montera TPS vid insprutning MegaSquirt

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

montera TPS vid insprutning MegaSquirt

Inlägg av larsat »

Hej, jag ska montera en TPS från en volvo 850 på ett volvo 360 insug, och det är så att man kan vrida båda TPSerna (även orginal) mer än 90 grader.
MEN så vill jag ju inte ha det, då vrids ju spjället över och flödet minskar något mot om det stannar rakt.

ska jag då sätta TPSen så att den är i nollat läge när spjället är stängt, och sedan sätta ett mekaniskt stopp så spjället stannar öppet, vilket bör medföra att TPSen aldrig ger full utsignal?
eller ska jag sätta den så den ger max utsignal vid fullt öppet spjäll, och kanske sätta ett mekaniskt stopp dessutom så man inte trampar sönder TPSen med foten?
detta bör medföra att den kommer ge en viss utsignal även när spjället är helt stängt?

vore bra om nån vet så man kan bygga fäste snart.
MVH
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: montera TPS vid insprutning MegaSquirt

Inlägg av jol »

larsat skrev:Hej, jag ska montera en TPS från en volvo 850 på ett volvo 360 insug, och det är så att man kan vrida båda TPSerna (även orginal) mer än 90 grader.
MEN så vill jag ju inte ha det, då vrids ju spjället över och flödet minskar något mot om det stannar rakt.

ska jag då sätta TPSen så att den är i nollat läge när spjället är stängt, och sedan sätta ett mekaniskt stopp så spjället stannar öppet, vilket bör medföra att TPSen aldrig ger full utsignal?
eller ska jag sätta den så den ger max utsignal vid fullt öppet spjäll, och kanske sätta ett mekaniskt stopp dessutom så man inte trampar sönder TPSen med foten?
detta bör medföra att den kommer ge en viss utsignal även när spjället är helt stängt?

vore bra om nån vet så man kan bygga fäste snart.
MVH
Det gör inget att du inte får full utsignal, ställ in tps så du får ett värde lite mer än 0 när du har spjället stängt och under 255 vid full gas, så täcker du in största möjliga vinkel.

Jag hade nåt på 11 och 170, du kalibrerar vad som är stängt och fullgas i megatune när du kommit så långt.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

aha jag funderade på om det kunde vara så smidigt :)
tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

föresten hur mäter man fram dom värdena du sa? :roll:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det gör du i programvaeran sen
förssten
jag har för mej att med 850 tps:en får du pilla dä locket på baskidan å sättta givaren åt "fel" håll.
annars kommer det visa fel i MT sen iom att volvons givare ger signal åt "fgel" håll jämnfört med vad MS föväntasr sej
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Precis som med VEMS tror jag att MS klarar givaren även om den är "felvänd". Men det känns ju betydligt enklare att förstå vad man gör om det går rätt väg. Dvs det höga värdet blir "low" och det låga blir "high".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

finns det nån annan tps som man kan andvända sig av istället då?
Så man slipper peta bort plastlocket för att få den åt "rätt" håll?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag förstår inte redigt vad det skulle spela för roll vilket håll den går åt om man ändå ställer in lägsta & högsta värdet i megatune?
bara det fungerar så är jag nöjd, jag har ingen lust att bygga mer än ett fäste till TPSen så därför vill jag gärna veta snart, men om jag fattat rätt kan jag alltså sätta den hur som hellst & det bör funka?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

förresten så hörde ja att man kan skifta plus & minus matningen till TPSen så ger den omvänt värde, vilket låter troligt iom att det är en vanlig linjär potentiometer
då får man ju stigande värde om det är det man vill ha
förstår inte ditt inlägg redigt mattias, är rätt håll att det låga värdet blir high?
det känns ju snarare fel..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om styrsystemet förstår att det är omvänt är ju avgörande för att det ska fungera, det är enklare att byta polaritet på +/- till givaren som du säger, men det kanske inte är det första man gör i alla situationer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

jag kör med en standard "001" TPS från en 850, ha inte moddat den på nåt sätt, samma givare sitter också på omega B 2,0. säkert fler bilar också..
Old volvos never die, they just go faster!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag kan inte ms, men det borde finnas föreskrivna värden att hålla sig inom.
Sedan är det bara mäta på givaren, mellan två av stiften ska inte motståndet ändras när du vrider, dessa är dina utsignaler.

Mät då från det andra stiftet som är ingång, till utsignal stiften, då får du fram vilket som ska vara vilken polaritet.
Antagligen behöver du då inte göra något för att hamna inom värdena.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok det är alltså 11 - 170 ohm det pratas om ovan?
ska testa mäta lite, är inte så värst på elektriska saker men nu har jag ju gett mig in på detta :)
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Det är lätt att krångla till det onödigt mycket. Mät vilka två stift som inte ändrar motstånd när du vrider, dessa är +5v och jord. Det tredje är utsignalen.

Assuming that you have a proper potentiometer TPS, then +5 Vref goes to one side of the pot, the other side goes to ground and the sensor line is hooked to the wiper.
http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm#tps

När du kopplat in det till ms och sitter där med laptopen, om nålen sjunker istället för stiger när du gasar får du byta plats på +5v och jordkabeln.

Högerklicka på nån av mätarna och välj tps raw så ser du den mätaren.
Gå sen in på Tools - Calibrate TPS och tryck get current på closed, sen ger du full gas och trycker på nästa get current.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har röd kabel till plus & svart till minus & jag tänkte löda ihop kablarna, visst kan jag skifta dom sen om det skulle bli fel, men bättre om det blir rätt på en gång :)
så hur bör det se ut om jag mäter på TPSen?
jag kan ta en bild och skriva lite vad jag får för mätresultat så kanske vi kan komma fram till den mest troliga lösningen för hur det ska kopplas, återkommer med det.
tack för hjälpen än så länge!
Skriv svar