Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Post Reply
Ajden
Forumsberoende
Posts: 1101
Joined: Fri Mar 16, 2007 10:12 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Post by Ajden »

Då är det dags att sätta igång med mitt Ex-jobb efter 4års planering.
Det ska bli ett rör-chassi som kommer att passa i en Bentley EXP Speed 8 kaross, men karossen är ett senare bekymmer.
Själva chassiet är tänkt att vara klart tills den 29e maj när jag har redovisning av mitt ex-jobb. När resten av bilen är klar har jag ingen tid utsatt för jag vill inte behöva stressa med den och att jag måste få igång Lancian och få igenom Spriten genom besiktningen innan jag gör klart den här bilen.
Det jag har tänkt använda bilen till sen är att köra Modsport och eventuellt besikta den som amatörbyggt fordon så jag får köra den på vägen.

Är det någon tävlingsbils tillverkare som ser det här och tycker att jag skulle passa bra att jobba hos er är det bara att höra av er.


Ungefär så här chassiet kommer att se ut när det är klart.

Image

En provkörning av den i Adams Car är två klasskompissar Erik (fetn) och Johan (_JP_) som sköter den delen som sitt ex-jobb
http://youtube.com/watch?v=sR74a_0MpZI" onclick="window.open(this.href);return false;



Här är ett par FEM analysbilder den första är krafterna som blir när kan kör ned i ett gupp och den andra är för att testa vridstyvheten.

Image

Image




Pedalstället jag gjorde för ca 1,5 år sedan för att jag inte hade något annat att göra. På den gamla goda tiden när jag inte hade fullt upp hela tiden.
Image


Passade på när jag jobbade i julas att bocka huvudbågarna.

Image


Blev tvungen att tillverka nya valsar till rör valsen för att det skulle passa mina rör

Image


Och för att tillverka valsarna behövde jag tillverka ett svarvstål med rätt radie.

Image



Här är dagens jobb, byggt en jigg att bygga chassiet på.
Image


Det var allt för i dag, mer kommer i morgon.
Last edited by Ajden on Thu Mar 09, 2017 11:33 am, edited 47 times in total.
Kalf
Lite mer laddtryck
Posts: 38
Joined: Wed Sep 12, 2007 8:50 am

Post by Kalf »

Mycket intressant bygge. Kommer att följas. =D

//kalf
jp
För mycket laddtryck
Posts: 309
Joined: Mon Sep 20, 2004 4:36 pm
Location: Röbäck
Contact:

Post by jp »

Bygger du en jigg i trä? Eller är det bara en prototyp och du bygger den sedan i lite stabilare material?
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Ajden
Forumsberoende
Posts: 1101
Joined: Fri Mar 16, 2007 10:12 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Ajden »

jp wrote:Bygger du en jigg i trä? Eller är det bara en prototyp och du bygger den sedan i lite stabilare material?
Hade det inte varit så jädra dyrt med balkar skulle jag ha byggt den i stål.
Men nu gör jag så att jag använder den där när jag punktar ihop allt, sen när jag helsvetsar tänkte jag låna jiggen till formulastudentbilen och sätta fast den i.

På tidigare jobb jag haft har jag byggt en hel del saker på ungefär samma vis och dom har blivit rak, gäller bara att vara försiktig när man svetsar sen.
jp
För mycket laddtryck
Posts: 309
Joined: Mon Sep 20, 2004 4:36 pm
Location: Röbäck
Contact:

Post by jp »

Ok, blev lite fundersam...
Annan fråga, varför plottar belastningsmodellen inte en rund huvudbåge? Den är ju rund på din 3d skiss och i verkligheten.
Ajden wrote:
jp wrote:Bygger du en jigg i trä? Eller är det bara en prototyp och du bygger den sedan i lite stabilare material?
Hade det inte varit så jädra dyrt med balkar skulle jag ha byggt den i stål.
Men nu gör jag så att jag använder den där när jag punktar ihop allt, sen när jag helsvetsar tänkte jag låna jiggen till formulastudentbilen och sätta fast den i.

På tidigare jobb jag haft har jag byggt en hel del saker på ungefär samma vis och dom har blivit rak, gäller bara att vara försiktig när man svetsar sen.
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
User avatar
bmw02touring
Forumsberoende
Posts: 1311
Joined: Thu Aug 18, 2005 3:20 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by bmw02touring »

Det här ser intressant ut, blir alltid imponerad när du sätter igång.
Vad pluggar du till? inriktning?
Önskar även lycka till med Spriten i vår.
mvh
Niclas
User avatar
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Posts: 1833
Joined: Fri Jul 15, 2005 10:57 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica - Ex-jobb

Post by Cpt Tuttle »

Ajden wrote: Ungefär så här chassiet kommer att se ut när det är klart.

Image
Ska den ha två rattar? :hihi:
Skämt åsido, det här kommer nog bli något riktigt trevligt... En tråd som kommer följas med stort intresse. Fint val av kaross också. Visst, detta är egentligen något way beyond mina kunskaper, å andra sidan kanske man alltid lär sig nåt även av att kolla på grejer som är för avancerade. :roll:
Ajden
Forumsberoende
Posts: 1101
Joined: Fri Mar 16, 2007 10:12 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Ajden »

jp wrote:Ok, blev lite fundersam...
Annan fråga, varför plottar belastningsmodellen inte en rund huvudbåge? Den är ju rund på din 3d skiss och i verkligheten.
Vet facktiskt inte varför den inte plottar dom rutn. Hade gått att lagt ut flera korta sträck så det nästan blev runt, men det kändes lite overkill.
bmw02touring wrote:Det här ser intressant ut, blir alltid imponerad när du sätter igång.
Vad pluggar du till? inriktning?
Önskar även lycka till med Spriten i vår.
mvh
Niclas
Pluggar - Arena Inovativ Teknik och Företagande med inriktining mot bilsystemteknik.
j björk
Forumsberoende
Posts: 6113
Joined: Tue Aug 16, 2005 1:51 pm
Location: Linköping

Post by j björk »

Det här ska bli riktigt intressant :thumbright:
Linus P
Ganska mycket laddtryck
Posts: 70
Joined: Wed May 24, 2006 6:11 pm
Location: Boden
Contact:

Post by Linus P »

Du har ju inte direkt tummen mitt i handen så att säga! Riktigt imponerad :shock:
Image
Linus Pettersson - Boden, Norrbotten
Mazda 818 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Turbo | MSD
Mazda RX-3 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Racing Beat
Mazda RX-8 '04 | Velocity Red
Ajden
Forumsberoende
Posts: 1101
Joined: Fri Mar 16, 2007 10:12 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Ajden »

Tackar för kommentarerna!


Här kommer dagens jobb, blev en del av buren. Är osäkert att jag hinner något i helgen måste jobba då, men jag ska försöka få dit ett par rör till under helgen.


Gjorde hål i jiggen för att sticka ned huvudbågarna, blev enklast att justera längden då och att allt står still.

Image



Tillverkade en rör notch förra veckan som blev invigd i dag.

Image


Image


Dagens jobb:

Image
j björk
Forumsberoende
Posts: 6113
Joined: Tue Aug 16, 2005 1:51 pm
Location: Linköping

Post by j björk »

Kul att se mycket smarta ekonomilösningar :thumbright:
User avatar
Markus
Sävar Turbo Racing
Posts: 890
Joined: Mon Feb 20, 2006 6:22 pm
Location: Sävar

Post by Markus »

jäklar robert! ser ju bra ut! Får du hålla till inne på skolan rent?
Ajden
Forumsberoende
Posts: 1101
Joined: Fri Mar 16, 2007 10:12 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Ajden »

j björk wrote:Kul att se mycket smarta ekonomilösningar :thumbright:
Är ju ett måste för att jag ska ha råd att hålla på.
Varför ska man betala för något när man kan göra det själv?
Markus wrote:jäklar robert! ser ju bra ut! Får du hålla till inne på skolan rent?
Fick platts precis bredvid svetsbåset i HV så det är nära till när jag ska kaparören.
User avatar
Daniel-635
Forumsberoende
Posts: 2779
Joined: Fri Jan 04, 2008 7:13 pm
Location: Västra Småland, nästan i Halland

Post by Daniel-635 »

:shock: :shock: :shock:

Detta ser precis ut som , mitt dröm projekt :D

Är det bestämt vad det ska vara för drivpaket ?

Bmw V12 Audi V8 , eller liten lätt turbo fyra....... , styrs kanske av reglementet ?

Lycka till , det ska blir mycket intressant att följa
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Post Reply