Mopeden går varmt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Mopeden går varmt

Inlägg av JBHunter »

Har problem med att min moped går riktigt varm odm dagar då det är ca 20+ grader utomhus.

Funderat på om an kan ställa o tändingen för att få den att gå lite svalare??
Läste nån stans att det funkade ungefär så här.

För låg förtändning:
Motorn går varmare än normalt
Ej varvvillig
Mycket segdragen("stark") på låga varv.

För hög förtändning:
Risk för spikningar.
Risk att motorn sotar igen pga för kall motortemp.
Svag på låga varv
stark och varvvillig på höga varv.

Nu till specifikt min motor som är nån korsning av det som står här över.

Går oerhört varm.
Mycket segdragen, man kan formligen få den att gå på så låga varv att man kan räkna kolvslagen.
Dock skapligt varvvillig men svag på topp.
Om man inte kickar tillräckligt snabbt när man ska starta så hoppar motorn nästan igång baklänges (hög förtändning??).

Har även problem med att när motorn är kall och man drar iväg så kan den som "koppla ur" effekten helt och den kommer inte tillbaka förens varvet har sjunkit lite.

Mopeden är en Kreidler Florett Cross 3vxl men sådana här problem finns väl även å andra mopeder.
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

För snål bestyckning ger också värmeslag.
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

tror inte det, stiftet e brunt å fint precis som det ska va.
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
robinmoppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: lör maj 24, 2008 9:56 am
Ort: småland

Inlägg av robinmoppe »

igensotad avgasport eller avgasrör kanske?
244 -88
245 -84 etanolbil
http://www.garaget.org/robinmoppe" onclick="window.open(this.href);return false;
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

kanske, hur bär jag mig lättast åt att sota ur avgassystet då??
Har en sån här liten gasolflaska som man kan hålla i handen och bränna med.
Nån speciell teknink man bör använda sig utav för att få det bra gjort.
En dålig dag är en dag det med
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Det går ju o köra en klassiker o elda ur röret o sen lossnar de mesta :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
robinmoppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: lör maj 24, 2008 9:56 am
Ort: småland

Inlägg av robinmoppe »

sota ur kröken med en gammal gasvajer som du sätter i borrmaskinen,

trä vajern genom hela kröken å sätt på borrmaskinen så slipas allt sot ur den mycket effektivt :thumbright:

till avgasröret finns det en speciell spray.
244 -88
245 -84 etanolbil
http://www.garaget.org/robinmoppe" onclick="window.open(this.href);return false;
Snickarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: fre sep 28, 2007 7:57 pm
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

Hur ser det ut mellan kylflänsarna? Skitigt ? En krejdler skall man inte behöva bekymra sig över värmen om cylinder och topp är rena i mellan flänsarna :P
Team Sachs minst 47 cc
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

kan tänkas vara rätt så igenklabbat på undersidan har faktiskt inte kollat.
Det e ju rätt stora flänsar på cylinder och topp så man bör ju inte ha värmeproblem :hihi:.
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Lite obetydlig skit på flänsara var vad jag hittade, har kört med mycket mer skit där förut.

Kom att tänka på en sak när jag tände på lite bensin ifrån tanken som jag hadde hält i en burk.
Det kokade litegran om det så jag antar att jag har vatten i bensinen.
Kan det orsaka att mopeden går varmt??
En dålig dag är en dag det med
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Hur vet du att den går betydligt för varmt ?
Mätt avgastempen ?

Bestycka upp.
Rör inte tändning , trottelnål.
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Vid varm lufttemperatur så efter ett tags körade så "nyper" den litegran, inte stum utan det mest bara skrapar(ljud) lite i cylindern när man kickar.
Vid lufttemp under ca 20grader så märks det inte av något sånt här.

Cylider, kolv, m.m är orginal från fabrik så grejorna är väl en drygt 30år gammla :P.
En dålig dag är en dag det med
Skriv svar