Frågor angående turbomatad B230F.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
tompa245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
Ort: Mantorp (park)

Frågor angående turbomatad B230F.

Inlägg av tompa245 »

Tjena. Jag skrotade motorn i min 740 tic med B230Et för ett tag sen och vill få den rullandes igen ;)

Jag undrar om det går att åka ca 0,4-0,5 i ladd på en standard botten med dubbla toppackningar, etanol och 530 topp? Motorn har gått ca 16k mil och är väldigt fräsch inuti.

Tanken är att ha denna som ersättningsmotor tills jag får råd med en bättre/roligare motor. :)


Mvh Tompa
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00


http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frågor angående turbomatad B230F.

Inlägg av Jens Gustavsson »

tompa245 skrev:Tjena. Jag skrotade motorn i min 740 tic med B230Et för ett tag sen och vill få den rullandes igen ;)

Jag undrar om det går att åka ca 0,4-0,5 i ladd på en standard botten med dubbla toppackningar, etanol och 530 topp? Motorn har gått ca 16k mil och är väldigt fräsch inuti.

Tanken är att ha denna som ersättningsmotor tills jag får råd med en bättre/roligare motor. :)


Mvh Tompa
hur har du kompenserar för den ökade bränslemängden e85 behöver?
Användarvisningsbild
tompa245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
Ort: Mantorp (park)

Re: Frågor angående turbomatad B230F.

Inlägg av tompa245 »

Jens Gustavsson skrev:
hur har du kompenserar för den ökade bränslemängden e85 behöver?
Jag ska montera större spridare, frågan är bara vilken storlek.

Men går det köra på vanlig 98oktan med bara dubbla packningar utan att spika sönder vid ca 0,45 i ladd?

För jag kör hellre dubbla packningar sålänge om det går, då det ska byggas ny motor i vinter.

Mvh
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00


http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av Roslund »

Gröp ur lite i toppen istället än å köra med dubbla packningar, om du vill ladda mer än 0,4-0,5 :twisted:
Vet en annars som kört med vanlig f motor och laddat 0,6 utan att det gått sönder.
Han körde med ren e85, körde om jag inte minns fel med t5 spridare.
Höll att plågas en hel vinter :thumbright:
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
tompa245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
Ort: Mantorp (park)

Inlägg av tompa245 »

Roslund skrev:Gröp ur lite i toppen istället än å köra med dubbla packningar, om du vill ladda mer än 0,4-0,5 :twisted:
Vet en annars som kört med vanlig f motor och laddat 0,6 utan att det gått sönder.
Han körde med ren e85, körde om jag inte minns fel med t5 spridare.
Höll att plågas en hel vinter :thumbright:
Låter ju vettigt :)

Tanken är bara att bilen ska kunna köras lite innan vintern :roll:


Mvh tompa
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00


http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Skriv svar