531 topp på 2 litare

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

531 topp på 2 litare

Inlägg av wyzer »

tjena

har hört att man inte får sätta en 2 liters topp på en 2.3liters motor
med tanke på att det skulle bli för högt komp????

men dem som har haft bilen innan mig har gjort tvärtom alltså en 2.3 på en 2.0 isf så ska det bli lägre komp på bilen stämmer detta??

bilen e alltså en volvo 940 :thumbright:
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
Ort: Älmhult

Inlägg av Påsen Racing »

Vad sitter det för motor original i din bil?
b204ft eller är det någon annan 2liters motor?

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

den är importad från belgien och det sitter en b200ft i den nu
och dem som hade den innan har satt på en 531 topp från en b230ft

och nu fick jag höra detta med kompet så så om detta stämmer :doh:

den drar ju mkt soppa med?!!
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
Ort: Älmhult

Inlägg av Påsen Racing »

wyzer skrev:den är importad från belgien och det sitter en b200ft i den nu
och dem som hade den innan har satt på en 531 topp från en b230ft

och nu fick jag höra detta med kompet så så om detta stämmer :doh:

den drar ju mkt soppa med?!!
Har du tillgång så att du kan mäta kompet på den med en vanlig komptest?
Om du kan det så är det ju bara till å kolla upp vad en sådan motor ska ha i originalkomp.
Det är nog det allra enklaste, sålänge ingen här på forumet vet lite mer om det.

Håller med om att det borde bli annat komp med en 2,3 topp på en 2.0 motor faktiskt.
Men går den bra eller känns den trött? För om den känns trött så bode det ju bero på för lågt komp, om jag inte missminner mig.

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

jo den känns trött (seg)

håller man nere gasen typ 1 sek så går den upp till max 2500varv
tex min gamla golf jag hade (gti 16v) höll man nere gasen så länge så va den ju på varv stoppet direkt lixom men det kanse ska vara så segt??
mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
Ort: Älmhult

Inlägg av Påsen Racing »

wyzer skrev:jo den känns trött (seg)

håller man nere gasen typ 1 sek så går den upp till max 2500varv
tex min gamla golf jag hade (gti 16v) höll man nere gasen så länge så va den ju på varv stoppet direkt lixom men det kanse ska vara så segt??
mvh
Låter faktiskt som om det är för lågt komp då.
Vet att polarens 200sx betedde sig något liknande när han hade blåst alla kolvringarna på den så att det blev för lågt komp.

Men mät kompet om du har tillgång till det.
Annars så får vi hoppas på att någon här på forumet vet lite mer om detta.

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

ja han som hade bilen innan mig har driftat rätt hårt med den
så den turbon som satt i var sprucken på typ 7 ställen :doh: han hade kört och laddat 1bar på org chip och bränsle så man vet ju inte hur ringarna ser ut kan ju mkt väl vara slut dem med kanse :doh:
men snart kommer den nya motorn i :twisted: och då blir det annat

jag kan kolla så kompet ligger jämt men inte hur det ligger.
:?:
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

inte säkert de skilljer något på förbrännings utrymmet i topparna..

de är ju samma förbrännings utrymme i en topp från b21 som b23
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

jag fick tyvärr inte med den andra toppen (2 litaren asså) den hade pajjat i samband med att toppackningen gick annars hade man ju bara kunnat jämföra :!:

men e det inte b200 i volvo 360 den nyare hur e det där??
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
zlobban
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 27, 2007 2:27 pm
Ort: Ragunda

Inlägg av zlobban »

Volvo 360 med B200 har 530-topp. Samma topp sitter på många av volvos 230-motorer. Tror att skillnaden i komp.förhållande uppnås genom olika utformningar på kolvarna (olika stor grop), eller ingen grop alls. 531 har lite större förbränningsrum, så du borde ju få lite lägre komp.förhållande, men bara lite.
Skriv svar