bromsbänksbygge

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck

bromsbänksbygge

Inlägg av HX52 »

Tjena!
Tänkte att de vore kul med ett bromsbänksreportage!

jag och en kompis köpte en provbänk ca 1997 från saab.
med div modifieringar gik det att konvertera denna bänk till 4hjulsmätning för effekt.

körde med detta till ca 1999 sen gick vi skilda håll.

nu har jag tagit tag i det och monterat det ena rullparet + thelmabroms
i en nybyggd verkstadtslokal.

bänken är monterad och provkjörd (har nog kjört ca 50 repor oå den
men eftersom jag bromsar manuelt så har jag svårt att få repeternogranhet på bänken.(skiljer 3-8hk mellan bromsningarna
Så e de någon som kan hjälpa mig och få repeterbarhet på bänken så e jag tacksam!

programmet e skrivet i visual basic

Jag funderar på en krets som mäter varvtal +moment samt ökar ca 200 varv sec på fullt spjäll (justerbart givetvis bara ett exempel) styrt med datorn.

Altså med mer moment måste datorn bromsa mer för att hålla den innstälda varvtalsökningen per sec!
e de någon som förstår vad jag menar?

tacksam för svar fråga gärna

bilder på bänken +video på bromsningar kommer i helgen.[/img]
Da_Snake
För mycket laddtryck

Inlägg av Da_Snake »

Maila visualbasic aplikationen till mej, gärna med så mycket information du har om den samt vad du har för önskemål ska jag se vad jag kan hitta på åt dej.

f.ringhald@telia.com
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck

Inlägg av HX52 »

ok fixar det i kväll, måste jobba lite oxo.

mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant med bromsbänk, gärna lite bilder filmer på hur du bromsar :thumbright:
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck

Inlägg av HX52 »

ska till garaget till helgen och provköra den modifierade microkontrolern
(har haft lite problem med vartalssignalen från motorn ger spikar ibland :( men de ska va fixat nu :thumbright: )

jag återkommer med en filmsnutt på en opel manta som vi ska bromsa på lördag.

skickar ett par bilder på bänken senare i kväll

mvh
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck

Inlägg av HX52 »

a faan denna tråd skulle ju igentligen ligga i "vad händer i garagen" :doh:
nån som vet hur man flyttar tråden?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

HX52 skrev:a faan denna tråd skulle ju igentligen ligga i "vad händer i garagen" :doh:
jag tyckte den va så pass intressant och avancerad att jag flytta den, men jag kan flytta tillbaka den om du verkligen vill?

styrning av broms bänk är ju inga simpla grejor och jag tror du får bättre svar här.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Vi har också en gammal bänk från Saab som vi kör vår formula student motor i, till den har vi en styrning som håller varvtalet eller momentet, jag ska kolla upp styrningen men det är en färdig modul så jag tror inte det hjälper dig så mycket.. Ska kolla vad vår broms heter också.
Fast vi vill också få till så vi kan köra svep med den, hade varit bra när man testar olika rörlängder m.m. men det vet inte hur vi ska lösa än.

Vad heter er bromsbänk?

På tal om bromsbänk måste jag visa några bilder jag tog på LTH på en bänk under uppbyggnad. En frekvensstyrd elmotor som driver en Lysholm 1200, så man kan ändra varvtalet på kompressorn. Sen kan man ändra temperaturen på luften ur kompressorn med hjälp av en värmeväxlare som du kan styra mängden kylvatten genom. Till detta kopplas en D5 med genomskinliga cylinderväggar (laser-mätning) som är ombyggd till HCCI-drift. :thumbright:

http://i46.photobucket.com/albums/f140/ ... ild084.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f140/ ... ild097.jpg
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck

Inlägg av HX52 »

Nja det verkar vara lite överkurs för mig :shock:
Kommer inte ihåg namnet på bänken just nu,nån tysk historia om jag inte minns fel.
Jag ska kolla vad det är för fabrikat på den på lördag.
Mycket på bänken är modifierat bla telmabromsen mm.
Här kommer bild på databoxen som loggar moment/varvtal på rullarna/motorvarv mm.
Samt placering av databoxarna, den övre innehåller omvandlare från trådtöjningsgivaren . den större under innehåller databoxen + nätagg mm.

som sagt jag återkommer med mer bilder under helgen (ska försöka att inte glömma kameran )
ska ta lite närmare bilder på bänken för dom som är intreserade.

ska försöka att köra ett par repor och filma samtidigt :thumbright:

mvh

Bild

Bild
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck

Inlägg av HX52 »

Jens Gustavsson skrev:
HX52 skrev:a faan denna tråd skulle ju igentligen ligga i "vad händer i garagen" :doh:
jag tyckte den va så pass intressant och avancerad att jag flytta den, men jag kan flytta tillbaka den om du verkligen vill?

styrning av broms bänk är ju inga simpla grejor och jag tror du får bättre svar här.
nej tycker ni att den passar bra här så e jag nöjd :D
Får väll lägga ner lite mera arbete på innläggena då :lol:
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck

Inlägg av HX52 »

Kristoffer skrev:Vi har också en gammal bänk från Saab som vi kör vår formula student motor i, till den har vi en styrning som håller varvtalet eller momentet, jag ska kolla upp styrningen men det är en färdig modul så jag tror inte det hjälper dig så mycket.. Ska kolla vad vår broms heter också.
Fast vi vill också få till så vi kan köra svep med den, hade varit bra när man testar olika rörlängder m.m. men det vet inte hur vi ska lösa än.

Vad heter er bromsbänk?

På tal om bromsbänk måste jag visa några bilder jag tog på LTH på en bänk under uppbyggnad. En frekvensstyrd elmotor som driver en Lysholm 1200, så man kan ändra varvtalet på kompressorn. Sen kan man ändra temperaturen på luften ur kompressorn med hjälp av en värmeväxlare som du kan styra mängden kylvatten genom. Till detta kopplas en D5 med genomskinliga cylinderväggar (laser-mätning) som är ombyggd till HCCI-drift. :thumbright:

http://i46.photobucket.com/albums/f140/ ... ild084.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f140/ ... ild097.jpg

Jag har tänkt på typ kretsen tilll borrmaskin som hele tiden matar på spänning för att hålla konstant varvtal!
Men här vill vi öka varvtalet effter en viss inmatat parameter ex 200 rpm/sec :roll:
denna krets behöver inte vara integread med bromsbänksprogammet
Typ du ställer in ökning x varv/x sec kontrollboxen behöver veta varvtal från motor+ev tidsfaktor? boxen måste justera detta genom att bromsa bänken mer eller mindre (börjar kanske bli mycke nu??)
Bromsens innsignal är 0- 5v så den biten är ju inte svår att ordna

kom med förslag

mvh
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck

Inlägg av HX52 »

Da_Snake skrev:Maila visualbasic aplikationen till mej, gärna med så mycket information du har om den samt vad du har för önskemål ska jag se vad jag kan hitta på åt dej.

f.ringhald@telia.com
Nja det går nog inte att fixa med det programmet som mäter effekt + vrid
Men är du bra på vb så skulle du kanske kunna hjälpa mig med ett annat problem?

orginalprogrammet e skrivet i vb5=funkar utmärkt,
men när jag kompilrerar det i vb6 (som jag har) så får jag problem med att hastighet/moment mm fladdrar samt momentsigalen låser sig.
jag fattar nada.

jag kan skicka dig filerna org + modifierade men när du startar programmet står det wait i samtliga fönster för att det väntar på svar från
mickrokontrollern(stavning?)

mvh stefan
jonas_linder
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

Detta problemet kan ha en lätt eller väldigt avancerad lösning!

Du vill ha någon typ av feedback-system, dvs som kollar på felet mellan verkligt varvtal och det varvtal du vill ha och reglerar därefter. En av de enklare principerna är PID-reglering, det kan du läsa mer om här : http://www.embedded.com/2000/0010/0010feat3.htm

Systemet du har i dag med manuell justering är ju faktiskt ett långsamt feedback system :wink:
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

fins lite info på slutet av denna moppe bänk tråd i ämner PID regulator

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=90
jonas_linder
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

precis som du skrev jens med självsvängningsproblem i vvsvärlden så tror jag man kommer få problem med självsvängningar om man vill få systemet tillräckligt snabbt.

Man kan välja ett lågt Kp men då kommer systemet var segt att justera in sig, fördelen är att man slipper översvängningar.

Lösningen blir att köra en PI-regulator eller tom en PID.

Intressant diskussion :thumbright:

Jag läser automation och mekatronik på chalmers andra året. Tyvärr bara mycket förberedande kurser hittills men redan nästa läsperiod drar det igång med reglerteknik! Jag hoppas på examen i reglersystem när jag läst klart!
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Skriv svar