte förstå hur man kan flytta motorn så långt bak.. vi har drivaxlarna raka nu och kan inte flytta motor och låda bakåt mer än någoon cm innan de påverkar maximalt styrutslag... nu är väll våran bil lite smalare än audin men de kan ändå inte påverka så mycket.
fins de blider på den audin de pratas om?

Postat: ons feb 13, 2008 9:09 am
av j björk
Jag har för mig att bilen ni refererar till med tillbakaflyttad motor hade en helt annan låda, tror det var ren eftermarknad.

Då med en diff fram.

Postat: ons feb 13, 2008 11:53 am
av caterpillar
j björk skrev:Jag har för mig att bilen ni refererar till med tillbakaflyttad motor hade en helt annan låda, tror det var ren eftermarknad.

Då med en diff fram.
sjekket lite; tror det va nå spec quaife låda til nære 180000.... :doh:

Postat: ons feb 13, 2008 12:34 pm
av j björk
caterpillar skrev:
j björk skrev:Jag har för mig att bilen ni refererar till med tillbakaflyttad motor hade en helt annan låda, tror det var ren eftermarknad.

Då med en diff fram.
sjekket lite; tror det va nå spec quaife låda til nære 180000.... :doh:
Jo precis.
Det är ju en norrman :roll:
Bara sälja lite olja :hihi:

Postat: ons feb 13, 2008 1:17 pm
av caterpillar
:D :D :lol: 8) :thumbright:

Postat: tor feb 14, 2008 12:24 am
av frieberg
Okej verkar rimligt att de var en eftermarknads drivlina i den bilen.
Lägger till lite mer tänkta fakta om bilen 1100kg som önskad övre gräns, till att börja med lite över 400hk med bra bottenvrid är målet.

Men bmw 525ix ingen som har koll på vad en sådan fördelningslåda kan tåla? väger ju trots allt tjänstevikt på 1870kg. tror även man kan få dit en m3-låda framför fördelningslådan. de är själva fördelningslådan som jag funderar på om den fixar jobbet. diffrentiler fram ock bak kan bort ses då de är lättare å få tag i kraftigare diton.

Postat: tor feb 14, 2008 12:30 am
av frieberg
RoGGaH skrev:Det är samma fördelningslåda i bmw som i escort cosworth iaf.
För det vet ja en som plockat imellan. Tog delar från en bmw låda när det paja i rally cross cossin.
plockades hela fördelninslådan eller delar från innanmäte?

nyfiken på de här finns så gott om 4wd fordar nästan gratis. ska kolla upp om fördelningslådorna skiljer sig mellan "vanliga" fordar och cossis