Sida 1 av 2

Turbokonvertera utan att regbesikta

Postat: tor maj 22, 2008 4:25 pm
av Marcs
Tjenare!

Jag är nu inne på planer att turbokonvertera min 240 GL -89a och köra så utan att regbesikta..

Vad händer ifall polisen stoppar en och märker att den är turbokonverterad?
Endast ombesiktning? Böter? Ryker körkortet? :roll:

Mvh Marcs

Postat: tor maj 22, 2008 5:28 pm
av therealpinto
Föreläggande om regbesiktning, normalt sett, varken böter eller körkortsindragning.

/Gustaf

Postat: tor maj 22, 2008 5:36 pm
av loop
therealpinto skrev:Föreläggande om regbesiktning, normalt sett, varken böter eller körkortsindragning.

/Gustaf
Inte ens böter, alltså. Det förklarar ju en del.

Postat: tor maj 22, 2008 6:22 pm
av Marcs
Även om man har kortet under prövotid?

Så det enda som händer är att man får ombesiktning? :roll:

Mvh Marcs

Postat: tor maj 22, 2008 6:23 pm
av auspuff
Marcs skrev:Även om man har kortet under prövotid?

Så det enda som händer är att man får ombesiktning? :roll:

Mvh Marcs
Registreringsbesiktning inte ombesiktning. Dyrt, tråkigt och ibland omöjligt att fixa. Oftast hamnar bilen på skroten om den inte är väldigt fin :)

Postat: tor maj 22, 2008 6:27 pm
av Marcs
Åh fan..

Jag som trodde det bara var att plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen..

Men inget är väl så lätt som man tror! :wink:

Postat: tor maj 22, 2008 7:09 pm
av fredde_vit_pv
Marcs skrev:Åh fan..

Jag som trodde det bara var att

Men inget är väl så lätt som man tror! :wink:
jag kan inte se vad som skulle komma till förutom " plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen.. förutom
att regbes är dyrare och noggrannare!

/F

Postat: tor maj 22, 2008 7:21 pm
av Jens Gustavsson
fredde_vit_pv skrev:
Marcs skrev:Åh fan..

Jag som trodde det bara var att

Men inget är väl så lätt som man tror! :wink:
jag kan inte se vad som skulle komma till förutom " plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen.. förutom
att regbes är dyrare och noggrannare!

/F
de kräver ofta intyg som kan va nära omöjliga att få fram gällande att motorn värkligen är helt orginal.

tror att inge "tox" fick ett helvete med nått liknande?

på nyare bilar är det mest problem.

Postat: tor maj 22, 2008 8:11 pm
av fredde_vit_pv
Jens Gustavsson skrev:
fredde_vit_pv skrev: jag kan inte se vad som skulle komma till förutom " plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen.. förutom
att regbes är dyrare och noggrannare!

/F
de kräver ofta intyg som kan va nära omöjliga att få fram gällande att motorn värkligen är helt orginal.

tror att inge "tox" fick ett helvete med nått liknande?

på nyare bilar är det mest problem.
ja, det skulle inte förvåna mig,det kanske är så illa! :doh:

/F

Postat: tor maj 22, 2008 8:51 pm
av auspuff
Det är så illa på bilar med helbilsgodkännande, en kille på TPC råkade ut för det för kanske 2mån sen. Han lyckades på något vänster få den hävd och sålde bilen omedelbart.

Postat: tor maj 22, 2008 10:21 pm
av Driddler
Jens Gustavsson skrev:
fredde_vit_pv skrev: jag kan inte se vad som skulle komma till förutom " plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen.. förutom
att regbes är dyrare och noggrannare!

/F
de kräver ofta intyg som kan va nära omöjliga att få fram gällande att motorn värkligen är helt orginal.

tror att inge "tox" fick ett helvete med nått liknande?

på nyare bilar är det mest problem.
Stämmer bra. Har man hamat i den karusellen kan det bli ett helsike att ta sej ur med intyg o.s.v fast motorn är helt återställd till orginal.

Men oftast beror det nog i så fall på en osäker eller tjurig Besikningsman.

Postat: fre maj 23, 2008 6:34 am
av Marcs
Tack för infon! :)

Blir att skippa det..

Funderar på att köpa en 142a istället! :roll:

Postat: fre maj 23, 2008 3:16 pm
av David Herbertsson
Behöver inte va så hejdlöst svårt. Ibland räcker det att en auktoriserad verkstad, i ditt fall volvo, intygar att motorn är i orginalskick vad avser agasrening och insprut.
/David

Postat: mån jun 16, 2008 1:22 pm
av cats
Detta var nyttig (men trist) läsning om vad föreläggande om regbesikting innebär. Trodde faktiskt också att det mer eller mindre "bara" skulle vara att åka hem och återställa till orginal och åka och visa upp bilen.

Någon som varit med om detta själv?

Postat: mån jun 16, 2008 2:18 pm
av JoBy
Det kanske skulle vara enklare att bygga om mer, t.ex. bromsar och regbesikta som ombyggt fordon istället för att skaffa intyg att allt är orginal.