Sida 1 av 2
Lättrycks kompressor
Postat: lör aug 02, 2008 9:07 pm
av Rohden
Är lite missnöjd med min nymonterade Weiand 144 (fröken kompressor)
Enligt Holleys sida så ska man få ca 5,5psi på en mild 350 (det har jag)
Men jag får bara 3psi och det tycker jag är lite dåligt.
Är det någon som är jävlig på att räkna på utväxlingen på kompressorn
Remhjulen som följde med kittet har följande mått, nedre 6,0" och övre 3,05" vilket ska ge 1.97:1 (97%)
Frågan är då som följande om kompressorn ska ge 3,25psi vid 5500varv på kompressorn, Vad är det då för varv på motorn????????
Re: Lättrycks kompressor
Postat: lör aug 02, 2008 9:15 pm
av T-27
Rohden skrev:Är lite missnöjd med min nymonterade Weiand 144 (fröken kompressor)
Enligt Holleys sida så ska man få ca 5,5psi på en mild 350 (det har jag)
Men jag får bara 3psi och det tycker jag är lite dåligt.
Är det någon som är jävlig på att räkna på utväxlingen på kompressorn
Remhjulen som följde med kittet har följande mått, nedre 6,0" och övre 3,05" vilket ska ge 1.97:1 (97%)
Frågan är då som följande om kompressorn ska ge 3,25psi vid 5500varv på kompressorn, Vad är det då för varv på motorn????????
Det borde bli 2791 varv på motorn

om jag tänkt rätt
Du har inga läkage då ?
MVH Mats
Postat: lör aug 02, 2008 9:43 pm
av Rohden
Det följde med ett diagram med kompressor när dom provkörde den på fabrik, det visar 3,25psi vid 5500 kompressor varv och 6,5psi vid 9500 kompressor varv.
Jag vet inte riktigt själv vad jag är ute efter men när Holley "uppskattar" ett tryck på en mild 350 och jag kommer inte ens i närheten så vill jag först utesluta att kompressorn är skrot innan jag handlar andra pulleys.
Men man kanske inte kan jämföra provkörnings resultat med verkligheten?
Postat: lör aug 02, 2008 9:51 pm
av Blom
hur gjorde du när du mätte 3psi???
jag hjälpte till att skruva lite kompressor åt en kompis och vi var inte heller nöjda...... tills vi åkte motorvägsfart och gav fullt.. då laddade den ordentligt... man får inget ordentligt ladd förrän man ger på uta helvete med belastning.
Postat: lör aug 02, 2008 9:58 pm
av Rohden
Testar alltid samma uppförsbacke, först med 650dp med luftfilter= 2,5psi
sen 650dp utan luftfilter=3psi sen 750vac utan luftfilter=3psi
Alltid fullskaft så långt jag vågar
Postat: lör aug 02, 2008 10:03 pm
av Blom
om du får mer ladd ju större förgasare du tar så verkar det ju som den inte får luft som den ska...
kan den inte suga så kan den inte ladda..
du har inget äckligt chocke spjäll som sugs igen???
Postat: lör aug 02, 2008 10:12 pm
av Rohden
Men det gav ju inget att öka 100cfm så luft borde den få, rekomenderad gasare till kittet är 700cfm
Postat: lör aug 02, 2008 10:15 pm
av Blom
ahh. läste fel

Re: Lättrycks kompressor
Postat: lör aug 02, 2008 10:39 pm
av Blom
Rohden skrev:Är lite missnöjd med min nymonterade Weiand 144 (fröken kompressor)
Enligt Holleys sida så ska man få ca 5,5psi på en mild 350 (det har jag)
Men jag får bara 3psi och det tycker jag är lite dåligt.
Är det någon som är jävlig på att räkna på utväxlingen på kompressorn
Remhjulen som följde med kittet har följande mått, nedre 6,0" och övre 3,05" vilket ska ge 1.97:1 (97%)
Frågan är då som följande om kompressorn ska ge 3,25psi vid 5500varv på kompressorn, Vad är det då för varv på motorn????????
Det blir ju ca: 2800 rpm på motorn för att kompressorn skall ge 5500 rpm med dom pulleysarna.. och vid 6000 rpm på motorn har du ca 11800 rpm på kompressorn..
men det förklarar ju fortfarande inte felet

Postat: lör aug 02, 2008 10:53 pm
av Rohden
Tusen tack, har du lust att ge mej formeln för den uträkningen.
Väntar forfarande på Holleys svar men det bör komma i veckan antar jag
Postat: lör aug 02, 2008 10:56 pm
av Rohden
Men jag vet ändå inte om jag kan använda dom siffrorna som följde med kompressorn då jag kanske har bättre flöde i motorn än dom har i sin testbänk, då borde jag få lägre tryck eller?
Postat: lör aug 02, 2008 11:04 pm
av Blom
holley kanske tycker att din motor är jätte vass mot deras test motor och därför "sväljer" din motor mer... tror iaf inte att det är något fel på din kompressor.. Din "fröken kompressor" kanske är för liten helt enkelt.
Har ingen aning om vad en 144 klarar...
Men det stod ju att den skulle ge 6,5psi vid 9500rpm på kompressorn, det har du redan vid 4822 rpm på motorn med dina pulleys... du har ju nästan 1:2 drivning
vet inte hur mkt man kan varva dessa kompressorer, så du kanske inte tjänar nått på andra pulleys.
om du inte har några läckor så kommer inte jag på nått annat iaf.
Postat: lör aug 02, 2008 11:07 pm
av Blom
kompressor varv delat med drivning. tex. 5500/1,97=2791
motor varv gånger drivning. tex. 6000rpm*1.97=11820
Postat: lör aug 02, 2008 11:13 pm
av Blom
den motor vi höll på med skulle också ladda 6psi enligt Weiand med dom pullysarna som var med, men dom hade räknat på en 454" och vi hade en 505" så den laddade fis och ingenting.. fick upp det till 3 psi som högst har jag för mig men detta var med en 8/71:a...
Postat: sön aug 03, 2008 8:33 am
av Rohden
Det finns pulleys att köpa upp till 180%.
Hur räknar man då? 5000*2.8=14000
Kanske skulle handla ett 2,5" övre hjul det skulle ge 140%
Det blev ganska hyffsad fart på 505an ändå eller?