Turboval till pinto
- fiskargubbe
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
- Ort: ronneby
Turboval till pinto
Det är en 2,0 8v, portad topp, lågkomps-kolvar(vet inte vad för komp då motorn inte sitter ihop än)
kam med värdena:304/102/12.7/4.6
Original ventiler dubbla ventilfjädrar och tryckare ifrån burtonpower
Kommer även att köra med ett extrasprut med 4 spridare ifrån sierra dohc (vet inte hur många cc men har fått höra att det ska funka upp till 0,5bars ladd på etanol och kommer senare att uppgraderas till något större. För att kunna ladda runt 1-1,3bar
Hade tänkt att släppa något på fjäder i lmm med lite större spridare än original.
Intercooler ifrån klracing Cellpaket: bxhxt 45x30x7,6 cm.
2,5" anslutningar.
Original insug
Ni får säga till om ni behöver mer info.
skulle gärna vilja ha en turbo med enkelt inlopp och intern wg.
Gärna lite storlek på den då jag fått höra att det håller bättre.
Tack på förhand mvh gustav
kam med värdena:304/102/12.7/4.6
Original ventiler dubbla ventilfjädrar och tryckare ifrån burtonpower
Kommer även att köra med ett extrasprut med 4 spridare ifrån sierra dohc (vet inte hur många cc men har fått höra att det ska funka upp till 0,5bars ladd på etanol och kommer senare att uppgraderas till något större. För att kunna ladda runt 1-1,3bar
Hade tänkt att släppa något på fjäder i lmm med lite större spridare än original.
Intercooler ifrån klracing Cellpaket: bxhxt 45x30x7,6 cm.
2,5" anslutningar.
Original insug
Ni får säga till om ni behöver mer info.
skulle gärna vilja ha en turbo med enkelt inlopp och intern wg.
Gärna lite storlek på den då jag fått höra att det håller bättre.
Tack på förhand mvh gustav
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Hej
Sök på turboval och Pinto så hittar du nog rätt mycket matnyttigt, speciellt om du tar med mitt användarnamn bland sökkriterierna. Inte för att jag vet bäst men för att jag brukar tjata om Pinto.
Du skriver inte vad du har för effektmål men med originalsprut och tillskott sätter det ju vissa begränsningar. Så mot den bakgrunden skulle jag säga Mitsubishi 19T.
Men, du har valt en rätt vass kam och min erfarenhet är att den gärna ser en lite större turbo men framförallt att du kommer klappa i originalsprutets varvstopp på 6400 varv hela tiden. Med den kammen vore det bra att kunna dra motorn till 7000 i alla fall.
Så jag skulle rekommendera ett byte av sprut också. 19T kan fortfarande vara helt rätt val (min bil funkade rätt bra med 16T upp till drygt 1 bar) men ska du plocka effekten som prylarna verkar kunna ge, är det frågan om du inte skulle satsa på pulssplit, extern wg och en storturbo direkt (typ Holset HX30-35). I alla fall om du inte behöver ha ordentligt drag från under 2800 varv nånstans.
/Gustaf
Sök på turboval och Pinto så hittar du nog rätt mycket matnyttigt, speciellt om du tar med mitt användarnamn bland sökkriterierna. Inte för att jag vet bäst men för att jag brukar tjata om Pinto.
Du skriver inte vad du har för effektmål men med originalsprut och tillskott sätter det ju vissa begränsningar. Så mot den bakgrunden skulle jag säga Mitsubishi 19T.
Men, du har valt en rätt vass kam och min erfarenhet är att den gärna ser en lite större turbo men framförallt att du kommer klappa i originalsprutets varvstopp på 6400 varv hela tiden. Med den kammen vore det bra att kunna dra motorn till 7000 i alla fall.
Så jag skulle rekommendera ett byte av sprut också. 19T kan fortfarande vara helt rätt val (min bil funkade rätt bra med 16T upp till drygt 1 bar) men ska du plocka effekten som prylarna verkar kunna ge, är det frågan om du inte skulle satsa på pulssplit, extern wg och en storturbo direkt (typ Holset HX30-35). I alla fall om du inte behöver ha ordentligt drag från under 2800 varv nånstans.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Håller bara med Gustav och poängterar att utan ett styrsystem kommer du att riskera motorn och tappa fördelarna med den hårdvara du har i den.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- fiskargubbe
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
- Ort: ronneby
Aa jag har också funderat på det där med ett annat sprut. Tyvvär tillåter inte ekonomin det än så det får bli någon gång efter sommarn, Har ni något tips på ett som är relativt enkelt att handskas med till ett vettigt pris?
kanoners me hjälp av er som kan
Hittade en kkk26 till ett bra pris, är det något liknande storleksmässigt?
Någon som har mått på hx30 och 35?
kanoners me hjälp av er som kan
Hittade en kkk26 till ett bra pris, är det något liknande storleksmässigt?
Någon som har mått på hx30 och 35?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Megasquirt funkar bra på Pinto och är rätt lätt att installera. Som budgetval tycker jag att det är svårslaget men det finns ju andra alternativ också, som VEMS vilket ger en del mer finesser och framförallt inbyggd bredbandslambdastyrning.
Du kan börja köra med originalsprut och tillskott, men håll laddtrycket under 1 bar för säkerhets skull.
Mått på HX-aggregaten varierar, men en del är väl skrivet i forumet tidigare tror jag. Det jag beställde skulle vara 54/83mm.
/Gustaf
Du kan börja köra med originalsprut och tillskott, men håll laddtrycket under 1 bar för säkerhets skull.
Mått på HX-aggregaten varierar, men en del är väl skrivet i forumet tidigare tror jag. Det jag beställde skulle vara 54/83mm.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- fiskargubbe
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
- Ort: ronneby
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Ett Megasquirt kan man ha igång för drygt 2000kr, men det beror lite på hur och var man handlar också, och om man kan/vill löda själv eller inte. Sätter man av 3500kr räcker det men då har man ingen bredbandslambda (ytterligare 1500-2000kr).
Under 1 bar är min erfarenhet att Pinton är väldigt stryktålig, den brukar inte rasa även om det spikar och har sig, bara man ser till att soppan räcker till.
/Gustaf
Under 1 bar är min erfarenhet att Pinton är väldigt stryktålig, den brukar inte rasa även om det spikar och har sig, bara man ser till att soppan räcker till.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- fiskargubbe
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
- Ort: ronneby
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- fiskargubbe
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
- Ort: ronneby
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Har du läst denna:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... oval+pinto
och kanske
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... oval+pinto
Det ger lite tankar om grenrör och wg, tror jag.
Jag menar 42 mm rör förresten, teflonminne ibland
/Gustaf
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... oval+pinto
och kanske
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... oval+pinto
Det ger lite tankar om grenrör och wg, tror jag.
Jag menar 42 mm rör förresten, teflonminne ibland
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- fiskargubbe
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
- Ort: ronneby
- fiskargubbe
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
- Ort: ronneby
En sån turbo räcker till över 700hk, segt o segt, blir fart näre väl kommer tryckfiskargubbe skrev:k26an sket sig , nu har ja en lastbilsturbo på g. ca 65 in 70ut säger dem som har den, blir det för stort tro? någon som vågar uttala sig om när man skulle få fullt ladd och när den börjar ladda ungefär?
Säg till om ni behöver mer info om motorsetupen
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Man kan ju kanske relatera till min HX35 som ovan. Anteckningarna jag har från i somras säger "Rullar man iväg på tvåan och ger fullt från runt 2000 varv kliver man över atmosfärstryck runt 2800 varv, och fullt laddtryck (0,6 bar) kommer strax över 4000 - detta då med wastegaten helt ojusterad."
Med mottrycksstyrning av wastegaten blev det lite bättre men jag blev ändå aldrig 100% nöjd med responsen i somras. Nu tror jag att man kan plocka en hel del på rätt mappad tändning och friare avgassystem kanske men ändå...större turbo än vad jag har skulle jag inte rekommendera om man inte har högre trimningsgrad och mest ska köra på strippen.
/Gustaf
Med mottrycksstyrning av wastegaten blev det lite bättre men jag blev ändå aldrig 100% nöjd med responsen i somras. Nu tror jag att man kan plocka en hel del på rätt mappad tändning och friare avgassystem kanske men ändå...större turbo än vad jag har skulle jag inte rekommendera om man inte har högre trimningsgrad och mest ska köra på strippen.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå