Radiestål för ventillåsningsspår och lite idéeer sökes.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Radiestål för ventillåsningsspår och lite idéeer sökes.

Inlägg av sniffer »

Hej. De jag jagar nu är radiestål av variant HÅRT på runt 1.3mm för att skära låsningsspår för ventillåsningen. Och även kapa ventilen därefter på ett snyggt vis. För antar att de vanliga svarvstålen får de lite svettigt i de rostfria ventilmaterialet. Bifogar en bild för att ni snappt skall förstå... Så vart jagar jag dessa stål eller går dom beställa smidigt någonstans? Någonstans runt göteborgtrakten är inga problem. Eller via sida funkar med. Söker också gärna tipps på hur ni gör dessa jobb på era ventiler smidigast för att få en fin kapad yta osv.. Blir ju lätt lite fult att skära av en ventil i en svarv när man grejar med så här små prylar.. Har själv haft funderingen om man skulle jigga roterande filen i svarven istället för bom och sen använda den å lösa den plana ytan på ventilen efter en kapning. Men är osäker på om tungstensfilen eller va den exakt är gjord utav klarar detta då ventilen också verkar väldigt hård. En annan tanke är ju slipkapskiva modell liten på roterande filen.. Så va tror ni å hur brukar ni lösa det? Även undrar jag lite hur de ligger till med härdning av ände då man kapat en rostfri ferreaventil. Något man behöver tänka på?

En liten fråga till också. Finns de borrchuckar på roterande axel och MK4-kona att köpa någonstans till vettigt pris? Lite lättare att stabilicera saker som ventiler å liknande i motsatt ändå då kan tyckas. Iofs inte hela värden att göra en mässingshylsa (gammal styrning) å dra fast i vanlig borrchuck som stabilicering iofs. Men likabra å fråga då de vore smidigare å kunna spänna fast ventilen direkt och även ha något som håller kvar den lösa änden när ventilen vid kapning börjar bli väldigt tunn precis innan den skärs av helt.

Bild på ventil som skall bearbetas och de som skall göras på den.
Bild
Senast redigerad av sniffer den tis apr 08, 2008 11:04 am, redigerad totalt 2 gång.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

tjena

Inlägg av calle Bengtsson »

tror jesper har en lösning på det där , 2.3 16 heter han här på forumet

mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Re: tjena

Inlägg av sniffer »

calle Bengtsson skrev:tror jesper har en lösning på det där , 2.3 16 heter han här på forumet

mvh Calle
Jo visst visst. De är ingen nyhet för mig tyvärr :) Vi har allt kontakt.
Men tänkte lite från eran sida sett. Va mera att jag va lite nyfiken på hur ni löser det. För jesper är väll långt ifrån ensam här med att exprimentera kan jag tro.. Finns ju va jag uppleft det ganska rikligt med duktiga folk här :E

Och lik så finns det mer än ett sätt att göra lösningen på också. Så allmänt nyfiken då man gärna ser flera sätt för att slutligen prova sig fram till det man själv sedan tycker funkar bäst, eller hur.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har bara en lösning hur man kan göra om man inte har en massa fräna grejer.

Gör ett fäste till svarven till in liten rak slipmaskin, en sådan där man sätter 3" kapskivor i.
(Man kan tex. svetsa fast 2 avgasklammor i en 4 kantsprofil)

Du kan slipa lite med den tills du får den profilen på kapskivan som du vill ha.

Sedan får man sätta upp ventilen i svarven och köra spåret som man vill.

Om du sedan ska kapa/svarva av skaften på ventilerna, kan du slipa till ändarna i en ventilslipmaskin.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

j björk skrev:Jag har bara en lösning hur man kan göra om man inte har en massa fräna grejer.

Gör ett fäste till svarven till in liten rak slipmaskin, en sådan där man sätter 3" kapskivor i.
(Man kan tex. svetsa fast 2 avgasklammor i en 4 kantsprofil)

Du kan slipa lite med den tills du får den profilen på kapskivan som du vill ha.

Sedan får man sätta upp ventilen i svarven och köra spåret som man vill.

Om du sedan ska kapa/svarva av skaften på ventilerna, kan du slipa till ändarna i en ventilslipmaskin.
Den lösningen för att göra spåret tycker jag låter lite för "ful" för mig. Käns som att ett skär då är väldigt mycekt rättare steg. Men visst lär de funka de du skriver. Dock så tänker jag mera likt dig när de gäller att snyga till den kapade ytan på ventilen. Rentav svarven snurrar ventieln och du för den plana ytan (ena sidan på slipskivan) mot ventilens topp tills den är 100 plan. Då förutsatt att du monterat höghastighetsfilen i så mycket rak vinkel med ventilskafftet som möjligt.

Blir väll att prova en del då man har en hel del ventilpinne att missshandla innan de behöver bli rätt.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

varför inte bara slipa till ett hårdmetallskär o svarva, har alldrig haft något problem o karva i något ventilskaft. och ändarna slipar du till i en vanlig ventilslip.
mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Martin H skrev:varför inte bara slipa till ett hårdmetallskär o svarva, har alldrig haft något problem o karva i något ventilskaft. och ändarna slipar du till i en vanlig ventilslip.
mvh
Du menar med andra ord att slipa till ett vanligt vändskär så de får rätt form å köra med de? Kan ju vara en ide iofs. Värt att prova.. Kan ju tillägga att jag är ganska nybörjare på dehära med svarvning.. Så döda mig inte om jag ställer självklara frågor :P
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

sniffer skrev:
Martin H skrev:varför inte bara slipa till ett hårdmetallskär o svarva, har alldrig haft något problem o karva i något ventilskaft. och ändarna slipar du till i en vanlig ventilslip.
mvh
Du menar med andra ord att slipa till ett vanligt vändskär så de får rätt form å köra med de? Kan ju vara en ide iofs. Värt att prova.. Kan ju tillägga att jag är ganska nybörjare på dehära med svarvning.. Så döda mig inte om jag ställer självklara frågor :P
ja. annars finns det stickstål med rätt radie att köpa.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Martin H skrev:
sniffer skrev: Du menar med andra ord att slipa till ett vanligt vändskär så de får rätt form å köra med de? Kan ju vara en ide iofs. Värt att prova.. Kan ju tillägga att jag är ganska nybörjare på dehära med svarvning.. Så döda mig inte om jag ställer självklara frågor :P
ja. annars finns det stickstål med rätt radie att köpa.
Va lite ett sådant stickstål med rätt radie jag menade. Vet dock ej vart man köper dessa. Något tipps kanske?
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Seco Tools AB,som man finner på http://www.secotools.com har noen vendeskjær som virker bra.. har dessverre ikke delenummeret her nå.

En "inverted cone" som man setter i senterspissen på svarven holder skaftet i ro mens man skjærer låsespor.. tynne skaft + inget stød = mayhem :shock: Ask me how I know. Eller,la det være.. :hihi:
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

SWR skrev:Seco Tools AB,som man finner på http://www.secotools.com har noen vendeskjær som virker bra.. har dessverre ikke delenummeret her nå.

En "inverted cone" som man setter i senterspissen på svarven holder skaftet i ro mens man skjærer låsespor.. tynne skaft + inget stød = mayhem :shock: Ask me how I know. Eller,la det være.. :hihi:
Den sidan va klurig och kitta på. Å med mina engelskspråkliga kunskaper så hmm.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Vändskär med radie i de storlekarna kräver speciell bom å kostar som satan.
Både bommarna å skären.Bommen ung 3500 å vändskären runt 200/st-de kommer i en ask om 10.
Bendens tools i Gbg har vad du behöver isf.

Att hantera totalt 16 ventiler alena görs nog billigast å vettigast som Martin skriver.

Glöm det där med slipskivan i svarven.
Blir för grovt å för oprecist.Har provat en ggn i tiden.

Ändarna slipar du mkt riktigt i en ventilslip efter att du grovkapat dem med ngn tiondel i marginal i svarven.

Daniel.
E helt ok att vara novis...det e vi alla till en början.Ett snabbstål klarar mkt mkt hårda material om så krävs,å vad vidare e är det ju slipbart-dvs att man kan vässa det-som det passsar.

Vändskären kommer med brytvinklar mm naturligtvis....

Med Secos speciella vändskär i de radierna har iaf jag inte behövt ngn form av stöd från pinolen.Funkar alldeles utmärkt som det är,men var MYCKET noga med längden i brist på digital.
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Jo just d.
1.3mm finns INTE.
Dock 1.2 alt 1.4.
Take your pick...för en keramplatta e inget jag rekomenderar att man slipar till.. :hihi:
*Surkålsspecialisten*
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

något att bygga skärvektyg av billigt är kallsågblad. ca3mm tjockt och härdat i tänderna och 10mm upp på bladet. övrigt är svetsbart. använder själv sånt till special fräsar mm och ett utslitet blad får man gratis :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

2.3-16 skrev:Vändskär med radie i de storlekarna kräver speciell bom å kostar som satan.
Både bommarna å skären.Bommen ung 3500 å vändskären runt 200/st-de kommer i en ask om 10.
Bendens tools i Gbg har vad du behöver isf.

Att hantera totalt 16 ventiler alena görs nog billigast å vettigast som Martin skriver.

Glöm det där med slipskivan i svarven.
Blir för grovt å för oprecist.Har provat en ggn i tiden.

Ändarna slipar du mkt riktigt i en ventilslip efter att du grovkapat dem med ngn tiondel i marginal i svarven.

Daniel.
E helt ok att vara novis...det e vi alla till en början.Ett snabbstål klarar mkt mkt hårda material om så krävs,å vad vidare e är det ju slipbart-dvs att man kan vässa det-som det passsar.

Vändskären kommer med brytvinklar mm naturligtvis....

Med Secos speciella vändskär i de radierna har iaf jag inte behövt ngn form av stöd från pinolen.Funkar alldeles utmärkt som det är,men var MYCKET noga med längden i brist på digital.
Tack tack jesper. Tänkte ju iofs ta denna diskussionen med dig vid tillfälle men tänkte kolla lite hur andra gör samtidigt. Är ju aldrig fel med info från flera håll.. Dock så fick jag nog klart för mig nu att de inte va så många som hadde koll på just detta. I vart fall inte som hunnigt svara. :wink:
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Skriv svar