Först lite info:
Ford Escort mk2.
Ford pinto motor.
2,4 liter
50mm weber förgasare.
MSD cranktrigger tänding.
Billet stål vev. 88mm slag
H-profil stakar.
Viseco kolvar 94mm
1.6 topp, portad och med 48mm insug, 40 avgas ventiler.
vanlig mekanisk kam, ca. 315 grader/14.5mm lyft.
hemgjort grenrör, 4-1.
omsvarvat cosworth snänghjul, ca. 4.3kg.
tvåskivig sinter koppling.
Jerico, 4 växlad låda. växlar utan koppling.
1350 knutkors i hemgjord kardan.
volvobakaxel med 5.43 i utväxling, kortad.
4-link, och panhard stag.
26/10.5 Mickey Thompson DOT däck.
maskinen gav 250hk/6900 varv, 290Nm/5500 varv på veven i en chassie dyno.
bästa tid:
60fot: 1,58
201 meter: 7,22
402 meter: 11,45/185km/h
nu till vad som skall ändras......
bakaxel upphängningnen ska byggas om helt med ny bakram, fyrlink osv.
bilen ska sänkas så mycket det går.
Kylare och fläkt flyttas bak i bilen.
ny utväxling och drivaxlar.
och.....
NY motor
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Baseras på en ford ranger 2.5 liter.
kommer att ha 8v. billet topp, wiseco kolvar, inasputning osv,osv.
volym blir runt 2.8 liter.
sen lite bilder då
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://i9.tinypic.com/4dcbmop.jpg)
![Bild](http://i15.tinypic.com/4ct1seq.jpg)
![Bild](http://i18.tinypic.com/4gpcjsi.jpg)
![Bild](http://i5.tinypic.com/455x6p1.jpg)
![Bild](http://i10.tinypic.com/2lutp4x.jpg)
![Bild](http://i14.tinypic.com/2rgdqx2.jpg)
![Bild](http://i7.tinypic.com/2q40dw0.jpg)
sen ett par videos:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 7309859787
http://video.google.com/videoplay?docid ... 2507362848