Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
Då är det dags att sätta igång med mitt Ex-jobb efter 4års planering.
Det ska bli ett rör-chassi som kommer att passa i en Bentley EXP Speed 8 kaross, men karossen är ett senare bekymmer.
Själva chassiet är tänkt att vara klart tills den 29e maj när jag har redovisning av mitt ex-jobb. När resten av bilen är klar har jag ingen tid utsatt för jag vill inte behöva stressa med den och att jag måste få igång Lancian och få igenom Spriten genom besiktningen innan jag gör klart den här bilen.
Det jag har tänkt använda bilen till sen är att köra Modsport och eventuellt besikta den som amatörbyggt fordon så jag får köra den på vägen.
Är det någon tävlingsbils tillverkare som ser det här och tycker att jag skulle passa bra att jobba hos er är det bara att höra av er.
Ungefär så här chassiet kommer att se ut när det är klart.
En provkörning av den i Adams Car är två klasskompissar Erik (fetn) och Johan (_JP_) som sköter den delen som sitt ex-jobb
http://youtube.com/watch?v=sR74a_0MpZI" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är ett par FEM analysbilder den första är krafterna som blir när kan kör ned i ett gupp och den andra är för att testa vridstyvheten.
Pedalstället jag gjorde för ca 1,5 år sedan för att jag inte hade något annat att göra. På den gamla goda tiden när jag inte hade fullt upp hela tiden.
Passade på när jag jobbade i julas att bocka huvudbågarna.
Blev tvungen att tillverka nya valsar till rör valsen för att det skulle passa mina rör
Och för att tillverka valsarna behövde jag tillverka ett svarvstål med rätt radie.
Här är dagens jobb, byggt en jigg att bygga chassiet på.
Det var allt för i dag, mer kommer i morgon.
Det ska bli ett rör-chassi som kommer att passa i en Bentley EXP Speed 8 kaross, men karossen är ett senare bekymmer.
Själva chassiet är tänkt att vara klart tills den 29e maj när jag har redovisning av mitt ex-jobb. När resten av bilen är klar har jag ingen tid utsatt för jag vill inte behöva stressa med den och att jag måste få igång Lancian och få igenom Spriten genom besiktningen innan jag gör klart den här bilen.
Det jag har tänkt använda bilen till sen är att köra Modsport och eventuellt besikta den som amatörbyggt fordon så jag får köra den på vägen.
Är det någon tävlingsbils tillverkare som ser det här och tycker att jag skulle passa bra att jobba hos er är det bara att höra av er.
Ungefär så här chassiet kommer att se ut när det är klart.
En provkörning av den i Adams Car är två klasskompissar Erik (fetn) och Johan (_JP_) som sköter den delen som sitt ex-jobb
http://youtube.com/watch?v=sR74a_0MpZI" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är ett par FEM analysbilder den första är krafterna som blir när kan kör ned i ett gupp och den andra är för att testa vridstyvheten.
Pedalstället jag gjorde för ca 1,5 år sedan för att jag inte hade något annat att göra. På den gamla goda tiden när jag inte hade fullt upp hela tiden.
Passade på när jag jobbade i julas att bocka huvudbågarna.
Blev tvungen att tillverka nya valsar till rör valsen för att det skulle passa mina rör
Och för att tillverka valsarna behövde jag tillverka ett svarvstål med rätt radie.
Här är dagens jobb, byggt en jigg att bygga chassiet på.
Det var allt för i dag, mer kommer i morgon.
Senast redigerad av Ajden den tor mar 09, 2017 11:33 am, redigerad totalt 47 gång.
Hade det inte varit så jädra dyrt med balkar skulle jag ha byggt den i stål.jp skrev:Bygger du en jigg i trä? Eller är det bara en prototyp och du bygger den sedan i lite stabilare material?
Men nu gör jag så att jag använder den där när jag punktar ihop allt, sen när jag helsvetsar tänkte jag låna jiggen till formulastudentbilen och sätta fast den i.
På tidigare jobb jag haft har jag byggt en hel del saker på ungefär samma vis och dom har blivit rak, gäller bara att vara försiktig när man svetsar sen.
Ok, blev lite fundersam...
Annan fråga, varför plottar belastningsmodellen inte en rund huvudbåge? Den är ju rund på din 3d skiss och i verkligheten.
Annan fråga, varför plottar belastningsmodellen inte en rund huvudbåge? Den är ju rund på din 3d skiss och i verkligheten.
Ajden skrev:Hade det inte varit så jädra dyrt med balkar skulle jag ha byggt den i stål.jp skrev:Bygger du en jigg i trä? Eller är det bara en prototyp och du bygger den sedan i lite stabilare material?
Men nu gör jag så att jag använder den där när jag punktar ihop allt, sen när jag helsvetsar tänkte jag låna jiggen till formulastudentbilen och sätta fast den i.
På tidigare jobb jag haft har jag byggt en hel del saker på ungefär samma vis och dom har blivit rak, gäller bara att vara försiktig när man svetsar sen.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Bentley EXP Speed 8 replica - Ex-jobb
Ska den ha två rattar?Ajden skrev: Ungefär så här chassiet kommer att se ut när det är klart.
Skämt åsido, det här kommer nog bli något riktigt trevligt... En tråd som kommer följas med stort intresse. Fint val av kaross också. Visst, detta är egentligen något way beyond mina kunskaper, å andra sidan kanske man alltid lär sig nåt även av att kolla på grejer som är för avancerade.
Vet facktiskt inte varför den inte plottar dom rutn. Hade gått att lagt ut flera korta sträck så det nästan blev runt, men det kändes lite overkill.jp skrev:Ok, blev lite fundersam...
Annan fråga, varför plottar belastningsmodellen inte en rund huvudbåge? Den är ju rund på din 3d skiss och i verkligheten.
Pluggar - Arena Inovativ Teknik och Företagande med inriktining mot bilsystemteknik.bmw02touring skrev:Det här ser intressant ut, blir alltid imponerad när du sätter igång.
Vad pluggar du till? inriktning?
Önskar även lycka till med Spriten i vår.
mvh
Niclas
Det här ska bli riktigt intressant
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Tackar för kommentarerna!
Här kommer dagens jobb, blev en del av buren. Är osäkert att jag hinner något i helgen måste jobba då, men jag ska försöka få dit ett par rör till under helgen.
Gjorde hål i jiggen för att sticka ned huvudbågarna, blev enklast att justera längden då och att allt står still.
Tillverkade en rör notch förra veckan som blev invigd i dag.
Dagens jobb:
Här kommer dagens jobb, blev en del av buren. Är osäkert att jag hinner något i helgen måste jobba då, men jag ska försöka få dit ett par rör till under helgen.
Gjorde hål i jiggen för att sticka ned huvudbågarna, blev enklast att justera längden då och att allt står still.
Tillverkade en rör notch förra veckan som blev invigd i dag.
Dagens jobb:
Kul att se mycket smarta ekonomilösningar
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Är ju ett måste för att jag ska ha råd att hålla på.j björk skrev:Kul att se mycket smarta ekonomilösningar
Varför ska man betala för något när man kan göra det själv?
Fick platts precis bredvid svetsbåset i HV så det är nära till när jag ska kaparören.Markus skrev:jäklar robert! ser ju bra ut! Får du hålla till inne på skolan rent?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Detta ser precis ut som , mitt dröm projekt
Är det bestämt vad det ska vara för drivpaket ?
Bmw V12 Audi V8 , eller liten lätt turbo fyra....... , styrs kanske av reglementet ?
Lycka till , det ska blir mycket intressant att följa
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo