Turboval till pinto

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
fiskargubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
Ort: ronneby

Turboval till pinto

Inlägg av fiskargubbe »

Det är en 2,0 8v, portad topp, lågkomps-kolvar(vet inte vad för komp då motorn inte sitter ihop än)
kam med värdena:304/102/12.7/4.6
Original ventiler dubbla ventilfjädrar och tryckare ifrån burtonpower

Kommer även att köra med ett extrasprut med 4 spridare ifrån sierra dohc (vet inte hur många cc men har fått höra att det ska funka upp till 0,5bars ladd på etanol och kommer senare att uppgraderas till något större. För att kunna ladda runt 1-1,3bar
Hade tänkt att släppa något på fjäder i lmm med lite större spridare än original.

Intercooler ifrån klracing Cellpaket: bxhxt 45x30x7,6 cm.
2,5" anslutningar.

Original insug

Ni får säga till om ni behöver mer info.

skulle gärna vilja ha en turbo med enkelt inlopp och intern wg.
Gärna lite storlek på den då jag fått höra att det håller bättre.

Tack på förhand mvh gustav
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Sök på turboval och Pinto så hittar du nog rätt mycket matnyttigt, speciellt om du tar med mitt användarnamn bland sökkriterierna. Inte för att jag vet bäst men för att jag brukar tjata om Pinto.

Du skriver inte vad du har för effektmål men med originalsprut och tillskott sätter det ju vissa begränsningar. Så mot den bakgrunden skulle jag säga Mitsubishi 19T.

Men, du har valt en rätt vass kam och min erfarenhet är att den gärna ser en lite större turbo men framförallt att du kommer klappa i originalsprutets varvstopp på 6400 varv hela tiden. Med den kammen vore det bra att kunna dra motorn till 7000 i alla fall.

Så jag skulle rekommendera ett byte av sprut också. 19T kan fortfarande vara helt rätt val (min bil funkade rätt bra med 16T upp till drygt 1 bar) men ska du plocka effekten som prylarna verkar kunna ge, är det frågan om du inte skulle satsa på pulssplit, extern wg och en storturbo direkt (typ Holset HX30-35). I alla fall om du inte behöver ha ordentligt drag från under 2800 varv nånstans.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Håller bara med Gustav och poängterar att utan ett styrsystem kommer du att riskera motorn och tappa fördelarna med den hårdvara du har i den.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fiskargubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
Ort: ronneby

Inlägg av fiskargubbe »

Aa jag har också funderat på det där med ett annat sprut. Tyvvär tillåter inte ekonomin det än så det får bli någon gång efter sommarn, Har ni något tips på ett som är relativt enkelt att handskas med till ett vettigt pris?

kanoners me hjälp av er som kan :thumbright:

Hittade en kkk26 till ett bra pris, är det något liknande storleksmässigt?

Någon som har mått på hx30 och 35?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Megasquirt funkar bra på Pinto och är rätt lätt att installera. Som budgetval tycker jag att det är svårslaget men det finns ju andra alternativ också, som VEMS vilket ger en del mer finesser och framförallt inbyggd bredbandslambdastyrning.

Du kan börja köra med originalsprut och tillskott, men håll laddtrycket under 1 bar för säkerhets skull.

Mått på HX-aggregaten varierar, men en del är väl skrivet i forumet tidigare tror jag. Det jag beställde skulle vara 54/83mm.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
fiskargubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
Ort: ronneby

Inlägg av fiskargubbe »

aokej jo det är väl dem jag hört talas om. Har ingen som helst aning om priser, kan du ge nåt cirkapris på dem hade de varit kanon.

aokej är det för att vara säker på att den inte får för lite ja ska hålla mig under 1bar?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ett Megasquirt kan man ha igång för drygt 2000kr, men det beror lite på hur och var man handlar också, och om man kan/vill löda själv eller inte. Sätter man av 3500kr räcker det men då har man ingen bredbandslambda (ytterligare 1500-2000kr).

Under 1 bar är min erfarenhet att Pinton är väldigt stryktålig, den brukar inte rasa även om det spikar och har sig, bara man ser till att soppan räcker till.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
fiskargubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
Ort: ronneby

Inlägg av fiskargubbe »

Det var ju inte så farligt, VEMS då? och det behövs mappas när det är ihopasatt då?

OT: vilken rördimension ska man ha till grenröret? har ingen topp här och tänkte beställa lite rörbitar innan jag kommer åt bilen.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

VEMS verkar variera en del, kanske 6000-7000-8000kr men då är det ju ihoplött och har bredbandslambdan. Mappning klarar man själv om man tar sig tid att lära sig ;-)

38 mm rör funkar bra till grenrör.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
fiskargubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
Ort: ronneby

Inlägg av fiskargubbe »

Jo det är klart de mesta går ju att lära sig :D

aokej då blir det en beställning ifrån rinkaby!

Någon som vill uttala sig om längd på grenrör samt WG-placering?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Har du läst denna:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... oval+pinto

och kanske

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... oval+pinto

Det ger lite tankar om grenrör och wg, tror jag.

Jag menar 42 mm rör förresten, teflonminne ibland ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
fiskargubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
Ort: ronneby

Inlägg av fiskargubbe »

ska läsa igenom dem då.
Vilken jävla tur att jag inte beställde igår o tänkte ja skulle göra det idag:D
Användarvisningsbild
fiskargubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
Ort: ronneby

Inlägg av fiskargubbe »

k26an sket sig :doh: , nu har ja en lastbilsturbo på g. ca 65 in 70ut säger dem som har den, blir det för stort tro? någon som vågar uttala sig om när man skulle få fullt ladd och när den börjar ladda ungefär?
Säg till om ni behöver mer info om motorsetupen :thumbright:
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

fiskargubbe skrev:k26an sket sig :doh: , nu har ja en lastbilsturbo på g. ca 65 in 70ut säger dem som har den, blir det för stort tro? någon som vågar uttala sig om när man skulle få fullt ladd och när den börjar ladda ungefär?
Säg till om ni behöver mer info om motorsetupen :thumbright:
En sån turbo räcker till över 700hk, segt o segt, blir fart näre väl kommer tryck :thumbright:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man kan ju kanske relatera till min HX35 som ovan. Anteckningarna jag har från i somras säger "Rullar man iväg på tvåan och ger fullt från runt 2000 varv kliver man över atmosfärstryck runt 2800 varv, och fullt laddtryck (0,6 bar) kommer strax över 4000 - detta då med wastegaten helt ojusterad."

Med mottrycksstyrning av wastegaten blev det lite bättre men jag blev ändå aldrig 100% nöjd med responsen i somras. Nu tror jag att man kan plocka en hel del på rätt mappad tändning och friare avgassystem kanske men ändå...större turbo än vad jag har skulle jag inte rekommendera om man inte har högre trimningsgrad och mest ska köra på strippen.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar