Sida 1 av 14

Jocke E Bmw 527 turbo.

Postat: tis mar 11, 2008 12:45 pm
av Jocke E
Dags att slänga upp en Projektråd.
Håller alltså på med en Bmw 525i - 89:a som jag har rostlagat å riktat upp. Har också monterat kjolar och lackat om hela bilen.


Däck/ fälg : Blästrade och vit lackerade Borbet fälgar med 225*17 tum runt om.

interiör: kommer

Exteriör: Kjolar från dnstrading, Riktad och slipad av mig. Lack av Bilskadecenter i lugnvik.

Nu till hjärtat.

Bottendel,

#Oringat och planat, nya lager och packningar.
#Dieselvev och 320 stakar.
#Original kolvar svarvade i underkant + nya ringar.

Toppen,

# Svetsad och planad.
# Mirafräst å allt sånt där.
# z45 kam och justerbart kamdrev.

Annat,

# Vems
# Holset hx40
# Eget pulssplit grenrör med extern wastegate, t3 fläns.
# Troligtvis org insug.
# 500cc spridare.
# msd tändsteg + spole.
# Atl 40l Fuelcell och wallbro pump.
# 535 bakvagn och diff.
# 750 bromsar fram, org bak.
# Egentillverkade alu motor kuddar.
# Hks 50mm wastegate.






Tacksam för kommentarer!

Postat: tis mar 11, 2008 3:36 pm
av stecka
Fixa bilder då.

Postat: tis mar 11, 2008 4:01 pm
av lord_nordkvist
vill du ha snygga bilder så kan jag komma och pose:a lite i stringkallingar framför motorstativet å så.. ser ju spisen genast lite mer attraktiv ut.. hm, eller vare "attraktivast ut på bilden" kanske? 8)
ajja, men som sagt släng upp lite kort nu..

Postat: tis mar 11, 2008 4:10 pm
av Martin H
lord_nordkvist skrev:vill du ha snygga bilder så kan jag komma och pose:a lite i stringkallingar framför motorstativet å så.. ser ju spisen genast lite mer attraktiv ut.. hm, eller vare "attraktivast ut på bilden" kanske? 8)
ajja, men som sagt släng upp lite kort nu..
du är ju störd :hihi: inga trevliga bilder man fick framför sig.
ja ja kul med en tråd jocke.

Postat: tis mar 11, 2008 8:35 pm
av Jocke E
lord_nordkvist skrev:vill du ha snygga bilder så kan jag komma och pose:a lite i stringkallingar framför motorstativet å så.. ser ju spisen genast lite mer attraktiv ut.. hm, eller vare "attraktivast ut på bilden" kanske? 8)
ajja, men som sagt släng upp lite kort nu..

hehe, Tack för det oimotståndliga erbjudandet jimmy men jag tror jag står över denna gång. :D

Här kommer lite bilder på åket.

Postat: tis mar 11, 2008 10:46 pm
av Jocke E
Bild

Bilen efter lack och montering.

Bild

Börjat riva lite här...

Bild

Allt i fronten borta här.

Bild

Gjort plats för att punkta ihop ett grenrör.

Bild

Här börjar grenröret ta form.

Bild

Grenröret klart och helsvetsas här av tomas.
Bild

Lite provmontering.

Bild

Zinkat och fint... :)

Bild

Motor på väg ur.

Bild

Här va de tomt... :shock:

Bild

Lackat å fint...

Bild

Motorkuddarna monterade.

Bild

Blocket lackat med nån hammarlack.

Bild

Har kapat till å klädd en spånskiva som ska ligga i skuffen, som jag sedan fäster tanken i.

Bild

Fin fin....

Bild

Även fronten har fått ett ansiktslyft, ska lacka om hela sen.

Bild

Svarvade kolvar.

De va allt för denna gång.
Tacksam för kommentarer. over and out suckers!!!

Postat: tis mar 11, 2008 10:55 pm
av bmw02touring
Ser ju ut att kunna bli kanon det där.
Märkena i kolvana finns de där från början eller är det genomslag?
//Niclas

Postat: tis mar 11, 2008 11:00 pm
av Jocke E
bmw02touring skrev:Ser ju ut att kunna bli kanon det där.
Märkena i kolvana finns de där från början eller är det genomslag?
//Niclas
Menar du reporna på sidan? :? Ska inte köra med dom ialf för måtten stämde inte när vi mätte upp dom. motorn måste ha varm nype med dom eller nått. :thumbdown:

Postat: tis mar 11, 2008 11:05 pm
av bmw02touring
Jocke E skrev:
bmw02touring skrev:Ser ju ut att kunna bli kanon det där.
Märkena i kolvana finns de där från början eller är det genomslag?
//Niclas
Menar du reporna på sidan? :? Ska inte köra med dom ialf för måtten stämde inte när vi mätte upp dom. motorn måste ha varm nype med dom eller nått. :thumbdown:
Nej jag menar de små märkena uppe på kolvarna, ventilurtag eller ventilgenomslag?
mvh
Niclas

Postat: ons mar 12, 2008 1:51 pm
av lord_nordkvist
det är små fina ventilurtag om allt är i sin ordning.. har likadana på min 2.5liters sexa från -89 som ligger i molekyler :D
skulle haft mina svarvade likadant, så småningom :thumbright:
haha jassåru jocke, du tackar nej du, ajja, kan ju ställa upp senare då bilen är färdig å ska plåtas lite..

hurru wangerud och bergman har ju skaffat grejjer nu så du kan mirafräsa toppen å sånt. Ev kunde han väl även o-ringa blocket?
Vi använder ditt som försökskanin då så kan han göra mitt sen när han tränat lite :thumbright:

Postat: ons mar 12, 2008 5:38 pm
av Johan Posth
Gassvetsar ni grenröret? Hur pass starkt blir det? fungerar det bra?

.

Postat: ons mar 12, 2008 7:53 pm
av Jocke E
Composth skrev:Gassvetsar ni grenröret? Hur pass starkt blir det? fungerar det bra?
Det blir mycket bra, men ser väldigt lätt hur rör delarna smälter ihop och du kan provtrycka det med ialf 10 bar utan problem.

Postat: tor mar 13, 2008 6:00 pm
av Gladh
Ser fint ut di danne du :thumbright:
Har du införskaffat nån diff mm?

Postat: fre mar 14, 2008 8:49 am
av Jocke E
Gladh skrev:Ser fint ut di danne du :thumbright:
Har du införskaffat nån diff mm?
Jadu gladh, tänkte stjäla eran gammla bakvagn som ligger under 4meter snö i norderåsen! :D Sen införskaffa en 535 klump eller liknande.

Postat: fre mar 14, 2008 8:57 am
av Gladh
a just, låter ju bra de
:lol: