Sida 1 av 1
olika inducer diam effekt?
Postat: tor jul 31, 2008 10:05 am
av primer
Har som valigt kört ras på min turbo och ska försöka hitta en ersättare som är ungefär lika som den jag hade förut
som har ett kompressorhjul som har 61mm inducer och 91mm exducer a/r70 och en turbin som har 74mm inducer och 64.5mm exducer tror det är p-trim 0.84a/r på turbinhuset twinnentry
har hittat en kkk29 med inducer på 61mm och exducer på 89mm kompressorhuset ser aningen större ut än min gammla turbo! turbin inducer 82mm och exducer 69mm avgashus 12 twinnentry
har bromsat ur 514hp på bakujulen med den gammla turbon på 1.85-2.0bar
frågan är är kkk29 turbon aldeles för stor/liten? vet att turbinen är större på kkk turbon men borde funka ändå med
men med lite segare spool?
nån som har erfarenhet av denna kkk29 jämfört med garret
Postat: tor jul 31, 2008 10:24 am
av Tommy Luhr
har kört en lite större kkk29 än den du prata på och den kom som en gammal 240turbo, börja ladda vid två och fullt runt 3-3200. kommer inte ihåg i detalj, men mycket avgasmottryck blev det..
2,3liters motor
Postat: tor jul 31, 2008 9:38 pm
av primer
Tommy Luhr skrev:har kört en lite större kkk29 än den du prata på och den kom som en gammal 240turbo, börja ladda vid två och fullt runt 3-3200. kommer inte ihåg i detalj, men mycket avgasmottryck blev det..
2,3liters motor
ok får mäta mottrycket då jag vet att mottrycket var under laddtrycket med garret turbon iallafal vi får se
Postat: fre aug 01, 2008 11:20 am
av swespykim
hur mäter man mottryck i en turbo?
Postat: fre aug 01, 2008 11:37 am
av ogge
är bara å svetsa dit en nippel å skruva dit ett bromsrör med en slangstump till en laddtrcksmätare

Postat: fre aug 01, 2008 3:21 pm
av abdominazer
Tommy Luhr skrev:har kört en lite större kkk29 än den du prata på och den kom som en gammal 240turbo, börja ladda vid två och fullt runt 3-3200. kommer inte ihåg i detalj, men mycket avgasmottryck blev det..
2,3liters motor
VA?
Hadde du fullt med en 69mm avgasdel vid 3200 varv , och mycket mottryck?
Postat: lör aug 02, 2008 10:25 am
av primer
abdominazer skrev:Tommy Luhr skrev:har kört en lite större kkk29 än den du prata på och den kom som en gammal 240turbo, börja ladda vid två och fullt runt 3-3200. kommer inte ihåg i detalj, men mycket avgasmottryck blev det..
2,3liters motor
VA?
Hadde du fullt med en 69mm avgasdel vid 3200 varv , och mycket mottryck?
låter ganska otroligt men jag ska inte säga inte återkommer med den informationen i kväll ska ut å provköra snart
har hört flera som kör k29 på bmw 6or och det blir mycket mottryck!
Postat: lör aug 02, 2008 4:30 pm
av Tommy Luhr
kanske missminner mig, men det var en grundmotor som gav ca 240hk som sugmotor.
Fullt innebar 1,2bars ladd och avgasmottrycket lika så.
Inte helt säkert på siffrorna ut ur turbinen men 12 hus var det.
Jag tyckte det var en riktig effekt dödar turbo med det avgashuset, min var även 63mm in..
Skall kolla upp exakt fakta så hör jag av mig igen
Postat: sön aug 03, 2008 5:03 pm
av primer
har nu varit ute och provkört lite och har mätt mottrycket i grenröret och
det var ganska högt men ändå inte högre än med garret turbon ca 1kg laddtryck var det 0.8kg i grenröret! och vid 2.0bar laddtryck var det exakt 2.0bar i grenröret åxå även lika vid 2.5bar laddtryck ska inte köra med det trycket men ville bara testa bilen går gött iallafal kanske en smula senare tryck än med garret aggregatet!
Postat: sön aug 03, 2008 10:32 pm
av Tommy Luhr
fann ingen mer info om min kkk29installation, men jag har skarpt för mig det som jag sa, men nått kan jag ju ha förvrängt med alla turbo byggen.
Men avgastryket verkar ju inte svika sen sist

Postat: ons aug 06, 2008 11:42 am
av abdominazer
Tommy Luhr skrev:kanske missminner mig, men det var en grundmotor som gav ca 240hk som sugmotor.
Fullt innebar 1,2bars ladd och avgasmottrycket lika så.
Inte helt säkert på siffrorna ut ur turbinen men 12 hus var det.
Jag tyckte det var en riktig effekt dödar turbo med det avgashuset, min var även 63mm in..
Skall kolla upp exakt fakta så hör jag av mig igen
JAJA men då var det knappast en gamal trött 240 som du skrev ovan....
Postat: ons aug 06, 2008 9:56 pm
av marmander
Inducerarean/4,7 ger ett bra riktvärde, men givetvis spelar det roll hur motorn och dess kringutrustning är uppbyggd, bränsle mm.
Dom flesta K29 har väl mått kring 61mm in och 70 ut om jag inte minns galet.. borde funka som en ersättare.
Postat: tor aug 07, 2008 11:03 am
av Tommy Luhr
abdominazer skrev:Tommy Luhr skrev:kanske missminner mig, men det var en grundmotor som gav ca 240hk som sugmotor.
Fullt innebar 1,2bars ladd och avgasmottrycket lika så.
Inte helt säkert på siffrorna ut ur turbinen men 12 hus var det.
Jag tyckte det var en riktig effekt dödar turbo med det avgashuset, min var även 63mm in..
Skall kolla upp exakt fakta så hör jag av mig igen
JAJA men då var det knappast en gamal trött 240 som du skrev ovan....
Läs tråden en gång till, tror du missade en sak där
