ogge, 500hk 16v. nu ska det hålla
ogge, 500hk 16v. nu ska det hålla
Nu banan är det sags för mig att lägga ut en egen tråd här!
är 17 år och går 2an på fordon i sala
Mitt första turbo bygge var en gammal 140a med stromberg gasare a la savarturbo recept med stum tändning. gick helt ok men suget efter mera vart större.
Köpte senare på mig en 740 med rasad kamrem.
Vart å laga den. men direkt när jag fick igång den så slirade som fan på kopplingen.
Vart tråkigt å sladda med den också så var det lite blocket surfning å hittade ett helt nytt holset h2a agg för en skaplig summa pengar.
Det började byggas på en gång å efter 2 helger hade jag fått ihop den å kunde köra .
Det fick bli en grenrörsadapter modell oscar special .
Slirade slut på den kopplingen när turbon kom på.
Körde med uppställt soppatryck å rätt så lågt laddtryck hela sommaren.
men fick för mig å skaffa ett riktigt insprut nu i vinter.
Köpte på mig ett ms edis som vart färdigkopplat igår å uppstartad idag.
Vart ett insug med dubbla spridarrader som jag ska prova å se hur det funkar.
Slutet av dagen såg det ut på detta viset
om någon vill se flera bilder e det bara å säga till så kan man ladda upp några gamla.
EDIT
Jag kanske ska uppdatera första inlägget med lite info om vad bilen kommer att användas till
Jag Ska försöka köra några tävlingar i sds i sommar å se hur det går.
Men jusst i nuläget måste bilen mappas
Ska leta reda på en kabel som gör om usb till com port så man kan få med sig den bärbara i bilen. satt ingen sådan port på någon av alla våra bärbara
Vet ej hur orginal motorn kommer att överleva med våran nybörjaar mappning men syftet är att lära sig iaf.
Finns det någon som har tips hur man ska mappa är jag tacksam
Styrsystemet är ett MS1 v3 med edis å dubbla rader med spridare.
är 17 år och går 2an på fordon i sala
Mitt första turbo bygge var en gammal 140a med stromberg gasare a la savarturbo recept med stum tändning. gick helt ok men suget efter mera vart större.
Köpte senare på mig en 740 med rasad kamrem.
Vart å laga den. men direkt när jag fick igång den så slirade som fan på kopplingen.
Vart tråkigt å sladda med den också så var det lite blocket surfning å hittade ett helt nytt holset h2a agg för en skaplig summa pengar.
Det började byggas på en gång å efter 2 helger hade jag fått ihop den å kunde köra .
Det fick bli en grenrörsadapter modell oscar special .
Slirade slut på den kopplingen när turbon kom på.
Körde med uppställt soppatryck å rätt så lågt laddtryck hela sommaren.
men fick för mig å skaffa ett riktigt insprut nu i vinter.
Köpte på mig ett ms edis som vart färdigkopplat igår å uppstartad idag.
Vart ett insug med dubbla spridarrader som jag ska prova å se hur det funkar.
Slutet av dagen såg det ut på detta viset
om någon vill se flera bilder e det bara å säga till så kan man ladda upp några gamla.
EDIT
Jag kanske ska uppdatera första inlägget med lite info om vad bilen kommer att användas till
Jag Ska försöka köra några tävlingar i sds i sommar å se hur det går.
Men jusst i nuläget måste bilen mappas
Ska leta reda på en kabel som gör om usb till com port så man kan få med sig den bärbara i bilen. satt ingen sådan port på någon av alla våra bärbara
Vet ej hur orginal motorn kommer att överleva med våran nybörjaar mappning men syftet är att lära sig iaf.
Finns det någon som har tips hur man ska mappa är jag tacksam
Styrsystemet är ett MS1 v3 med edis å dubbla rader med spridare.
Senast redigerad av ogge den tor apr 23, 2009 10:12 pm, redigerad totalt 9 gång.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
idag startade bilen.. men dock problem med att den gick som en påse skit med de dubbla raderna inkopplade.. men kopplade man ur ena raden gick den klockrent.
är nog mina inställningar som inte går ihop riktigt ^^
Finns det kanske någon som lyckats lika som har någpt förslag?
är nog mina inställningar som inte går ihop riktigt ^^
Finns det kanske någon som lyckats lika som har någpt förslag?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
man tager vad man haver är vårat mottoBamazon64 skrev:Inte dumt me lite sniik-bygge
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
finns det någon som lyckats få till ms med volvo orginal tomgångsmotor?
min buggar lite halvt.. tomgång på 1600 med den.. ska nog plugga den ock åka med spjället en aningen öppet. finns en skruv som man kan justera .
eller har någon förslag på nå bättre?
hört någon som pratade om luftslid från en gammal b23e tex.
förslag tages gärna emot:)
min buggar lite halvt.. tomgång på 1600 med den.. ska nog plugga den ock åka med spjället en aningen öppet. finns en skruv som man kan justera .
eller har någon förslag på nå bättre?
hört någon som pratade om luftslid från en gammal b23e tex.
förslag tages gärna emot:)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
har inte hänt så mycket med bilen. så då kastar jag upp lite gamla bilder
har en "ny" motor
b23 med 16v topp
har svarvat en adapter så oljepumpsdrevet
från b234an så den passar agregataxeln på b23blocket.
Finns det någon som ser nå fördelar / nackdelar med mindre drev där?
.
Kastar äver upp nån bild från mitt första bygge.
Gammal 142a som jag fick av min pappa när man fyllde 13. haha
Bästa presenten jag nånsin fått av honom
har en "ny" motor
b23 med 16v topp
har svarvat en adapter så oljepumpsdrevet
från b234an så den passar agregataxeln på b23blocket.
Finns det någon som ser nå fördelar / nackdelar med mindre drev där?
.
Kastar äver upp nån bild från mitt första bygge.
Gammal 142a som jag fick av min pappa när man fyllde 13. haha
Bästa presenten jag nånsin fått av honom
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Inte så värda bilder att posta men..
Jag drog å hämtade en parner rem å ett parner vevaxeldrev så snart kan man säga att motorn e klar.
Är bara kvar å köra slut på den som sitter i . haha
Jag drog å hämtade en parner rem å ett parner vevaxeldrev så snart kan man säga att motorn e klar.
Är bara kvar å köra slut på den som sitter i . haha
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Nästa helg ska jag försöka få bilen å gå med dubbla spridarraderna.
Någon som har förslag på hur man ska ställa in i req fuel?
Har fått höra från en att jag ska ställa in 4 spridare å plussa ihop storleken på dom
men jag e fundersam om man inte ska ha inställt på 8st spridare å storleken på dom.
Jag är inte så insatt så förslag uppskattas
eller spelar det inte så stor roll? Den går ruskigt som fan med båda raderna inkopplade . som om det inte får riktigt med soppa, lagomt så den håller sig i liv.
Är det bara å fösöka öka på i bränsle mappen tills den går bra?
Tacksam för sörslag
Någon som har förslag på hur man ska ställa in i req fuel?
Har fått höra från en att jag ska ställa in 4 spridare å plussa ihop storleken på dom
men jag e fundersam om man inte ska ha inställt på 8st spridare å storleken på dom.
Jag är inte så insatt så förslag uppskattas
eller spelar det inte så stor roll? Den går ruskigt som fan med båda raderna inkopplade . som om det inte får riktigt med soppa, lagomt så den håller sig i liv.
Är det bara å fösöka öka på i bränsle mappen tills den går bra?
Tacksam för sörslag
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Jag har upptäck att det är något elektriskt galet med vet ej vad manska göra
jag tog kablarna från undre raden (1+2ans cylindrar) ock satte på ovansidan å då gick inte bilen på alla cylindrar. så min slutsats är iaf att det är något elfel med den undre raden spridare.
Är det någon som haft liknande problem ?
är väldigt tacksam för svar
jag tog kablarna från undre raden (1+2ans cylindrar) ock satte på ovansidan å då gick inte bilen på alla cylindrar. så min slutsats är iaf att det är något elfel med den undre raden spridare.
Är det någon som haft liknande problem ?
är väldigt tacksam för svar
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Är lite dåligt med svar
Jag vet att det finns en del megasquirt kunniga personer här inne.
Är ju inte så lätt , men förslag är välkomna
Är det ingen här inne som kört med dubbla rader å har nå teorier
Det som är konstigt.. jag har att en spridarbank kör 1an å 2ans cylinder (4spridare) å den andra kör 3an å 4an (4spridare där med ju)
Men när jag skiftar kablar från ena banken .. (undre å övre radens kablar) så går inte bilen när man kopplar inte kablarna som är till den undre raden
eller a den går på 2 cylindrar bara
Jag vet att det finns en del megasquirt kunniga personer här inne.
Är ju inte så lätt , men förslag är välkomna
Är det ingen här inne som kört med dubbla rader å har nå teorier
Det som är konstigt.. jag har att en spridarbank kör 1an å 2ans cylinder (4spridare) å den andra kör 3an å 4an (4spridare där med ju)
Men när jag skiftar kablar från ena banken .. (undre å övre radens kablar) så går inte bilen när man kopplar inte kablarna som är till den undre raden
eller a den går på 2 cylindrar bara
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge skrev:Är lite dåligt med svar
Jag vet att det finns en del megasquirt kunniga personer här inne.
Är ju inte så lätt , men förslag är välkomna
Är det ingen här inne som kört med dubbla rader å har nå teorier
Det som är konstigt.. jag har att en spridarbank kör 1an å 2ans cylinder (4spridare) å den andra kör 3an å 4an (4spridare där med ju)
Men när jag skiftar kablar från ena banken .. (undre å övre radens kablar) så går inte bilen när man kopplar inte kablarna som är till den undre raden
eller a den går på 2 cylindrar bara
Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt?
Men ska man inte ha spridarbankerna kopplade så Cyl 1-4 är en bank och 2-3 är en bank?
Jag vet inte om det ska vara så, Men det känns som det borde vara så med tanke på att det är kolv 1-4 respektive 2-3 som rör sig tillsammans.
Bara en tanke! Men Någon mer kunnig kan nog svara mer exakt!
Fint bygge i övrigt!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös