ford escort mk2 (sugmotor rakt fram racer)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 95
- Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
- Ort: Pedersöre/Finland
ford escort mk2 (sugmotor rakt fram racer)
Tjaa, jag tänkte jag skulle dra upp en liten projekt tråd om vad som händer i garaget med min escort.
Först lite info:
Ford Escort mk2.
Ford pinto motor.
2,4 liter
50mm weber förgasare.
MSD cranktrigger tänding.
Billet stål vev. 88mm slag
H-profil stakar.
Viseco kolvar 94mm
1.6 topp, portad och med 48mm insug, 40 avgas ventiler.
vanlig mekanisk kam, ca. 315 grader/14.5mm lyft.
hemgjort grenrör, 4-1.
omsvarvat cosworth snänghjul, ca. 4.3kg.
tvåskivig sinter koppling.
Jerico, 4 växlad låda. växlar utan koppling.
1350 knutkors i hemgjord kardan.
volvobakaxel med 5.43 i utväxling, kortad.
4-link, och panhard stag.
26/10.5 Mickey Thompson DOT däck.
maskinen gav 250hk/6900 varv, 290Nm/5500 varv på veven i en chassie dyno.
bästa tid:
60fot: 1,58
201 meter: 7,22
402 meter: 11,45/185km/h
nu till vad som skall ändras......
bakaxel upphängningnen ska byggas om helt med ny bakram, fyrlink osv.
bilen ska sänkas så mycket det går.
Kylare och fläkt flyttas bak i bilen.
ny utväxling och drivaxlar.
och.....
NY motor
Baseras på en ford ranger 2.5 liter.
kommer att ha 8v. billet topp, wiseco kolvar, inasputning osv,osv.
volym blir runt 2.8 liter.
sen lite bilder då
sen ett par videos:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 7309859787
http://video.google.com/videoplay?docid ... 2507362848
Först lite info:
Ford Escort mk2.
Ford pinto motor.
2,4 liter
50mm weber förgasare.
MSD cranktrigger tänding.
Billet stål vev. 88mm slag
H-profil stakar.
Viseco kolvar 94mm
1.6 topp, portad och med 48mm insug, 40 avgas ventiler.
vanlig mekanisk kam, ca. 315 grader/14.5mm lyft.
hemgjort grenrör, 4-1.
omsvarvat cosworth snänghjul, ca. 4.3kg.
tvåskivig sinter koppling.
Jerico, 4 växlad låda. växlar utan koppling.
1350 knutkors i hemgjord kardan.
volvobakaxel med 5.43 i utväxling, kortad.
4-link, och panhard stag.
26/10.5 Mickey Thompson DOT däck.
maskinen gav 250hk/6900 varv, 290Nm/5500 varv på veven i en chassie dyno.
bästa tid:
60fot: 1,58
201 meter: 7,22
402 meter: 11,45/185km/h
nu till vad som skall ändras......
bakaxel upphängningnen ska byggas om helt med ny bakram, fyrlink osv.
bilen ska sänkas så mycket det går.
Kylare och fläkt flyttas bak i bilen.
ny utväxling och drivaxlar.
och.....
NY motor
Baseras på en ford ranger 2.5 liter.
kommer att ha 8v. billet topp, wiseco kolvar, inasputning osv,osv.
volym blir runt 2.8 liter.
sen lite bilder då
sen ett par videos:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 7309859787
http://video.google.com/videoplay?docid ... 2507362848
Senast redigerad av Knuts den mån mar 31, 2008 10:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
10 seconds.....
Mathias Knuts
Mathias Knuts
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 95
- Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
- Ort: Pedersöre/Finland
så lite bilder på vad som är gjort nu i vinter, och bilder på några av de nya motor prylarna:
till sist, en lite video som min mekaniker drog ihop
http://video.google.com/videoplay?docid ... 5023013073
till sist, en lite video som min mekaniker drog ihop
http://video.google.com/videoplay?docid ... 5023013073
10 seconds.....
Mathias Knuts
Mathias Knuts
HÄRLIGT! precis vad jag ville c
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
- Ort: Jakobstad, Finland
Tjenare Knuts, he siir ju bra ut hedee!
Tänkt bara fråg vannifrån ade toppin er, siir ju rätt så special ut om man säjr så. Int har ni väl äntå såpass avancera greijona vi Mekano att du får fräst fram en topp ur en alu-beta?
Tänk om du sku överladd ade gambel motorn inställ för å bygg ny, 500 hk vid 1 bar ladd
Nää, fortsätt me sugmotor. Roligt tå int allihopa gör lika.
/Kenneth
Tänkt bara fråg vannifrån ade toppin er, siir ju rätt så special ut om man säjr så. Int har ni väl äntå såpass avancera greijona vi Mekano att du får fräst fram en topp ur en alu-beta?
Tänk om du sku överladd ade gambel motorn inställ för å bygg ny, 500 hk vid 1 bar ladd
Nää, fortsätt me sugmotor. Roligt tå int allihopa gör lika.
/Kenneth
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 95
- Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
- Ort: Pedersöre/Finland
Tjo!Ken-1 skrev:Tjenare Knuts, he siir ju bra ut hedee!
Tänkt bara fråg vannifrån ade toppin er, siir ju rätt så special ut om man säjr så. Int har ni väl äntå såpass avancera greijona vi Mekano att du får fräst fram en topp ur en alu-beta?
Tänk om du sku överladd ade gambel motorn inställ för å bygg ny, 500 hk vid 1 bar ladd
Nää, fortsätt me sugmotor. Roligt tå int allihopa gör lika.
/Kenneth
En liten fråga.. Kenneth vem?
Det är en kille här i Finland som gör topparna.http://www.poikkimakiracing.fi
Skulle nog gå att göra vid Mekano, jo men har int lust att sitta o konstruera en topp. inte kunnande heller.
äh, 10: or med sugmotor
10 seconds.....
Mathias Knuts
Mathias Knuts
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
2,5 liters USA-pinto på gång ser jag... Är rätt nyfiken på hur mycket dessa motorer ("Lima"?) skiljer sig från europeiska 2000-pinton. En del säger det mesta och andra säger "inte så mkt"... Har även hört att amerikanska 2000-motorn ska vara hyfsat lik medans 2,3 och 2,5 liters pintona inte har så mycket gemensamt... Hur är det med yttermått och så?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 95
- Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
- Ort: Pedersöre/Finland
som norrback säger så är 2.3 och 2.5 liters pintona ganska lika B23: orna.Cpt Tuttle skrev:2,5 liters USA-pinto på gång ser jag... Är rätt nyfiken på hur mycket dessa motorer ("Lima"?) skiljer sig från europeiska 2000-pinton. En del säger det mesta och andra säger "inte så mkt"... Har även hört att amerikanska 2000-motorn ska vara hyfsat lik medans 2,3 och 2,5 liters pintona inte har så mycket gemensamt... Hur är det med yttermått och så?
sen skiljer sig 2.3 och ranger 2.5 en del från varandra. oljepump osv.
Är nu vad jag hört iaf
Senast redigerad av Knuts den ons mar 26, 2008 3:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
10 seconds.....
Mathias Knuts
Mathias Knuts
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 95
- Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
- Ort: Pedersöre/Finland
nej jag hoppas bara på det bästa nädå, det är competition engineerings fyrlink. sen blir det ju att försöka ställa in den något sånär när man får bilen att stå på egna hjul.Nicke Blom skrev:Kul bygge
Är bakaxel fästen och 4-link uträknat för att funka? läng på stagen ca?
Mvh Nicke.
Längd på stagen kommer ja inte ihåg... kan mäta ikväll bara jag kommer ihåg det
10 seconds.....
Mathias Knuts
Mathias Knuts
Frän liten sugmaskin
Kul att den går såpass fort
Kul att den går såpass fort
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836