Sida 1 av 17

Dannej Volvo 745 drifting projekt

Postat: sön jan 16, 2005 12:40 am
av dannej
Jag har varit dålig på att uppdatera den här projekttråden, så jag får göra om den, börjar med lite info på förstasidan sen börjar själva projektet på sidan 13, allt imellan är några år gammalt =)

Filmer http://www.youtube.com/user/MrDannnej" onclick="window.open(this.href);return false;

B230FK block, betongfyllt, borrat 97mm, oringat, toppdeckat, B23 Vev (Smidd) 85 mm slag. 2500cc, Smidda kolvar och stakar
405 Topp, 46/40 ventiler, maxportad, 324° Kam
Separata spjäll från M3 E30, med modifierat plenum
Hx40 största modellen, dubbla separata wastegates
Egenbyggt grenrör, puls split, riktigt extractor med alla rör lika långa
Haltech E11V2 Wastefire
ZF Låda, Sachs 200mm 2 skivig racekoppling, stålsvänghjul
3,5" avgasystem hela vägen.
Separat 2,5" alu avgassystem till wastegatarna



Chassi
Fram
Coilovers fram, specialbyggda med kortade justerbara gula koni
960 Spindlar (justerbar Kinpin)
Justerbar övre topplagring med nållager, justerbar camber + caster
Modifierade bärarmar med uniballs, även där ställbar camber + caster
Distans/Adapter för upprätade bärarmar, fixar cambern vid infjädring alltså ökad negativ camber när hjulet fjädrar in. (original är tvärt om)
Ackeman vinkeln är ombyggd till "Paralell-Steer" istället för "True Ackeman" som är original på alla bilar. Detta för bättre drifting egenskaper
Ökad styrvinkel (steglöst justerbar)
25mm Krängningshämmare

Bak:
Dubblakrängningshämmare
Förstärkt bakvagnsbrygga + sidostag
Justerbara infallsvinklar på momentstag
Justerbara momentstag med uniballs


Fälgar
JP MK18x8,5" x 14st

Toyo R888 fram, bak är olika var 5:e minut

Hålborrade skivor
Mintex Sport M1144 belägg (100-400¤C)
Motul Racing 600 Bromsvätska


Defi linkmätare, hela kittet, med loggning, inspelning, peak samt varning. Greddy laddtrycksstyrning, Bredbandslambda, avgasmottryckmätare samt vevhustryckmätare, diverse knappar, till fläktar vattenpump och bränslepumpar.

Drifting Resultat:
Bivarödsdriften 2009: 3:e plats

2:a deltävlingen Bivaröd 2010: 4:e plats

3:e deltävlingen Bivaröd 2010: 3:e plats

Scandinavian Drift, Sturup raceway 2010 ProAm: 3:e plats

4:e deltävlingen Bivaröd 2010: 3:e plats

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: sön jan 16, 2005 6:20 am
av robban
fyfan riktigt nice, alltid kul att kolla på projekt bilder.
tummen upp! ... dock lite nyfiken ären samma platta mot turbom på kkk27 turbon och holset för lät som att du bara byter turbo och annan mapp när du ska köra på strippen jäntemot drifta runt ?

Postat: sön jan 16, 2005 1:13 pm
av Lången
Grymt bygge....MKt godis under huven...mums :-D

Postat: sön jan 16, 2005 1:32 pm
av mattias
Trevligt med TIG-svets. :-D

Vad använde du för material för att göra en "mock-up" av grenröret ?
Vad är det för märke på spridarna (788cc) ?

- Mattias

Postat: sön jan 16, 2005 2:49 pm
av Armin
ser riktigt grymmt ut!

Postat: sön jan 16, 2005 3:18 pm
av dannej
robban skrev:fyfan riktigt nice, alltid kul att kolla på projekt bilder.
tummen upp! ... dock lite nyfiken ären samma platta mot turbom på kkk27 turbon och holset för lät som att du bara byter turbo och annan mapp när du ska köra på strippen jäntemot drifta runt ?
Det är precis vad tanken är, placeringen av turbon gör det möjligt att byta den på 15-20 minuter.

Det är inte samma fläns, men det kan man ju ordna enkelt, problem är till för att lösas :wink:

Postat: sön jan 16, 2005 3:20 pm
av dannej
mattias skrev:Trevligt med TIG-svets. :-D

Vad använde du för material för att göra en "mock-up" av grenröret ?
Vad är det för märke på spridarna (788cc) ?

- Mattias
MSD spridare

"Mock-up" :roll: vad är det?
Om du tänker på grenrörsmallen så är det helt vanlig aluminium slang, som är fäst på en platta med slangklämmor mot toppen, mycket bra för att testa sig fram till en bra form.

Postat: sön jan 16, 2005 5:11 pm
av mattias
En "mock-up" är typ en försöks-version, så det var precis som du förstog att jag menade ;)

Jag samlar lite idéer kring hur man bekvämt bygger grenrör, så man inte behöver bråttas med inpassnings-problem eller att man bara slösar tid helt enkelt.

Vad byggde du grenröret i för material?
Ser ut som vanligt svartstål med 2-3 mm väggar?

- Mattias

Postat: sön jan 16, 2005 5:27 pm
av Eric Wiklund
Tänkte på det där men dina bränsleslangar....för att det ska gå igenom besiktnignen måste du väll ha stålomspunnen slang?!?!

Postat: sön jan 16, 2005 5:56 pm
av pzn
mAySon skrev:Tänkte på det där men dina bränsleslangar....för att det ska gå igenom besiktnignen måste du väll ha stålomspunnen slang?!?!
Det fungerar utan stålomspunnet men jag skulle föredragit armerad bränsleslang med pressade kopplingar.

Postat: sön jan 16, 2005 6:24 pm
av turboamazon
Undrar också lite över grenröret.
Är det byggt av likadana böjar eller har dom olika radie?

Postat: sön jan 16, 2005 6:31 pm
av dannej
Grenröret är av helt vanliga tryckkärlsrör, alla med samma radie från början, finns ju med större radie om man behöver.


Bränsleslangarna är inte slangar utan plaströr som mekonomen tydligen numera använder istället för slang. alltså garanterat lika stabil som armerad gummislang, i alla fall vid så låga tryck som det blir på bränslet

Postat: sön jan 16, 2005 6:55 pm
av pzn
dannej skrev:Bränsleslangarna är inte slangar utan plaströr som mekonomen tydligen numera använder istället för slang. alltså garanterat lika stabil som armerad gummislang, i alla fall vid så låga tryck som det blir på bränslet
Intressant, dom såg rätt styv ut nu då jag kollar, vad använder man för anslutningar?

Postat: sön jan 16, 2005 7:01 pm
av Eric Wiklund
pzn skrev:Det fungerar utan stålomspunnet men jag skulle föredragit armerad bränsleslang med pressade kopplingar.
Jo visst funkar det, men dom gnällde ju i piteå i sommras på dom som inte hade stålomspunnet.

Postat: sön jan 16, 2005 7:07 pm
av Steve
Det är ju plastslang original så det borde ju vara rätt godkänt?