Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
Postat: tis apr 01, 2008 7:08 pm
Skall lägga upp lite info på en topp som jag håller på att göra iordning.
Toppen är från en Sierra med insprutning, 42/36 ventiler orginal. Porten är 38 vid flänsen och blir 40mm bred vid svängen sen ner till sätet...nu till experimentet:
Denna topp skall ha 46 eller 48mm insugsventil och 36 avgas, med dessa ventiler och 14mm lyft skall det räcka till 7200rpm på en 2.0 liters motor med 260 graders duration in vid 1.27mm och 280 grader ut vid 1.27mm.
Sätet på insug kommer att bli 41.4mm och med 75/60/45/40 med 45 graders 0,85mm bred tätningsyta. Skarpa vinklar.
På avgas blir det 32,4mm med 60/45 alla vinklar rundade mot förbrännigsrum och kanal, samt mellan dem.
Förbrännings rummen svetsdes igen till en del för att få bättre vinkel ut från sätet.
Idag har jag portat/plastat vidare lite på IS toppen och byggt pitot-rör åt mej så jag kan mäta hastigheten i kanalen på kritiska ställen, hittade lite flöde.
Kanalen är 43mm bred vid flänsen konar ner till 41mm före svängen, i svängen är den 42mm sen konar den ner till 40mm i sätet, finns endast en vinkel på 45 grader inget annat ännu då jag inte fräst upp till större ännu. Så kanalen kommer i 90grader sen 0,7mm 45grader, sen förbränningsrum.
Höjden är 42mm vid flänsen, konar ihop på höjden (höjd ca 4mm) till 36mm mitt mellan flänsen och ventilen. Konar ut till 40mm igen till sätet.
2mm 58cfm
4mm 99cfm
6mm 128cfm
8mm 155cfm
10mm 181cfm
12mm 197cfm
14mm 206cfm
16mm 212cfm
18mm 215cfm
Flödat vid 28"h20.
Blir intressant att öppna upp sätet och i med riktiga vinklar och 46mm ventil.
Kommer att lägga upp info och vartefter toppen blir klar, motorn kommer att bänkas i vår/sommar, lägger upp då det är gjort.
Toppen är från en Sierra med insprutning, 42/36 ventiler orginal. Porten är 38 vid flänsen och blir 40mm bred vid svängen sen ner till sätet...nu till experimentet:
Denna topp skall ha 46 eller 48mm insugsventil och 36 avgas, med dessa ventiler och 14mm lyft skall det räcka till 7200rpm på en 2.0 liters motor med 260 graders duration in vid 1.27mm och 280 grader ut vid 1.27mm.
Sätet på insug kommer att bli 41.4mm och med 75/60/45/40 med 45 graders 0,85mm bred tätningsyta. Skarpa vinklar.
På avgas blir det 32,4mm med 60/45 alla vinklar rundade mot förbrännigsrum och kanal, samt mellan dem.
Förbrännings rummen svetsdes igen till en del för att få bättre vinkel ut från sätet.
Idag har jag portat/plastat vidare lite på IS toppen och byggt pitot-rör åt mej så jag kan mäta hastigheten i kanalen på kritiska ställen, hittade lite flöde.
Kanalen är 43mm bred vid flänsen konar ner till 41mm före svängen, i svängen är den 42mm sen konar den ner till 40mm i sätet, finns endast en vinkel på 45 grader inget annat ännu då jag inte fräst upp till större ännu. Så kanalen kommer i 90grader sen 0,7mm 45grader, sen förbränningsrum.
Höjden är 42mm vid flänsen, konar ihop på höjden (höjd ca 4mm) till 36mm mitt mellan flänsen och ventilen. Konar ut till 40mm igen till sätet.
2mm 58cfm
4mm 99cfm
6mm 128cfm
8mm 155cfm
10mm 181cfm
12mm 197cfm
14mm 206cfm
16mm 212cfm
18mm 215cfm
Flödat vid 28"h20.
Blir intressant att öppna upp sätet och i med riktiga vinklar och 46mm ventil.
Kommer att lägga upp info och vartefter toppen blir klar, motorn kommer att bänkas i vår/sommar, lägger upp då det är gjort.