Bromsning av B20
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Första B20:in ja byggde ihop försökte ja mig på 120 nm.. De gick dra
många varv extra o fan inte blev de nå klick heller.. Kan va bra
och kolla alla bultarna så det inte är en flaskhals på dom så dom är sträckdragna.. Tex mot en bult man vet är frisk att det är lika stigning..
en sån klarar knapt 95nm utan o kännas svampig när man drar..
många varv extra o fan inte blev de nå klick heller.. Kan va bra
och kolla alla bultarna så det inte är en flaskhals på dom så dom är sträckdragna.. Tex mot en bult man vet är frisk att det är lika stigning..
en sån klarar knapt 95nm utan o kännas svampig när man drar..
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- 140Rally
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
de har ja ingen koll på men de tror ja e samma på alla, ja ska åka ut nu för nu e de dax igen började på att sätta upp motorn igår igen!
Hur e de med vipparms geometrin? bockarna ska ju planas men ja har inte riktigt förstått hur mkt! Mina ventiler sticker upp ungefär 41 mm o bockarna va 37,3mm om ja inte minns fel.. nån som vet hur mkt de ska planas då, kör med 202mm stötstänger oxå.
Hur e de med vipparms geometrin? bockarna ska ju planas men ja har inte riktigt förstått hur mkt! Mina ventiler sticker upp ungefär 41 mm o bockarna va 37,3mm om ja inte minns fel.. nån som vet hur mkt de ska planas då, kör med 202mm stötstänger oxå.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- 140Rally
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag blir tokig snart!! Har bromsat lite nu! 141 hk vid 5400rpm med timo 840 kammen, går inte att få ur mer hur vi än ändrar, sen provade vi K-kammen o fick ur 146hk kommer inte ihåg vilket varv men mkt lägre o ett mkt bättre vrid ca 190nm, de e väl ok för en k-kam,
däremot Timo kammen e jag lite fundersam över, vi har mätt upp den o de verkar inte stämma lyftet på kammen e 8,1 borde väl va 8,4? den lyfter ca 11,6 på ventilen o ska väl lyfta 12,8?
Den är iaf helt död i botten kommer vid 5400 där e de bra sen e den död upp till 7400rpm den e inställd 104gr på veven de har vi mätt upp, vet ej om de e rätt, det står C i lilländen och 840 på storänden? han jag köpte den av sa att de va en timo 840 iaf, nån som kan hjälpa mej? blir gråhårig på det här snart!! En timo 840 är inte den bra från botten? hur upplever ni?
däremot Timo kammen e jag lite fundersam över, vi har mätt upp den o de verkar inte stämma lyftet på kammen e 8,1 borde väl va 8,4? den lyfter ca 11,6 på ventilen o ska väl lyfta 12,8?
Den är iaf helt död i botten kommer vid 5400 där e de bra sen e den död upp till 7400rpm den e inställd 104gr på veven de har vi mätt upp, vet ej om de e rätt, det står C i lilländen och 840 på storänden? han jag köpte den av sa att de va en timo 840 iaf, nån som kan hjälpa mej? blir gråhårig på det här snart!! En timo 840 är inte den bra från botten? hur upplever ni?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
du måste gå igenom alla basic grejor "50hk problem" ska va rätt lätta att hitta, värre då 5hk är borta.
kolla förtändningen seriöst och kaminstälning (förutsätningen är att nollan på veven stämmer)
sen kammens 0.05" duration och lyft på alla nockar+ nockvinkel. ska va kring 225 grader på k kammen och ca 270 på timo kammen.
kolla också motorn leeakdown eller kompa tryck på startmotorn med full gas.
står spjällen helt öppna på full gas?
beskriv toppens utformning och dim i insugnings canalerna.
lambda och färg på alla stift?
kolla förtändningen seriöst och kaminstälning (förutsätningen är att nollan på veven stämmer)
sen kammens 0.05" duration och lyft på alla nockar+ nockvinkel. ska va kring 225 grader på k kammen och ca 270 på timo kammen.
kolla också motorn leeakdown eller kompa tryck på startmotorn med full gas.
står spjällen helt öppna på full gas?
beskriv toppens utformning och dim i insugnings canalerna.
lambda och färg på alla stift?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- 140Rally
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
tändinställningen är ca 35gr vid 3500-4000rpm har provat 40 med går att köra utan spikning med 95okt har 11.45 i komp förhållande nu..
lambda värdet ser skapligt ut går lite ojämt o vill leana ut precis vid fullt gas pådrag går nästan upp till 19 på lambdan, för att sedan nästan gå lite fett på höga varv ca 12,5 på lambdan, har provat alla möjliga munstycken utan resultat tagit bort trattar men då försvinner ännu mer vrid,
hur mäter jag detta? "sen kammens 0.05" duration och lyft på alla nockar+ nockvinkel. ska va kring 225 grader på k kammen och ca 270 på timo kammen."
kanalerna i toppen ser mkt fint o seriöst gjorda ut, enligt förre ägarn ska de va en SPM rallycross topp, taket i insug är som upphöjt som i 405 toppen runt styrningen. tyvärr ingen bra bild på detta,
grenröret är ett TG 4:1 inte de optimalaste på lågvarv kanske men inte ska de va så dåliga resultat som vi fick..
Leakdown menar du trycksätta cyl med tryckluft o se om trycket sjunker?
Färgen på stiften ser ganska bra ut.
Kam instä'llning har vi kollat med gradskiva 104 på Timo o 111 på K ställde vi den, använde indikatorklocka mm så de e exakt, vet ej hur de ska ställas men Timon är väl 104 nock så då ska den väl stå så?
lambda värdet ser skapligt ut går lite ojämt o vill leana ut precis vid fullt gas pådrag går nästan upp till 19 på lambdan, för att sedan nästan gå lite fett på höga varv ca 12,5 på lambdan, har provat alla möjliga munstycken utan resultat tagit bort trattar men då försvinner ännu mer vrid,
hur mäter jag detta? "sen kammens 0.05" duration och lyft på alla nockar+ nockvinkel. ska va kring 225 grader på k kammen och ca 270 på timo kammen."
kanalerna i toppen ser mkt fint o seriöst gjorda ut, enligt förre ägarn ska de va en SPM rallycross topp, taket i insug är som upphöjt som i 405 toppen runt styrningen. tyvärr ingen bra bild på detta,
grenröret är ett TG 4:1 inte de optimalaste på lågvarv kanske men inte ska de va så dåliga resultat som vi fick..
Leakdown menar du trycksätta cyl med tryckluft o se om trycket sjunker?
Färgen på stiften ser ganska bra ut.
Kam instä'llning har vi kollat med gradskiva 104 på Timo o 111 på K ställde vi den, använde indikatorklocka mm så de e exakt, vet ej hur de ska ställas men Timon är väl 104 nock så då ska den väl stå så?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
men stämmer graderigen på remskivan???
vad har du för ventilfjäder tryck????
vad har du för ventilfjäder tryck????
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- 140Rally
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
japp sån där leakdown mätare har han byggt ihop med en tryckregulator o mätare så de har vi testat visserligen på den innan ja böt toppackning osv får göra om de
Graderingen stämmer på skivan de har vi mätt upp på kolven..
tror kammen är felaktig ringde timos motor idag o enligt dom ska den ju lyfta 8,4 på kammen o min lyfte 8,1 ska ut ikväll o mäta upp kammens vinklar o se om de stämmer, vad rekommederar du för kam om ja ska köpa en ny? bra vrid o varv vill jag ha
Graderingen stämmer på skivan de har vi mätt upp på kolven..
tror kammen är felaktig ringde timos motor idag o enligt dom ska den ju lyfta 8,4 på kammen o min lyfte 8,1 ska ut ikväll o mäta upp kammens vinklar o se om de stämmer, vad rekommederar du för kam om ja ska köpa en ny? bra vrid o varv vill jag ha
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tyvär kan man alldrig få båda än vad försäljarna säger
du ska satsa på en kam med lite mindre duration och så mycke lyft som möjligt då kommer du så långt åt det hållet man kan.
du ska satsa på en kam med lite mindre duration och så mycke lyft som möjligt då kommer du så långt åt det hållet man kan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/