Sida 1 av 2
Separata spjäll
Postat: sön jul 06, 2008 11:23 am
av rebell82
Vet att detta varit uppe tidigare, men hittar inte åt tråden. Är grymt sugen att bygga om till separata spjäll på min turbo 4:a. Men vill minnas att Mattias spontankräks om man nämner separata spjäll och mappning? Vad är det egentligen som blir så svårt? Är det att sprutet inte känner skillnad på låglast och höglast? Går det inte att få till snyggare vaccum till mapsensorn?
Postat: sön jul 06, 2008 11:40 am
av mattias
VEMS som du kör med just nu förlitar sig endast på trycksignalen från efter spjället som indikation på last i motorn (Speed-Density). Det går att köra enbart på spjälläge också, men då har man ingen kompensation för trycket (Alpha-N).
När man har separata spjäll blir den signalen inte så lätt att ta in. Problemet är att det handlar om pulser i insugsrören och hur man ska tolka det - för det är ju inget jämnt tryck. Man kan filtrera det lite och få en stabil signal som är någon typ av medeltryck i alla insugsrör - men vad säger den egentligen?
Ska man köra med turbo + separata spjäll ska man ha ett sprut som klarar av det, och det tycker inte jag att VEMS klarar av i dagsläget - det är inget utvecklerna av programvaran prioriterar. Det är ju ändå bara här uppe i norr (!) det finns fräna bilar som skulle kunna ha behov av det - och då menar jag inte bara de som har separata spjäll utan även enkel-spjäll eftersom man får samma problem när man har vassa kamaxlar. Man har i stort sett inget vakuum i insuget och det blir lättare att få motorn att gå med spjälläget med i bilden.
Vi får väl se om man kan få ordning på det där genom påtryckningar .. men i dagsläget är det bara att investera i ett Autronic eller dylikt.
Bara min åsikt det här.. diskutera.
Postat: sön jul 06, 2008 12:23 pm
av Tommy Luhr
Jag har grejat lite med en 350 med unikinsug på alltså ett spjäll per port och ett haltech.
Det var inte så lätt att få det att bli fina kurvor på mappen.
Men receptet till framgång och funktion var detta:
en slang före spjället på alla cylindrar
en tryckutjämnare, i detta fallet ett lite större bränslefilter.
Det var allt som behövdes för att det skulle fungera kanon för att mappa in den.
visserligen bara sug motor
Postat: sön jul 06, 2008 11:13 pm
av rebell82
Intressant... Kul att få lite input! Men även om jag bygger än väl tilltagen vaccum-rail så kommer det ändå bli svårt(omöjligt?) att få till mappningen? Har roligare saker att lägga 20k på än ett fint sprut...

I min hjärna borde det bli samma sak som att ha enkelt spjäll och ett plenum som jämnar ut pulserna?
Postat: mån jul 07, 2008 9:13 am
av mattias
Matti: Du måste hur som helst ha en vacuum-rail om du ska ha broms-servo.
Jag skulle också inflika att det är stor skillnad i hur man jämför städad gång mellan en rak 4a och en V8. Man kan komma undan med en del på en V8.
Desto värre kamaxlar man har (mer överlapp = pulser upp i insuget på tomgång/låg last) så blir det svårare att få det här att fungera utan att kunna mappa mot spjälläge. Ta t.ex. en BMW S38, den går nog att få till hyfsat men det är ingen jätte-elak motor jämfört med vad man kan hitta på en motor med 2 ventiler/cyl, den har ju trots allt fint vakuum och går att besikta..
Postat: mån jul 07, 2008 10:28 am
av rebell82
Ja, självklart måste jag ha en vacuum-rail, jag tänkte mer på att öka volymen i den för att lugna ner pulserna. Och mina kammar är ju ganska snälla. (248 i duration, 8,5 i lyft, både in och ut) Tror jag gör ett försök och ser hur det fungerar iaf. Blir det inte bra är det ju bara att sätta tillbaka gamla insuget.
Postat: mån jul 07, 2008 3:44 pm
av Tommy Luhr
jag kommer nog få problem med det säkert.
Har ju 14mm i lyft och runt 300grader har jag för mig.
Men vem skall åka på halvgas:)
Postat: tis jul 08, 2008 11:20 pm
av Caltex
det tycker inte jag att VEMS klarar av i dagsläget - det är inget utvecklerna av programvaran prioriterar
Om de fixar till det här, (Ska sparka på den lokale Vems-leverantören.)så kommer jag att handla ett Vems till B20:in snarast då jag
har en motor som verkligen skulle behöva gå efter både map och spjälläge.
Postat: tor jul 10, 2008 8:52 am
av Sandell
Intressant tråd!
Har planer på att köra med VEMS samt en Skylie RB26-topp med original insug vilket innebär separata spjäll. Men i en mailkonversation med svenska VEMS så fick jag också svaret att det inte är lämpligt att köra med separata spjäll och VEMS i nuläget. Skulle däremot gärna använda det insuget då jag har ett liggandes och pengar växer ju inte på träd som student. Följer tråden med intresse!
Re: Separata spjäll
Postat: mån feb 06, 2017 10:47 pm
av dahla
Har det hänt nånting med utvecklingen av VEMS under åren som gått sen tråden startades så det går att köra med separata spjäll?
Re: Separata spjäll
Postat: tis feb 07, 2017 6:19 am
av mattias
Jo, idag går det mappa mot spjälläge med en tabell för tryck-kompensering.
Re: Separata spjäll
Postat: tis feb 07, 2017 6:32 am
av dahla
Kör man med samma typ av plenum som med enkelspjäll ändå eller utformas det annorlunda? Innebär separata spjäll att man kan köra med lite "vildare" kammar även med turbo nu då?
Re: Separata spjäll
Postat: tis feb 07, 2017 5:43 pm
av sandqvist
Man har haft vilda kammar i alla tider.
Det var VEMS tidigare som det inte gick att ställa in korrekt mot själva lasten. idag funkar det utmärkt som mattias säger.
Re: Separata spjäll
Postat: tor feb 09, 2017 4:11 am
av dahla
Är det någon här som kör volvo rödblock med separata spjäll och VEMS?
Re: Separata spjäll
Postat: tor feb 09, 2017 8:19 am
av mattias
Jag har justerat några ja, vad vill du veta?