Sida 1 av 6
Mikael - Ford Sierra 2.9i V6: 323hk & 487nm på driven
Postat: fre jun 27, 2008 9:32 pm
av Mikael S
Ett bygge jag funderat på länge, och tillslut så kände jag tvånget att komma till skott
Hade vissa krav när jag började med bilen och det var att det skulle vara en Sierra med sexan, givetvis en 2.9:a samt att det skulle vara en sedan. Inte lätt att hitta några vettiga. Slutade med att jag fick köpa en rostburk tyvär men har några fräsha dörrar och med lite färg så kan den bli halvskaplig i alla fall.
Bilen ser ut så här just nu.
Och här det tragiska motorrummet, som synes så har föregående ägare sportat till den med tuffa filter
Motorspecen kommer bli ungefär så här
Orörd motor till att börja med
Garret GT40 turbo
HKS 60mm Wastegate (kopia)
Egentillverkat pulssplitt grenrör
3.5tums Downpipe
2.5tums avgasystem med 2 Dämpare
KL-Racing intercooler
Siliconslangar från DO88
Egentillverkade tryckrör
Megasquirt ms1 v3.0
Saab 350cc spridare
Lintec Sportluftfilter
Postat: fre jun 27, 2008 9:32 pm
av Mikael S
Lite motordelar som jag införskaffat
Garrett GT40
Megasquirt v3.0 förberedd för TFI
350cc spridare från Saab
Bosch 044 bränslepump
HKS 60mm Wastegate (kopia)
Intercooler från KL-Racing

Postat: fre jun 27, 2008 9:33 pm
av Mikael S
Började skruva i torsdags med ett mål i sikte, få klart grenröret i helgen. Blev en rätt komplicerad variant då jag vill ha enkelturbo. Dubbelturbo är för töntar
Var förutseende och köpt en extra sierra så jag kunde bygga i den så slipper nya bilen stå
Grenröret på högersida
Mellanröret (lindat för att inte slösa bort värmen)
Hela grenröret, valde att använda en av orginallimporna och sätta på andra sidan för att slippa bygge ett nytt. Flödesmässigt är det inget fel på orginal.
Ihopskruvat
Orginallimpan
Fläskig downpipe 3.5tum
Turbon på plats, kylvätskebehållaren ska flyttas till andra sidan vad det lider
Körde tillbaka wastegaten denna gång, dock är det inte världens bästa sätt att göra så här men var ju så enkelt och vet flera som det funkar för.
Börjar likna nått.

Postat: fre jun 27, 2008 9:35 pm
av Mikael S
Fick hem mina siliconslangar idag från do88.
Började bygga på tryckröret på insugssidan.
Patrik på Alutech fick äran att svetsa lite på min turbo, var till garaget och testade hur det blev

Postat: fre jun 27, 2008 9:35 pm
av Mikael S
Har varit en bra eftermiddag idag, tyvär tog det slut på svetstråd så hann inte klart
Började med att ordna adaptrarna till Lufttemp och vattentemp.
Var och fixade en oljetryckslang till turbon
Sen svetsade jag ihop tryckröret på varma sidan
Fulsvetsade övergången från 3tum till spjällhuset
Börjar likna nått nu

Postat: fre jun 27, 2008 9:47 pm
av G.Nauta
Du jobbar ju på så som bara denn

kan nog bli väldigt fränt ljud i denna iallfall
Klockren sleeper om du har kvar orginal utseende

Postat: fre jun 27, 2008 10:21 pm
av j0jje
Ser ut å kunna bli en nice sleeper ja

men varför ska du strypa andningen med ett 2.5" avgas? inte lika bra å satsa på 3" på en gång?
Postat: fre jun 27, 2008 10:23 pm
av Mikael S
Ska bli tyst är det tänkt, har inget större effektmål i alla fall
Postat: fre jun 27, 2008 10:41 pm
av Roger Persson
Vilket kul bygge..
Vände du på ena avgaslimpan? Eller pekar dom framot normalt?
Postat: fre jun 27, 2008 11:06 pm
av alex b
Ser fin fint ut och du jobbar helt klart i ett väldigt tempo
Tycker dock att du minst borde ha 3" avgas. 2.5" kommer att strypa rätt mycket tror jag.
Postat: fre jun 27, 2008 11:14 pm
av Mikael S
Jepp jag vände på en avgaslimpa
3 tum är trevligt, men låter för mycket och det blir vassare ljud med 2.5.
Men huvudmeningen att det ska vara tyst och jag bromsade Caprin min till 304 på driven med 2.5tum och den verkade inte må dåligt av det, byggde senare om till 3tum och märkte inte av nån skillnad alls.
Till effektmålet jag har nu duger det bra i alla fall, får jag för mig att vässa lite extra senare är det en smal sak att bygga om till grövre
Postat: lör jun 28, 2008 8:00 am
av Jens Gustavsson
det här gillar jag

jag är ju en smyg ford v6 raggare som har flera 2.9;or liggandes och en sälsynt cossy v6.
dessa motorer ska inte underskattas, en pigg 2.9 med manuell låda ska va på 145hk men hur mycket bättre går de än tex en volvo på 145 hk

fan volvo hadde nog skrivit att det var 190hk
jag gillar också den kortslagiga veven och det fräna orginal insuget.
men jag måste hålla med de andras klagan, 2.5" räcker inte, men varför inte bygga 2 st 2.5" rör sen kan du sätta ett spjäll på det ena längst bak som du kan öppna då det är race

tyst och med lågt backtryck

Postat: lör jun 28, 2008 9:58 am
av Daniel-635
Mikael S skrev: Dubbelturbo är för töntar
Ja ja , men du me de insuget tigger den ju om dubbelturbo.
Du verkar köra min filosofi varför göra något enkelt när man kan krångla till det
Jag tror dock att den får svårt att hänga me din 528 , visst som Jens säger dom går bra för 145 , men inte som 184.....
Kul projekt ! super sleeper !
Hade nästan glömt hur rörigt motorrum dessa har , speciellt snyggt är elinstallationen vid batteriet med 28 kablar till varje pol , störde mig på detta när jag hade min , jaaa jag har haft annat än BMW.......
Postat: lör jun 28, 2008 10:28 am
av Perfix
det såg tajt ut mellan turbo och höger inneskärm... även jag är en gammal ford v6 missbrukare och tycker detta ser gött ut...

Postat: lör jun 28, 2008 10:44 am
av Holger
Häftigt! Vet inte varför men det är något jag gillar med såna här "snabb" byggen. Men en tanke som slog mig var: Vad är det med dessa fordar som du gillar så? Det är ju inte första sierran som du bygger turbo på precis
