utväxling till hemmabyggd turbinkompressor?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 9:27 pm
- Ort: skogen
utväxling till hemmabyggd turbinkompressor?
tjenare har tänkt bygga en turbinkompressor av en gammal turbo ett tag nu, men är osäker hur man ska lösa utväxlingen till den. undrar om man måste ha en yterligare utväxling än vad man kan åsta komma med andra remskivor osv? de kompressorer jag sett sitter det en utväxling på, i form av drev i ett växelhus bakom rämskivan. och hur man ska kunna räkna ut hur mycket varv som kan tänkas lagom? har tänkt använda volvos kamdrev från 8 ventilars motorn, tänkte sätta det mindre på kompressorn och ett stort på vevaxeln. vad jag förstår bör varvet dubblas vid det utväxlingsförhållandet. någon som har några erfarenheter på detta område som vill dela med sig vore jag tacksam
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
- Ort: Jakobstad, Finland
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
"Sök" knappen funkar riktigt fint, bara att klicka på den
"Sök" knappen funkar riktigt fint, bara att klicka på den
troligen får du ta en av de större turbokompressorerna du kan hitta, typ nån gammal lastbilskompressor modell BIG
turbon snurrar ju bortåt 100k på laddtryck
så om du nu ska bygga så lär du få bygga en växelåda som ger kanske 1:20 lr liknande å sen ha möjliget att växla med drivhjulen kanske upp mot 1:10.
MEN detta är bara exempel på sifforna men en växelåda lär du hur som helst få bygga... hört nått om att folk byggt om "växelådor" från typ permobiler å byggt ihop med model stora lastbilskompressorer å sen dreva utav helvete för å få några hektos ladd...
har för mej att jag sett projekttråd på nån med en jänkev8 som byggde 2st ovan nämnda byggen å sen serieladdade dem å lyckades få upp typ 0.5 bar på lite högre varv...
turbon snurrar ju bortåt 100k på laddtryck
så om du nu ska bygga så lär du få bygga en växelåda som ger kanske 1:20 lr liknande å sen ha möjliget att växla med drivhjulen kanske upp mot 1:10.
MEN detta är bara exempel på sifforna men en växelåda lär du hur som helst få bygga... hört nått om att folk byggt om "växelådor" från typ permobiler å byggt ihop med model stora lastbilskompressorer å sen dreva utav helvete för å få några hektos ladd...
har för mej att jag sett projekttråd på nån med en jänkev8 som byggde 2st ovan nämnda byggen å sen serieladdade dem å lyckades få upp typ 0.5 bar på lite högre varv...
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 9:27 pm
- Ort: skogen
Har också haft/har planer på att bygga om en turbo så. jag har en HX55 som jag skulle vilja få remdriven (jaja,, vanlig turbo ger kanse lite mer effekt, men jag har fått för mig att motorn mår lite trevligare utan avgasmottryck ) Rev ner en M46 växellåda och plockade dreven, men får ändå får låg utvexling skulle jag tro. Vill iaf att den ska varva minst 70-50,000 rpm. vilket Vortex gör (dock bättre kompressorer, med mindre spel och så). . . Men hade ju varit kul om man fick de till o ladda iaf 0.5-1 bar
Hoppas du hittar på nån smart idé som andra, ink jag själv har nytta av
Hoppas du hittar på nån smart idé som andra, ink jag själv har nytta av
Det är periferihastigheten på kompressorhjulet som avgör hur mycket laddtryck en centrifugalkompressor kan ge.
Det finns två sätt att öka laddtrycket..
* Mer varv men det öker problemen med kullager och drev.
* Större diameter på kompressorhjulet. Bara fördelar förutom att den tar större plats.
Titta hur stort kompressorhjulet var i den Vortech jag hade.
Den laddade som mest ca 0.7 bar vid 50.000 varv.
Det finns två sätt att öka laddtrycket..
* Mer varv men det öker problemen med kullager och drev.
* Större diameter på kompressorhjulet. Bara fördelar förutom att den tar större plats.
Titta hur stort kompressorhjulet var i den Vortech jag hade.
Den laddade som mest ca 0.7 bar vid 50.000 varv.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 9:27 pm
- Ort: skogen
Här finns lite info om DIY kompressorer:
http://www.gatorsuperchargers.net/photos/photos.htm
http://www.gatorsuperchargers.net/photos/photos.htm
60 Willys pickup.
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 9:27 pm
- Ort: skogen
Dom går på 24 volt och det finns styrelektronik för 100A iallafall för ett sådant har jag i lådbilen. Det ska även finnas ännu kraftigare.
Senast redigerad av JoBy den ons maj 28, 2008 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.