Sida 1 av 1
b230fk slö på låga varv
Postat: mån feb 18, 2008 9:42 am
av Mr.Buster
motor info:
vikingchip Ecomax
16t agg
3" alu intercooler
531 topp (org med 530 ventiler)
a-kam
2.5" avgas
den bara brölar tills 2500 sen kommer en liten kick som sen slutar vid 4000. mkt tråkig effektkurva.
Jag valde A-kammen för att få bottendrag som sen slutar vid ca 4500.
men det fick jag ju inte, undra vad som kan vara knas?
har provat att fytta fram och bak med kammen utan något bra resultat.
har kollat soppatryck & läckage (inte provat trycktesta än dock).
kan en liten luftläcka isf förstöra så den blir så försenad i draget?
laddar som sagt 1.2 (fullt strax efter 2000) och laddet håller i sej.
skulle K-kammen funka ist tro?
om jag tar och strunta i bottendraget.
Postat: mån feb 18, 2008 10:19 am
av r.friborg
Jag hade liknande bekymer. Då var det slangen innan turbon som sög ihop sig.
Postat: mån feb 18, 2008 12:04 pm
av Mr.Buster
okok, vad hade du för typ av slang där då?
min är ungefär en såhär

Postat: mån feb 18, 2008 12:24 pm
av r.friborg
En äcklig gammal oljeuppblöt slangbit.
Din ser stadigare ut.
Re: b230fk slö på låga varv
Postat: mån feb 18, 2008 1:04 pm
av Lunkan
Mr.Buster skrev:motor info:
vikingchip Ecomax
16t agg
3" alu intercooler
531 topp (org med 530 ventiler)
a-kam
2.5" avgas
den bara brölar tills 2500 sen kommer en liten kick som sen slutar vid 4000. mkt tråkig effektkurva.
Jag valde A-kammen för att få bottendrag som sen slutar vid ca 4500.
men det fick jag ju inte, undra vad som kan vara knas?
har provat att fytta fram och bak med kammen utan något bra resultat.
har kollat soppatryck & läckage (inte provat trycktesta än dock).
kan en liten luftläcka isf förstöra så den blir så försenad i draget?
laddar som sagt 1.2 (fullt strax efter 2000) och laddet håller i sej.
skulle K-kammen funka ist tro?
om jag tar och strunta i bottendraget.
Jag hjälpte en polare att byta motor i hans 740 turbo för några år sedan, då slängde vi i en B230fk motor från 96 och ett 940 grenrör + 16t agg. kamaxel T.
Fullt ladd (ca 1.0 bar) från 1700rpm och till max varv utan att avta i effekt.
Ditt problem kan ligga i att orginal spridarna inte räcker till mer än ca 230hk max max 240hk men inte mer. och det har du säkert vid ca 4000-4500rpm.
mvh Jonas
Postat: tis feb 19, 2008 10:26 pm
av Mr.Buster
ja laddet finns ju där hela tiden, men effekten är som sagt borta efter 4000-4500. ska prova och sätta på en 530topp igen och sen byta till blåa 390cc spridare. så får vi se vad som händer
någon som vet om det sitter natriumkylda avgasventiler i alla 530 toppar?
alltså även i sugmotorerna?
Postat: ons feb 20, 2008 1:41 pm
av Kristoffer Helle
kun i turbomotorena det sitter natriums ventiler.
Kollat at WG inte øpnar lita? fk / ft trykklokkan har lite svak fjeder orginalt. men går at byta på nogra minuter
Postat: ons feb 20, 2008 2:36 pm
av Mr.Buster
okej, så det sitter bara i turbotopparna.
du menar att den tjuvöppnar lite? så de är därför det inte kommer fullt ladd förrens 2000-2500. men sen håller det ju i hela tiden?
är de isf att det är sån liten läcka att det inte märks mer än på låga varv?