Sida 1 av 2
Ang sug turbo
Postat: lör jan 15, 2005 4:14 pm
av Lången
När man bygger en sugturbo anläggning har jag hört att den måste ha förvärmning för att den ska komma till sin fulla rätt...har oxå hört att om man inte har det kan spjällena i förgasaren frysa fast

Hur bygger man det på smidigast vis...vissa har jag sett andvänts sig av bilen kylsystem..men går det inte andvända sig av varma avgasångor som man leder upp på nått vis... Har även en annan ide, men den kanske är så dum så jag vet inte om jag vågar skriva den.

Re: Ang sug turbo
Postat: lör jan 15, 2005 5:56 pm
av henkeboi
Lången skrev:När man bygger en sugturbo anläggning har jag hört att den måste ha förvärmning för att den ska komma till sin fulla rätt...har oxå hört att om man inte har det kan spjällena i förgasaren frysa fast

Hur bygger man det på smidigast vis...vissa har jag sett andvänts sig av bilen kylsystem..men går det inte andvända sig av varma avgasångor som man leder upp på nått vis... Har även en annan ide, men den kanske är så dum så jag vet inte om jag vågar skriva den.

Jag har ingen aning faktiskt. men har sett dem som anslutit venvusventilationen till förgsaren/förgasarnas luftburk/filter. där kan väl lite olja smörja upp gasarn eller vad är tanken tro?
Postat: lör jan 15, 2005 8:33 pm
av Lången
Tanken är ju att väma upp röret mellan förgasaren och turbo...för där blir det väldigt kallt pga av vaccum och andra faktorer...man får ävan bättre bränsle ekonimi med förvärmning eftersom inte nbensinen sätter sig som "pölar" på insugets väggar....Det där med vehusventilationen tror jag inte på...manvill ju ha in så ren och fräsch syrerik luft som möjligt in i motorn, visst har det smörjande verkan men jag tror inte det hjälper i det här fallet...Problemet är bara hur man ska lösa det här förvärmningen och hur varmt det måste bli...har en lite ide om att man kanske kan andvända sig av värmehandtag till motorcyklar...det är som en duk som man lidar runt styret och ansluter ström på så dom blir varm...men det kanske inte blir tillräckligt varmt...
Postat: lör jan 15, 2005 9:09 pm
av Eric Wiklund
på weber 36 insugen finns det en genomgång dit man kopplar bilens kylsystem...så det varma kylarvattnet värmer även insuget. om det va nått sånt du tänkte på?
Förvärmning
Postat: lör jan 15, 2005 10:34 pm
av jonny
Man måste ha förvärmning , jag provade utan på min sugturbo och det funka inte alls bra .
På "insuget" mellan förgasare och turbo sätter man ett rör och leder kylvätska igenom så att insugsdelen blir varm .
Inte lätt att förklara men ge mig din mailadress så ska jag fota mitt insug för stromberg (hemgjort) och mitt insug för weber 40-45:a (köpt) .
mvh Jonny
Postat: lör jan 15, 2005 11:27 pm
av dodge-dart
luft i fart blir kaldt.. når turboen suger mye luft inn, blir det kaldt i forgassartratten! og vannet i luften fryser!
luften gjennom fuggisen bør ikke komme under ca +5'c , da iser det lett.
sett forgasseren ganske nært turboen, eller snurr et kobber-rør rundt "innsuget"?, som du kobler til kjølevesken..
eller et varme-element i luftfilterboksen...?
målet er å få innsuget så varmt at forgasseren også blir varm! for det er i venturien det fryser! der er jo den minste plassen luften skal igjennom! -mest fart på luften!
Postat: lör jan 15, 2005 11:50 pm
av Lången
Jonny: skicka gärna en bild...
ante_bergsten@hotmail.com
Har haft funderingar på att lnda ett koppar rör runt insuget som dodge-dart säger..men jag vet inte omdet är bästa lösningen...ingen som tror på det där med elvärme??
Postat: lör jan 15, 2005 11:58 pm
av Eric Wiklund
lägg upp bilderna här istället så att alla kan ta del av dom
Postat: sön jan 16, 2005 10:33 am
av dodge-dart
hmmm...elvarme...jo, men jeg tror ikke det er nok med håndvarmere fra mc.det er vel max. 40'c? det vil ta lang tid før innsuget blir varmt!!
men om du har et el-varmeelemet, som du setter inne i innsuget, kan det funka!
men: du kan bare hente luften som suges inn, fra rundt eksos-røret! det er jo slik det er på alle gamle biler med forgasser!?
kjører du med mye laddetrykk? er det ikke ca. 100'c økning pr. 1bar?
Postat: sön jan 16, 2005 1:21 pm
av Lången
Jag misstänkte att handtagsvärmare inte skulle räcka till, men d var värt ett försök

Jag tänkte köra med 1,5 bars ladd så förvärmning är ett måste...För försöka lösa det med vattenvärme iaf tror jag...synd att jag inte har nån digital kamera så jag kan lägga ut bilder på hur mitt bygge ser ut...Jag förösker få allt så snyggt som möjligt

och vill även att förvärmningshistorien ska bli d oxå...Problemet är att min insug till förgasaren (weber 45) är byggt som ett Y..om ni förstår vad jag menar...det är väll ca 20 cm långt skulle jag tro....så att bygga in det i nått rör som man leder kylvattnet igenom blir svårt och inte så snyggt. Men däremot att linda koppar rör runt kan bli rätt snyggt om man får till det bra...Måste skaffa kamera

Postat: sön jan 16, 2005 1:48 pm
av Lången
Postat: sön jan 16, 2005 3:35 pm
av dodge-dart
jeg tror ikke det er safe å ladde så mye med suge-turbo! stor fare for at stemplene smelter!
og IC er vel ikke å anbefale heller! -om du får antenning av gass-blandingen ved til eksempel for mager blanding, kan det bli et bra smell!!
jensa bør kunne svare på det?
jäg gillar at "sitta" på med gullvolvon din!(filmen)
-ladda opp mera åkturer!

Postat: sön jan 16, 2005 5:29 pm
av Eric Wiklund
Lången varför inte bygga tryckturbo istället?
Postat: sön jan 16, 2005 6:06 pm
av Lången
Jag ska bygga tryckturbo sen...har köpt en motor nu som det sitter sugturbo på...ska åka med den ett tag för att sen bygga om....
Jag vet flera som åker med högt laddtryck på sina sugturbos och dom går riktigt bra...titta bara på Midnightblower...en Amazon som regerade på 80 talet

450 vilda kusar. Visst..det finns bara fördelar med en tryckanläggning om man jaämnför dom båda...men det är lite nostalgi med sugturbo och volvo 140

Postat: sön jan 16, 2005 7:29 pm
av Axel
Lången skrev:Jag ska bygga tryckturbo sen...har köpt en motor nu som det sitter sugturbo på...ska åka med den ett tag för att sen bygga om....
Jag vet flera som åker med högt laddtryck på sina sugturbos och dom går riktigt bra...titta bara på Midnightblower...en Amazon som regerade på 80 talet

450 vilda kusar. Visst..det finns bara fördelar med en tryckanläggning om man jaämnför dom båda...men det är lite nostalgi med sugturbo och volvo 140

Hm, det ska tilläggas att JLundin hadde båda vatteninsprutning och LUSTGAS på Blowern...