Sida 1 av 2
udda B20E-insug ...
Postat: tis jan 04, 2005 10:29 am
av fizz
köpte jue ett B20E-insug (+ topp osv. osv.) att använda till Megasquirtkonverteringen av min Express ...
insuget är modifierat dock, i motsatta änden mot spjället är det ett hål
upptaget, och där sitter det ett extra luftspjäll, som inte är orginal ...
det är "hemmagjort" men ser proffsigt ut, spjällbrickan tätar tex.
perfekt, och det är lite detaljer som är fräst i alu, så det är inget vedbotrim direkt ...
frågan är varför man gjort ett extra spjäll? är std.spjället för litet för
höga effektuttag?
har inga bilder nu, men ska ordna det i eftermiddag ...
Postat: tis jan 04, 2005 5:05 pm
av fizz
här kommer lite bilder ...
översikt, jag ritade in vart den extra gaswire´n ska gå ...
här syns det ena fästet för wire´n
andra fästet, + hålet som är upptaget;
extraspjället;
andra sidan;
nå, vad tror ni?
Postat: tis jan 04, 2005 10:09 pm
av marmander
Förmodligen är det för att få större spjällyta utan att göra det svårare att köra ekonomiskt..?
Det är gött med dubbelspjäll, då man kan trycka en del på gasen utan att det gasar så mkt... lite luddigt..?
Är det lika stort som det andra? i så fall kan det ju vara för att man skall få mindre flödessklillnader mellan cylindrarna..?
Bara funderingar, ingen fakta.. ser fräckt ut iaf!

Postat: tis jan 04, 2005 10:15 pm
av fizz
det ser lite "high-tech" ut ...
jag tror att spjället är något mindre än det riktiga ...
jag tänkte behålla alla delar, och inte ändra insuget något,
det kanske kan bli K-märkt nån gång ..

Postat: tor jan 06, 2005 10:19 am
av fizz
förresten, är det någon som svetsat i ett sånt här insug?
(tänkte mest på svetsbarheten, måste jue få dit spridare sen..)
Postat: tor jan 06, 2005 11:48 am
av JE Jr
Antingen så är det redan svetsat i det (väldigt snyggt gjort isf) eller så är det till en K-jet insprutning?? Eller så är det något specialinsug från början?
Kan du kika om det står något ingjutet nummer nånstans??
Kika på mitt insug här och jämför, det finns ju inga konsoller för att fästa den extra gasvajern på!!

Postat: tor jan 06, 2005 12:50 pm
av fizz
nä, det måste vara till d-jet .. annars skulle det väl inte finnas plats för
TPS, eller? (det satt en sån på iaf..)
på undersidan står det:
JM 2
1-460270
Postat: tor jan 06, 2005 12:50 pm
av mattias
Här är en bild på mitt:

Där syns konsollerna för att fästa något..
Här syns även ändan motstående gasspjället, den är pluggad:

Postat: tor jan 06, 2005 12:54 pm
av fizz
mattias <- fast dina "fästen" sitter längre ner mot toppen, och "mittimellan" båda rören, mina sitter längre upp, och på det yttersta röret. ....
är ditt k eller d-jet?
Postat: tor jan 06, 2005 1:04 pm
av mattias
Jag skulle tro att det är ett D-jet eller L-jet från början.
Vet inte om det någonsin suttit K-jet på B20?
Edit: Det är ju sant, mina "fästen" ser helt annorlunda ut.
Postat: tor jan 06, 2005 1:15 pm
av fizz
Postat: tor jan 06, 2005 1:44 pm
av JE Jr
mattias skrev:Jag skulle tro att det är ett D-jet eller L-jet från början.
Vet inte om det någonsin suttit K-jet på B20?
Edit: Det är ju sant, mina "fästen" ser helt annorlunda ut.
Jag TROR att ditt är ett K-Jet insug, men det såg ganska ut att vara ganska "slut". Jobbig spricka i bakkant...
1-460270 borde vara ett art.nr, men jag hittar inte det i reservdelskatalogerna...
Mattias, kan du kika efter någt nummer du också??
460265 och 460266 verkar det vara som har suttit i 140, men jag skall kika P1800katalogerna också!
EDIT: Nja, det är 460265 och 266 i P1800 också, hm...
PS. Funkar TPS:en och du inte har någon användning för den är jag ev. intresserad! DS.
Postat: tor jan 06, 2005 2:35 pm
av mattias
Ja nog är det "sprucket" men också portat

Det ska svetsas igen !
Det står "JM1 1000188" på en förstärkning mellan runner 2 & 3.
Och "2054" på spjället.
Den del som är bortkapad finns inte kvar, det kan ju stått ett nummer där.
Har ingen TPS till insuget, måste införskaffas..
Postat: tor jan 06, 2005 4:27 pm
av Axel
Jag har ett antal TPSer till D-jet... bland annat en jättefin som antagligen kommer från en 164E -74. jag tror att man ser lite av den i min tråd om insuget med dubbla spridarrader.
skicka PM eller mail om det är intressant...
Postat: tor jan 06, 2005 7:55 pm
av caterpillar
JM kan være JENSENMOTORS i england......volvo HAR fått produsert en MASSE greier der oppjennom årene
