Sida 1 av 1

940 -94 B230ft grund med 16v topp, frågor

Postat: lör jul 12, 2008 11:12 am
av Jansson89
Hejsan Jag har en 940 turbo,

Nu under vintern och den gångnatiden på våren så har jag renoverat en motorn, men nya lager, h-profilsstakar, frästa ft kolvar med 16v ventilutag, arp-bult, sen b234 -89 16v topp, Sen har jag Lgspeed grenrör, och en schwitzer turbo som palllar ca 450hk

min fråga till allmänheten är att är det någon som har kört med orginal ft sprut, och vet om det fungerar? för jag har tänkt att köra med ca 0,5bars ladd och sen köra med orginal sprut, tills jag får pengar att köpa ett annat sprut typ ms, vems eller nira, beror på.

Mvh Johan

Postat: lör jul 12, 2008 9:09 pm
av Master
jag har en 740 16v som jag byggt turbo på. På den så har jag en chippad bränsle box från 940 Turbo och orginal tändningsbox med extra jordkabel så den backar tändningen 6 grader. Funkar sådär, har kopplat bort tomgångsmotorn och spjällgivaren för att ha en någorlunda tomgång. Justerat öppningen på spjället lite istället. Rycker lite på små gaspådrag typ stads körning ibland, men går att åka under litern långkörning.
Det du ska va noga med är uträkningen av Lmm mot spridarna så det blir rätt. Vart lite stök för mig med byte av bränslebox och lmm men nu så funkar det hyffsat. Lite för små spridare egentligen men det kompenseras av högre tryck.

Så det går

Postat: sön jul 13, 2008 1:53 pm
av Jansson89
okej, tack, någon mer som har gjort detta kan med skriva :) Tack så mkt
Master, jag har tänkt starta min inom den närmsta veckan :) Så är tacksam för all hjälp som går, Master nu har jag org spridare och org lmm, blir byta senare men ska köra med de jag har tänkte jag först fast lite lägre ladd tryck innan ja har råd att göra om lmm och köpa större spridare :)

Postat: mån jul 21, 2008 9:10 pm
av Jansson89
någon mer som har idéer?, eller vet, ska starta i veckan nu, har lite monteraing av grejer kvar, sen äre bara att köra, till helgen har ja räkna med starten :)

Postat: tor jul 24, 2008 2:30 pm
av robban67
hej

Du , turbon har ju en annan typ av gasspjällskontakt, den ger värden hela tiden om hur mkt spjället är öppet dvs mer som en potentiometer istället för den kontakt somsitter standard på 16v - den ger bara antingen eller i värdet...

mvh

Robban

Postat: tor jul 24, 2008 9:27 pm
av Jansson89
okej, jag kolla jämförde nummerna de va samma nummer på min 16v spjälllägesgivare, och sen den som satt på min 88v turbo, de va samma nummer på dem. mvh Johan