Sida 1 av 2
vart förstärka 145´an?
Postat: fre dec 10, 2004 11:01 pm
av fizz
håller jue på å lagar upp blivande bruksbilen, en 145´a Express ...
funderade på om man skulle styva upp karossen när all inredning ändå är ur,
om det finns någon nytta med det såklart ...
ingen bur, eller dylikt, det måste gå att gömma under mattor osv.
nån som har några ideer, eller bara vill snacka lite skit så är ni mkt välkommna i denna tråd ..

Postat: lör dec 11, 2004 3:10 am
av peppe
Jag hade kostat på mig en bur, så enkelt är det

- Men det ville du inte ha. För att vara lite ironisk såhär på kvälls kvisten: Starta cementblandaren

Postat: lör dec 11, 2004 9:56 am
av marmander
Det är nog som sagt bur som gäller, men det du kan göra med chassiet i övrigt är att förstärka länkarmar och bärarmar... kolla på hur jag har gjort..(vad hände i marmanders...)
Postat: lör dec 11, 2004 1:47 pm
av anton__b
ja eller så helsvetsar du hela karosen =)
Postat: sön dec 12, 2004 3:12 am
av Fredde Holmgren
jepp... helsvetsa karossen är vad som gäller isåfall... sen är det bur som gäller.
Postat: sön dec 12, 2004 2:29 pm
av larsat
är de ingen som testat att bygga en ram av bur-rör som "ligger" på golvet bara... dvs 10-15cm stumpar vid stolparna sedan raka rör mellan dessa, över kardantunneln.. tar ju ingen direkt plats men lär ju ge en hel del stabilitet i golvet, men de måste ju sitta fast i hjulupphängningen på nå sätt :/
Postat: sön dec 12, 2004 4:18 pm
av Tommy Luhr
"subframe connectors" är svaret för ett lite styvare chassie utan båge
Postat: sön dec 12, 2004 8:05 pm
av larsat
va innebär de då?

Postat: sön dec 12, 2004 9:14 pm
av Dalmasen
larsat skrev:va innebär de då?

Att man bygger ihop fram och bakram med varann...så att det blir som en hel ram.
Postat: mån dec 13, 2004 4:45 pm
av larsat
ok varför är dom inte ihopbyggda från början kan man undra
Postat: mån dec 13, 2004 5:27 pm
av Tommy Luhr
Det är ju ett bärande chassi som på den tiden tålde mycket stryk ur krocksynvinkel och med vassast motoralternativ på 140hk. Så jag tror nog dom klarade sig med det chassit som dom fått fram ändå på den tiden.
Om det inte sitter subframe connectors så kan man ju även fundera på varför hela karrossen är punktsvetsad?
Varför göra mer än vad som behövs, och så håller det ju tillverkningskostnaderna nere

Postat: tis dec 14, 2004 4:44 pm
av larsat
ja det kanske var billigt att göra sådär men nu när man har hållt på me 142an så känns massa saker dumt gjorda, får helt enkelt bygga en egen bil en vacker dag

Postat: tis dec 14, 2004 8:19 pm
av fizz
ojdå ... här hade det hänt grejor ...
tackar tackar!. ...
frågan är om jag inte köper en till 140 senare ... (en 142 kanske) och
bygger lite roligare bil av ..

Postat: tis dec 14, 2004 11:16 pm
av Tommy Luhr
nej nej larsat..
140 är en underbar bil

Tänk så många amerikanare som fått sett en sådan bakända
*host host* :smt102
Postat: mån jan 16, 2006 8:47 pm
av vince
just volvo 140 är ju väldigt dåligt vridstyv,subframe connectors på en 140 gör att bilen känns,hur ska man säga,modern i vägegenskaperna.min 145a kommer få det när det blir tillfälle.har den ju som bruks nu.