KOSTNAD PÅ TRIMMET MOTOR??
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
KOSTNAD PÅ TRIMMET MOTOR??
HVA skulle en volvomotor (b230ft/b23) koste å trimme med turbo,fx til 600hk?? forutsetningen er at man HAR motorn fra før,å at man KAN montere den isammen selv.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Det borde troligen bli en riktigt bra motor enligt din kalkyl- Skulle också tro att 80.000kr räcker till en seriös hållbar maskin för 600hk. skulle du gå på en 16v topp istället, kan det bli kanske 10.000kr till med prepp. Om du vill vara riktigt säker på att den ska hålla även när du varvar över 7500rpm en längre tid (t.ex. för bankörning eller längre belastnings intervaller), BÖR du även skaffa en stålvevaxel= eftermarknads vev nypris 25.000-35.000kr (35" om den har dubbla motvikter) finns att köpas för ca halva priset begade =12.000kr-17.000kr..... Kör på!!!
Själv la jag ut ca 56.000kr på min 16v twinturbo motor- med programerbar tändning/injek. AutoVerdi stakar, Ross kolvar, Totalseal ringar.. Dock så lämnades toppen orörd med standard kammar/tryckare. Och vissa delar köpes in lätt begade. Annars hade det troligen blivit mkt dyrare. Men en trevlig motor blev det iaf. Den gav inte 600hk men närmare 400hk gissar jag vid 1,35bar. Jag var inte ute efter att krama ur mest effekt. Utan jag ville ha en lätthanterlig responsmaskin för bana/is och gata..
Själv la jag ut ca 56.000kr på min 16v twinturbo motor- med programerbar tändning/injek. AutoVerdi stakar, Ross kolvar, Totalseal ringar.. Dock så lämnades toppen orörd med standard kammar/tryckare. Och vissa delar köpes in lätt begade. Annars hade det troligen blivit mkt dyrare. Men en trevlig motor blev det iaf. Den gav inte 600hk men närmare 400hk gissar jag vid 1,35bar. Jag var inte ute efter att krama ur mest effekt. Utan jag ville ha en lätthanterlig responsmaskin för bana/is och gata..
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Phredde kanske vågar dra lite av sina kostnader också ?
580hk med standard oportad topp och orginal ventiler säger ju sitt.
Många kostnader går ju som tidigare nämnts att eliminera om man
vill tillverka saker själv på bilen, dvs: portning, dumpar, wastegates, ic´s, grenrör, insug mm.
Tidsperspektivet tycker jag själv också spelar stor roll, ska bilen byggas öven en vinter och man måste sitta och köpa allt man ska ha nytt blir det oftast mkt dyrt, kan man lägga det hela över lite tid så man kan få tag på beggat så kan man nog få ned kostnaderna ordentligt (som micke påpekade)
580hk med standard oportad topp och orginal ventiler säger ju sitt.
Många kostnader går ju som tidigare nämnts att eliminera om man
vill tillverka saker själv på bilen, dvs: portning, dumpar, wastegates, ic´s, grenrör, insug mm.
Tidsperspektivet tycker jag själv också spelar stor roll, ska bilen byggas öven en vinter och man måste sitta och köpa allt man ska ha nytt blir det oftast mkt dyrt, kan man lägga det hela över lite tid så man kan få tag på beggat så kan man nog få ned kostnaderna ordentligt (som micke påpekade)
Om du ska bygga en motor som ska klara t.ex. långlopp =flera timmar på full belastning så är det absolut ingen överdrift- speciellt inte om du ska åka sugmotor och låta någon känd motorbyggare göra jobbet. En dragrace maskin ska ju endast klara hög effekt under en mycket kort period, så de flesta brukar snika på vissa komponenter (som t.ex vevaxel, kolvar, stakar) eftersom orginal "smidda" prylar brukar klara jobbet relativt långt korta stunder. Men snik brukar alltid visa sig i längden- genom motorskott och många irriterande driftstopp.peppe skrev:Det är precis det jag menar, vissa säger dock 200kr/hk e.t.c.erssa skrev:180000 för 600hk lät väldigt mkt må jag säga, tror nog 80 låter mer rimligt om man inte köper så mkt "hiffi hiffi prylar"
Låter lite safigt.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
min motor har kostat ca 40.000 och då är sprutet inräknat som hade ett inköpspris på 17.500:- så jag har fått mycket delar billigt eller gratis.
motorn innehåller strokad vev, verdistakar och b23et kolvar, oportad b234 topp med gamla enemkammar och hydrauliska tryckare. vet inte om den håller för långlopp men gatkörning tål den allt i alla fall mellan 402 reporna
skiljer ju en massa i pengar hur och med vad för delar man bygger.
motorn innehåller strokad vev, verdistakar och b23et kolvar, oportad b234 topp med gamla enemkammar och hydrauliska tryckare. vet inte om den håller för långlopp men gatkörning tål den allt i alla fall mellan 402 reporna
skiljer ju en massa i pengar hur och med vad för delar man bygger.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tis dec 14, 2004 4:17 am
- Ort: Gävle
Fram med lackväskan
Ett sätt är att köpa allt nytt......
Själv lurar jag lite på det....
Nya B23 Turbo motorblock /Vevaxel/H-profil vevstakar/Smidda kolvar/Vevlager/Ramlag/Svänghjulsbult O.B.S. Alla delar är helt nya ! 2316cc Pris- Turbo kit
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=109
Börjar man räkna vad det skulle kosta att "bygga" denna motor själv med
lösa delar är det riktigt billigt.
Själv lurar jag lite på det....
Nya B23 Turbo motorblock /Vevaxel/H-profil vevstakar/Smidda kolvar/Vevlager/Ramlag/Svänghjulsbult O.B.S. Alla delar är helt nya ! 2316cc Pris- Turbo kit
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=109
Börjar man räkna vad det skulle kosta att "bygga" denna motor själv med
lösa delar är det riktigt billigt.
Har nån någonsin kört sönder en rak, icke svetsad, icke excenterslipad B20-23 vevaxel? Eller en B230 marinvev?mrabarth skrev:Om du vill vara riktigt säker på att den ska hålla även när du varvar över 7500rpm en längre tid (t.ex. för bankörning eller längre belastnings intervaller), BÖR du även skaffa en stålvevaxel= eftermarknads vev nypris 25.000-35.000kr (35" om den har dubbla motvikter) finns att köpas för ca halva priset begade =12.000kr-17.000kr..... Kör på!!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har då aldrig hört talas om någon som körtsönder en volvo std vevaxel (ej inräknat B230 85-89).mrabarth skrev: Om du vill vara riktigt säker på att den ska hålla även när du varvar över 7500rpm en längre tid (t.ex. för bankörning eller längre belastnings intervaller), BÖR du även skaffa en stålvevaxel= eftermarknads vev nypris 25.000-35.000kr (35" om den har dubbla motvikter) finns att köpas för ca halva priset begade =12.000kr-17.000kr..... Kör på!!!
nytillvärkade vevaxlar ska inte behövas så länge slaglängden inte behöver ändras.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Kadett4wd skrev:uj uj...
Här nere i Dalarna går Volvo axlarna av som spaghetti
men det är när vi kliver över 1000hk i en B21 *hähä*
jo över 1000hk så hännger allt på en tunn tråd även ricktiga race vevaxlar
vad hände och vad bestod motorn av för grejer.?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ