montera TPS vid insprutning MegaSquirt
montera TPS vid insprutning MegaSquirt
Hej, jag ska montera en TPS från en volvo 850 på ett volvo 360 insug, och det är så att man kan vrida båda TPSerna (även orginal) mer än 90 grader.
MEN så vill jag ju inte ha det, då vrids ju spjället över och flödet minskar något mot om det stannar rakt.
ska jag då sätta TPSen så att den är i nollat läge när spjället är stängt, och sedan sätta ett mekaniskt stopp så spjället stannar öppet, vilket bör medföra att TPSen aldrig ger full utsignal?
eller ska jag sätta den så den ger max utsignal vid fullt öppet spjäll, och kanske sätta ett mekaniskt stopp dessutom så man inte trampar sönder TPSen med foten?
detta bör medföra att den kommer ge en viss utsignal även när spjället är helt stängt?
vore bra om nån vet så man kan bygga fäste snart.
MVH
MEN så vill jag ju inte ha det, då vrids ju spjället över och flödet minskar något mot om det stannar rakt.
ska jag då sätta TPSen så att den är i nollat läge när spjället är stängt, och sedan sätta ett mekaniskt stopp så spjället stannar öppet, vilket bör medföra att TPSen aldrig ger full utsignal?
eller ska jag sätta den så den ger max utsignal vid fullt öppet spjäll, och kanske sätta ett mekaniskt stopp dessutom så man inte trampar sönder TPSen med foten?
detta bör medföra att den kommer ge en viss utsignal även när spjället är helt stängt?
MVH
Re: montera TPS vid insprutning MegaSquirt
Det gör inget att du inte får full utsignal, ställ in tps så du får ett värde lite mer än 0 när du har spjället stängt och under 255 vid full gas, så täcker du in största möjliga vinkel.larsat skrev:Hej, jag ska montera en TPS från en volvo 850 på ett volvo 360 insug, och det är så att man kan vrida båda TPSerna (även orginal) mer än 90 grader.
MVH
Jag hade nåt på 11 och 170, du kalibrerar vad som är stängt och fullgas i megatune när du kommit så långt.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Precis som med VEMS tror jag att MS klarar givaren även om den är "felvänd". Men det känns ju betydligt enklare att förstå vad man gör om det går rätt väg. Dvs det höga värdet blir "low" och det låga blir "high".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
jag förstår inte redigt vad det skulle spela för roll vilket håll den går åt om man ändå ställer in lägsta & högsta värdet i megatune?
bara det fungerar så är jag nöjd, jag har ingen lust att bygga mer än ett fäste till TPSen så därför vill jag gärna veta snart, men om jag fattat rätt kan jag alltså sätta den hur som hellst & det bör funka?
bara det fungerar så är jag nöjd, jag har ingen lust att bygga mer än ett fäste till TPSen så därför vill jag gärna veta snart, men om jag fattat rätt kan jag alltså sätta den hur som hellst & det bör funka?
förresten så hörde ja att man kan skifta plus & minus matningen till TPSen så ger den omvänt värde, vilket låter troligt iom att det är en vanlig linjär potentiometer
då får man ju stigande värde om det är det man vill ha
förstår inte ditt inlägg redigt mattias, är rätt håll att det låga värdet blir high?
det känns ju snarare fel..
då får man ju stigande värde om det är det man vill ha
förstår inte ditt inlägg redigt mattias, är rätt håll att det låga värdet blir high?
det känns ju snarare fel..
Om styrsystemet förstår att det är omvänt är ju avgörande för att det ska fungera, det är enklare att byta polaritet på +/- till givaren som du säger, men det kanske inte är det första man gör i alla situationer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
-
- Forumsberoende
Jag kan inte ms, men det borde finnas föreskrivna värden att hålla sig inom.
Sedan är det bara mäta på givaren, mellan två av stiften ska inte motståndet ändras när du vrider, dessa är dina utsignaler.
Mät då från det andra stiftet som är ingång, till utsignal stiften, då får du fram vilket som ska vara vilken polaritet.
Antagligen behöver du då inte göra något för att hamna inom värdena.
Sedan är det bara mäta på givaren, mellan två av stiften ska inte motståndet ändras när du vrider, dessa är dina utsignaler.
Mät då från det andra stiftet som är ingång, till utsignal stiften, då får du fram vilket som ska vara vilken polaritet.
Antagligen behöver du då inte göra något för att hamna inom värdena.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Det är lätt att krångla till det onödigt mycket. Mät vilka två stift som inte ändrar motstånd när du vrider, dessa är +5v och jord. Det tredje är utsignalen.
Assuming that you have a proper potentiometer TPS, then +5 Vref goes to one side of the pot, the other side goes to ground and the sensor line is hooked to the wiper.
http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm#tps
När du kopplat in det till ms och sitter där med laptopen, om nålen sjunker istället för stiger när du gasar får du byta plats på +5v och jordkabeln.
Högerklicka på nån av mätarna och välj tps raw så ser du den mätaren.
Gå sen in på Tools - Calibrate TPS och tryck get current på closed, sen ger du full gas och trycker på nästa get current.
Assuming that you have a proper potentiometer TPS, then +5 Vref goes to one side of the pot, the other side goes to ground and the sensor line is hooked to the wiper.
http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm#tps
När du kopplat in det till ms och sitter där med laptopen, om nålen sjunker istället för stiger när du gasar får du byta plats på +5v och jordkabeln.
Högerklicka på nån av mätarna och välj tps raw så ser du den mätaren.
Gå sen in på Tools - Calibrate TPS och tryck get current på closed, sen ger du full gas och trycker på nästa get current.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
jag har röd kabel till plus & svart till minus & jag tänkte löda ihop kablarna, visst kan jag skifta dom sen om det skulle bli fel, men bättre om det blir rätt på en gång 
så hur bör det se ut om jag mäter på TPSen?
jag kan ta en bild och skriva lite vad jag får för mätresultat så kanske vi kan komma fram till den mest troliga lösningen för hur det ska kopplas, återkommer med det.
tack för hjälpen än så länge!

så hur bör det se ut om jag mäter på TPSen?
jag kan ta en bild och skriva lite vad jag får för mätresultat så kanske vi kan komma fram till den mest troliga lösningen för hur det ska kopplas, återkommer med det.
tack för hjälpen än så länge!