1967 Amazon
Postat: tor mar 13, 2008 7:38 am
Det hela började med att jag köpte en nästan rostfri amazon för endast 7000. Körde hem den och skulle ställa tändningen och justera ventilerna.
Efter lite märningar osv så upptäckte jag att en avgasventil knappt öppnade
Så jag lyfte ut motorn och började riva den.
Efter mycket om och men så var allt i delar, blästrat, och lackat.
Motorn var även borrad 0.30".
Toppen fick en vän till mig Janne H porta och plana lite lätt.
En ny K kam inhandlades samt extraktor grenrör.
Nya vev och ramlager monterades.
Under tiden motorn byggdes så målade jag motorrummet svart.
Samt byggde svart inredning med högtalare osv.
Bilen gick rätt så bra med en liten weber 36736:a och efter några månader så rasade bakaxel, kardan och låda, så allt detta byttes och målades.
(Lägger upp bilder på bilen sen om någon är intressead av att se?)
Nu har skärmar front och allt fram kapats bort och en flippfront ska beställas. Och en rostfri 245 fårn 1988 får offra bakaxel, kardan, och låda till amazonen.
Gammla motorn står i garaget och glänser.
Nya motor receptet ser ut så hära:
Förstärka B20 blocket (vid kylkanalerna) Borrad till 2,2L.
Ny polerad 8-bultad vevaxel.
Sidda mahle kolvar.
M-stakar.
Stål drev.
Toppen bygger Janne H just nu.
En S kam har jag men kanske köper en annan fårn KG.
Weber 45 eller 48 kommer att användas.
Efter lite märningar osv så upptäckte jag att en avgasventil knappt öppnade

Så jag lyfte ut motorn och började riva den.
Efter mycket om och men så var allt i delar, blästrat, och lackat.
Motorn var även borrad 0.30".
Toppen fick en vän till mig Janne H porta och plana lite lätt.
En ny K kam inhandlades samt extraktor grenrör.
Nya vev och ramlager monterades.
Under tiden motorn byggdes så målade jag motorrummet svart.
Samt byggde svart inredning med högtalare osv.
Bilen gick rätt så bra med en liten weber 36736:a och efter några månader så rasade bakaxel, kardan och låda, så allt detta byttes och målades.
(Lägger upp bilder på bilen sen om någon är intressead av att se?)
Nu har skärmar front och allt fram kapats bort och en flippfront ska beställas. Och en rostfri 245 fårn 1988 får offra bakaxel, kardan, och låda till amazonen.
Gammla motorn står i garaget och glänser.
Nya motor receptet ser ut så hära:
Förstärka B20 blocket (vid kylkanalerna) Borrad till 2,2L.
Ny polerad 8-bultad vevaxel.
Sidda mahle kolvar.
M-stakar.
Stål drev.
Toppen bygger Janne H just nu.
En S kam har jag men kanske köper en annan fårn KG.
Weber 45 eller 48 kommer att användas.