Wittmann - MB 190 16V Tack för året som varit Motor Nord!
Wittmann - MB 190 16V Tack för året som varit Motor Nord!
Eftersom flera personer undrar vart jag mappat och bromsat bilen så skriver jag det här:
MOTOR NORD
060-157400
www.motornord.se
Nu känns det som det är dags för en projekttråd igen!
Tråkig info:
Märke: Mercedes
Modell: 190
Motor: 2,3 16V
Årsmodell: 1987
Utrustning: ROST!
Roligare info:
Efter ett tröstlöst försök att sälja bilen så har jag bestämt mig för att
testa hur mkt man kan plåga den innan den ger upp och dör.
I orginalskick lär den på sedvanligt Mercedes maner hålla i all evighet även med mig bakom spakarna.
Så vad gör man?
Turboladdar såklart!!
Målet med bilen är att åka fortare med oöppnad motor (32000mil typ)
än vad min bekant Dejvan åkte med sin 1020hk BMW . (Vill minnas att den gick 12or.)
Borde vara nog så svårt med tanke på utgångsobjektet.
Men ca350hk borde väl räcka?
Vad ska jag då göra med bilen?
Ja först ska den såklart ha ett namn.
Efter lite funderande så bestämde jag mig för "Wittmann" efter den
suveräne SS-Hauptsturmführer Michael Wittmann.
http://www.panzerace.net
Passande namn för en bil som ska figthas till döden.
Ännu roligare info:
Turbo: Holset HX40
Grenrör: I grunden ett Ajden Volvo 16V, ombyggt lite för att passa mig.
Wastegate: Tial 44mm
Dump: Tial 50mm
Styrsystem: VEMS 3,3
Spridare: Lucas 830cc
Fuelrail: Ombyggd SAAB 9-3 med Bosch 3bar regulator.
Bränslepump: Orginal.
Ic: Stor kina ic
Avgas: Hembyggt 3" med 2 små ljuddämpare.
Växellåda: Orginal med Omega 690 olja.
Diff: Orginal ASD diff med Omega 690 olja.
Koppling: 735 tryckplatta med 240mm sinter.
MSD7AL2 med orginal tändspole.
Mera info kommer eftersom.
Gammal info typ:
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=42484
MOTOR NORD
060-157400
www.motornord.se
Nu känns det som det är dags för en projekttråd igen!
Tråkig info:
Märke: Mercedes
Modell: 190
Motor: 2,3 16V
Årsmodell: 1987
Utrustning: ROST!
Roligare info:
Efter ett tröstlöst försök att sälja bilen så har jag bestämt mig för att
testa hur mkt man kan plåga den innan den ger upp och dör.
I orginalskick lär den på sedvanligt Mercedes maner hålla i all evighet även med mig bakom spakarna.
Så vad gör man?
Turboladdar såklart!!
Målet med bilen är att åka fortare med oöppnad motor (32000mil typ)
än vad min bekant Dejvan åkte med sin 1020hk BMW . (Vill minnas att den gick 12or.)
Borde vara nog så svårt med tanke på utgångsobjektet.
Men ca350hk borde väl räcka?
Vad ska jag då göra med bilen?
Ja först ska den såklart ha ett namn.
Efter lite funderande så bestämde jag mig för "Wittmann" efter den
suveräne SS-Hauptsturmführer Michael Wittmann.
http://www.panzerace.net
Passande namn för en bil som ska figthas till döden.
Ännu roligare info:
Turbo: Holset HX40
Grenrör: I grunden ett Ajden Volvo 16V, ombyggt lite för att passa mig.
Wastegate: Tial 44mm
Dump: Tial 50mm
Styrsystem: VEMS 3,3
Spridare: Lucas 830cc
Fuelrail: Ombyggd SAAB 9-3 med Bosch 3bar regulator.
Bränslepump: Orginal.
Ic: Stor kina ic
Avgas: Hembyggt 3" med 2 små ljuddämpare.
Växellåda: Orginal med Omega 690 olja.
Diff: Orginal ASD diff med Omega 690 olja.
Koppling: 735 tryckplatta med 240mm sinter.
MSD7AL2 med orginal tändspole.
Mera info kommer eftersom.
Gammal info typ:
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=42484
Senast redigerad av Johnny H den ons sep 22, 2010 5:24 pm, redigerad totalt 36 gång.
/Johnny Häggblad
Jag skulle satsa på större spridare om du ska köra etanol, på bensin duger dom säkert bra till den tänkta effekten. Men det är lätt hänt att man kranar på mer laddtryck och den här motorn lär svälja det lätt.
Tänk också på att det kan vara bra med en modernare Holset HX, Garrett GT eller Schwitzer Sx00. En gammal TO4 sätter väl fart också, men går inte jämföra.
Fränt projekt, och jag tror du kör från Dejvan lätt bara växlarna sitter och greppet finns.
Tänk också på att det kan vara bra med en modernare Holset HX, Garrett GT eller Schwitzer Sx00. En gammal TO4 sätter väl fart också, men går inte jämföra.
Fränt projekt, och jag tror du kör från Dejvan lätt bara växlarna sitter och greppet finns.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tanken var först att åka på E85 men jag tror jag börjar med bensin.
Ang turbon så var det ett Switcher agg som jag ville ha, men det blev tyvärr sålt innan jag velat klart.
HX35 skulle ju smakat fint men det får komma senare isf.
Funkar bilen bra så kommer den nog att få nytt liv men med lite seriösare tanke bakom. Den som lever får se.
Just ja....växlarna ska sitta för snabba tider....dessa lådor är ju rena skämtet mot de som BMW kör med....traktor låda!
Ang turbon så var det ett Switcher agg som jag ville ha, men det blev tyvärr sålt innan jag velat klart.
HX35 skulle ju smakat fint men det får komma senare isf.
Funkar bilen bra så kommer den nog att få nytt liv men med lite seriösare tanke bakom. Den som lever får se.
Just ja....växlarna ska sitta för snabba tider....dessa lådor är ju rena skämtet mot de som BMW kör med....traktor låda!
/Johnny Häggblad
- Perkele70
- Forumsberoende
- Inlägg: 1058
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
- Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK
Johnny H skrev:Idag ska jag börja ordna med vevaxeltriggerns fäste och triggerhjul.
Bilder kommer....måste bara få till överföringen mellan kamerans minneskort och datorn. (Köpt en ny kamera....fattar noll )
du kan mixtra ihop elsystem hit å dit med olika boxar och sprut men kan inte fota med en kamera!?va fan?ha du fått alzheimers light!?
har inga roliga bilar!;)
Fota kan jag....bara inte få bilderna från kameran till datorn.TAXI674 skrev:Johnny H skrev:Idag ska jag börja ordna med vevaxeltriggerns fäste och triggerhjul.
Bilder kommer....måste bara få till överföringen mellan kamerans minneskort och datorn. (Köpt en ny kamera....fattar noll )
du kan mixtra ihop elsystem hit å dit med olika boxar och sprut men kan inte fota med en kamera!?va fan?ha du fått alzheimers light!?
/Johnny Häggblad
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Hur menar du att du ska göra då?Turbokoftan skrev:Detta skall följas..
Vi besitter samma mål, men jag kommer dessvärre offra min 33 300-mila bottendel nu
Lycka till med bygget!
Mvh
Cristofer
M50 går ju inte att få död på om man inte gör rent idiotiska saker i mappen.
Och 33000mil är ju bara inkört på en sån. He he.
/Johnny Häggblad