Wigge-SGR Drag 142a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Wigge-SGR Drag 142a

Inlägg av Daniel 850 »

Tjena!

tänkte lägga upp lite info om mitt bygge

bilen en gammal volvo 142a -73a

kan dra en kort historia om bilen
allt började med att den skulle brukas som vinterbil för ett antal år sen..
det hela började med att det satt en b230e maskin i den..
efter en vinters hård körning gav den spisen upp...
då började turbo byggandet.. det blev en b230ft med förgasare å en t04e snurra vi provade köra på strippen å fick blodad tand för detta
bästa tid med förgasare blev 12.92 hade massa strul med förgasarna så det inköptes ett autronic sm2! den säsongen blev inte mycket förbättringar utan det mesta krånglade.. lådor gick mm bästa tiden var 12.68 utan 2ans växel...
nästa säsong gjordes större modiferingar det byggdes en volvo5a av hårigare kaliber låda var en zf från en m3a detta var ihop skruvat på hösten 2006 bilen han bara köras vid ett 402m tillfälle då gick den 10.78/214km/h med 1.4bar ladd som bäst! lite tråkigt var att kopplingen inte ville va med mer så vi kunde inte ladda på som vi ville! man får se de som en lärdom efter detta började allt spåra ur.....

så här såg den ut den sista tiden

Bild

mvh Wigge
Senast redigerad av Daniel 850 den mån mar 05, 2012 9:35 pm, redigerad totalt 4 gång.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Bild

Bild

Bild[/img]

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

fortsättning kommer snart....
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

ser ju bra ut. :thumbright:
är det 4-link på G eller har ni kört med det hela tiden??
Bakaxel??
Utväxling??

MVH
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

antar att det dyker upp mycke mer bilder snart .. . bilen e frääään
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

köptes dot däck till bilsports en dag på strippen dom är 30 13.5-15 får hoppas dom räcker i fäste...

Bild

slicks kommer va 32 14.0-15 dom räcker säkert till!
lägger på lite bilder till!

Bild

cellpaket... 120mm tjockt

Bild

nu börjar de bli dax för lite mer roliga grejor! allt byggdes i cromolly rör!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

mer kommer....
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jaja. ni jobbar så :lol: :thumbright:
ruskigt fränt bygge.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

en th400 byggd för hårda tag inköptes!

Bild

lite fler bilder!

Bild

Bild

lite nya nav fick göras...

Bild

sen började lite inpassning av spisen mm

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

kommer mera....
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

kan klämma in några rejs bilder från förr med;)

Bild

Bild

Bild

kommer mera....[/list]
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Uj. :shock:

Det låter som ni gått den långa vägen när det gäller att se vad som funkar och inte, det ser stabilt ut. Roliga bilder också. ;)

Det här kommer att bli en riktig dräpare!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

en växellådstunnel behövs...

Bild

Bild

bromscylindern fick hamna här...
Bild

lite skydd bak på kardanet...
Bild

Bild

krängningshämmare bak kan nog va bra å ha!

Bild

Bild

Bild

Bild

börjar se ut som en bil lite bak här...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

more to come..
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Riktigt fränt bygge!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hård satsning :thumbright:

vad är det för bakaxel och vad är gjort åt låda och turbin?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jädrar vilket bygge. det tog nog både en och två timmar. snygga svetsar :thumbright:

Synd att ni inte gjorde kardantunneln så att man kan lyfta av den.

Man är faktiskt mer där under än vad man tror, speciellt med en raggar automat.
Men ni kan ha turen att få en som funkar :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

tack för positiva komentarer alla!

jens

bakaxel är en cheva 8.5" med markwilliams innehåll 35splines drivaxlar 4.88 i slutväxel ångrar att ja byggde på den axlen... men den fans redan innan projektet starades.. får bygga en ford 9" när denna inte vill va med mer... förhoppningsvis håller den en hel del med aut låda

lådan vet ja inte så mycket om... mer än att "lådrenoveraren" sa att de satt mycket bra grejor i den....
turbinen är en handbyggd med stall på ca 6300..

Mvh Wigge
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Tommy Luhr skrev:jädrar vilket bygge. det tog nog både en och två timmar. snygga svetsar :thumbright:

Synd att ni inte gjorde kardantunneln så att man kan lyfta av den.

Man är faktiskt mer där under än vad man tror, speciellt med en raggar automat.
Men ni kan ha turen att få en som funkar :)
det har tagit några timmar att bygga de kan ja säga...
det går alltid bygga om... men man får hoppas att de funkar nått sånär..

mvh Wigge
Skriv svar