Sida 1 av 1
kylningsproblem med elfälkt
Postat: mån jul 28, 2008 9:22 pm
av jimmy persson
Har problem med kylningen på min bmw E30.
Satte på elfläkt istället för vanliga originalfläkt då bilen hade en tendens att bli varm vid driftning osv men annars stod mätarn på rätt temperaur.
Kylarn kommer från E36 98 och är kanske 1 dm högre än original.
Köpte den största elfläkten på ppf 382mm sugande.
Nu blir den varmare än innan ja bytte fläkt bara jag glider runt i stan och burnar jag med bilden börjar är det inte långt ifrån kokning.
Har luftat och grejjat men får ingen fason på den.
Har bara vatten i systemet.
Och den suger luften bakåt mot motorn.
Tacksam för svar kul att veta hur det är för er andra!
Postat: sön aug 03, 2008 4:23 pm
av Räven
har du vattenpumpen med plastimpeller?
Postat: mån aug 04, 2008 6:40 pm
av jimmy persson
Räven skrev:har du vattenpumpen med plastimpeller?
Osäkert.. köpte ny på ppf så..
Har varit med om att hjulet lossnat på volvo men då koka skiten direkt.
Nu blir den ju liksom varm vid längre tomgångskörning eller burnoutande..
Hur har ni de grappar????

Postat: mån aug 04, 2008 6:48 pm
av knotan
Postat: tis aug 05, 2008 9:30 pm
av Volvoiten
Du skrev att det BARA är vatten i systemet?!
Rent vatten kokar betydligt tidigare än glykolvatten du måste väl absolut ha glykol i bilen?
Glykolen skyddar ju inte enbart mot isproppar utan höjer även kokpunkten

Postat: tor aug 07, 2008 2:56 pm
av jimmy persson
Volvoiten skrev:Du skrev att det BARA är vatten i systemet?!
Rent vatten kokar betydligt tidigare än glykolvatten du måste väl absolut ha glykol i bilen?
Glykolen skyddar ju inte enbart mot isproppar utan höjer även kokpunkten

Okey det är så. Visste jag inte om! Ska då ta å testa med det. tycker ju att mitt kyleri borde fugera ypperligt annars..
hade i vatten till en början efter renovering sen har hag inte bytt..
tack tack
Postat: tor aug 07, 2008 3:16 pm
av ogge
glykolen höjjer inte kokpunkten utan de övertryck som bli i kyl systemet höjer kokpunkten.
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.
Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?
Postat: tor aug 07, 2008 8:14 pm
av NikkO
glykolen höjer visste kokpunkten.
Postat: tor aug 07, 2008 8:18 pm
av Mattias J
ogge skrev:glykolen höjjer inte kokpunkten utan de övertryck som bli i kyl systemet höjer kokpunkten.
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.
Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?
glykolen höjer kokpunkten till ca 108 grader vid noll tryck och höjer den uppimot 120 grader vid tryck
Postat: tor aug 07, 2008 8:56 pm
av ErikR
Mattias J skrev:ogge skrev:glykolen höjjer inte kokpunkten utan de övertryck som bli i kyl systemet höjer kokpunkten.
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.
Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?
glykolen höjer kokpunkten till ca 108 grader vid noll tryck och höjer den uppimot 120 grader vid tryck
vid vilket tryck då? 2 hg eller ett bar? hur är formeln för uträkning av kokpunkten på vatten / ökat tryck?
kylproblem ?
Postat: ons aug 13, 2008 9:35 pm
av Lidenfors
Hur ser elfläkten ut ?
Jaqg hade samma problem innan jag byggde in fläkten i en stor kåpa så att man tvingar all luft genom kylet och inte runt det .
Det gjorde väldigt stor skillnad
Postat: tor aug 14, 2008 4:58 pm
av Zkunk
Ville bara göra ett inlägg som är sett rent Logiskt...
Trycket ändrar kokpunkten på vattnet.
Annars kan jag inte förklara på nått vettigt sätt varför vatten kokar redan vid ca
70 °C på mount everest som är 8850 meter.
Eftersom luften blir tunnare ju längre upp man kommer i atmosvären sjunker ju också trycket.
MER TRYCK = Högre kokpunkt
LÄGRE TRYCK= Sänker kokpunkten