Hur får jag in motor X i bil Y? Generell motorbytestråd.
Postat: ons mar 26, 2008 8:32 pm
Som jag redan föreslagit kan man ju ha en tråd där man lägger upp info om motorbyten i olika bilar... Hur gör man för att få in motor X i bil Y?
Vi kan ju alltid ha en lämplig start...och då börjar vi med en rakställd B21/B23 förgasarmotor i Volvo Amazon... Och detta exempel gäller om man behåller M40-lådan... Då jag inte provat operationen med nyare växellåda. Det går ju luta omkull den också... Dvs. det finns fyra olika kombinationer... Det här är en av dem.
Vi kan även förutsätta att Amazonen i detta exempel är originalutrustad med B18, samt enkretssystem utan servo, då det möjligen skiljer saker på äldre B16-bilar, och jag vet att det kan bli platsproblem mot bromsservot, men har ingen erfarenhet av vad som behöver göras i de fallen, vilket nån som vet gärna får lämna tips om.
Original fästöron på framvagnsbalken samt motorkuddar kan behållas.
Motorfästen tillverkas lämpligast av originalfästena till B18/B20, som kortas av och svetsas i en plåt som skruvas på blocket.
Man bör svetsa om tråget lite i framkant på sumpen för att det inte ska bli frigångsproblem, tråg+oljepump tar man för övrigt från en B20. Tryckröret skall dock tas från en TIDIG B21... Vet inte när skarven är, men B23or och, har jag för mig, sena B21or, har en annan oljepump och det röret passar inte.
Insuget är anpassat för en motor som lutar, och därför måste man flytta upp flänsen till förgasaren och se till att den hamnar i rätt vinkel.
För att få plats med ett luftfilter kan det bli nödvändigt att kapa ur i innerskärmen, det är jävligt trångt.
Fläkten får tas bort och tappen på vattenpumpen svarvas ner, samt. att man monterar remskivan med försänkt skruv, då får man plats mot kylaren. Elfläkt framför kylaren är ju då hur man får lösa det problemet.
Man bör löda på nya anslutningar på kylaren som hamnar åt rätt håll, ska jag vara helt ärlig så minns jag däremot inte på rak arm vilka kylarslangar som användes.
Främre röret har jag för mig blev ett lätt omgjort 240-rör...
Wiregas skaffar man genom att lämpligen montera gaspedalen till en 240.
Allt som allt är det inte så jäkla mycket jobb med operationen, vet inte på rak arm om jag glömt nåt, men motorbytet är ingenting den normalt händige bör vara rädd för...
Komplettera gärna amazoninformationen, eller lägg till ny information om allt från Briggs & Stratton i BMW E12 till Scaniadieslar i Datsun 120Y.
Vi kan ju alltid ha en lämplig start...och då börjar vi med en rakställd B21/B23 förgasarmotor i Volvo Amazon... Och detta exempel gäller om man behåller M40-lådan... Då jag inte provat operationen med nyare växellåda. Det går ju luta omkull den också... Dvs. det finns fyra olika kombinationer... Det här är en av dem.
Vi kan även förutsätta att Amazonen i detta exempel är originalutrustad med B18, samt enkretssystem utan servo, då det möjligen skiljer saker på äldre B16-bilar, och jag vet att det kan bli platsproblem mot bromsservot, men har ingen erfarenhet av vad som behöver göras i de fallen, vilket nån som vet gärna får lämna tips om.
Original fästöron på framvagnsbalken samt motorkuddar kan behållas.
Motorfästen tillverkas lämpligast av originalfästena till B18/B20, som kortas av och svetsas i en plåt som skruvas på blocket.
Man bör svetsa om tråget lite i framkant på sumpen för att det inte ska bli frigångsproblem, tråg+oljepump tar man för övrigt från en B20. Tryckröret skall dock tas från en TIDIG B21... Vet inte när skarven är, men B23or och, har jag för mig, sena B21or, har en annan oljepump och det röret passar inte.
Insuget är anpassat för en motor som lutar, och därför måste man flytta upp flänsen till förgasaren och se till att den hamnar i rätt vinkel.
För att få plats med ett luftfilter kan det bli nödvändigt att kapa ur i innerskärmen, det är jävligt trångt.
Fläkten får tas bort och tappen på vattenpumpen svarvas ner, samt. att man monterar remskivan med försänkt skruv, då får man plats mot kylaren. Elfläkt framför kylaren är ju då hur man får lösa det problemet.
Man bör löda på nya anslutningar på kylaren som hamnar åt rätt håll, ska jag vara helt ärlig så minns jag däremot inte på rak arm vilka kylarslangar som användes.

Främre röret har jag för mig blev ett lätt omgjort 240-rör...
Wiregas skaffar man genom att lämpligen montera gaspedalen till en 240.
Allt som allt är det inte så jäkla mycket jobb med operationen, vet inte på rak arm om jag glömt nåt, men motorbytet är ingenting den normalt händige bör vara rädd för...
Komplettera gärna amazoninformationen, eller lägg till ny information om allt från Briggs & Stratton i BMW E12 till Scaniadieslar i Datsun 120Y.
