Sida 1 av 2

Guide i hur man breddar plåtfälgar

Postat: lör aug 09, 2008 11:02 am
av Roslund
Då det har blivit sånt sug efter breddade plåtisar tänkte jag visa med lite bilder hur man tillverkar sina egna.
Jag annvänder mig av en 10"svarv som precis sväljer 16"fälgar.
Är man väldigt noga och stadig på hand kan man epasvarva fälgarna, då spänner man upp fälgen på en bil som är upphissad och sticker av med vinkelslipen, detta är inte att rekomendera :thumbdown:

Jag annvänder mig av en svarv :thumbright:

Bild[
Jag annvänder mig av en gammal axel till en 740 som jag svarvat plan för att få bra annläggnings yta mot fälgen
Bild
Här ska jag skära av fälgen, det går också skära av fälgen på mitten det blir mindre arbete än om man skär av fälgen där jag skär
problemet är att jag inte har någon klocka att nolla fälgen med, det kan bli fruktansvärda obalanser, så jag håller mig till kanterna.
Breddar man här räcker det med ockulär balansering :thumbright:
Bild
Använd kort utstick på skäret annars vill skiten börja vibrera, matningen på svarven är ca 150rpm
Bild
För att få bra yta att dra fast mot när jag vänder fälgen (ska vända centrumet) har jag en snajdig spacer (gammal bromsskiva)
Bild
Svetsfogarna på centrumet svarvas loss med små tag och och samma varv som förut
Bild
Får man inte loss centrumet fast svetsarna är borta kan man annvända en liten pinne :hihi: att slå loss centrumet med
Bild
Lägg något rakt över fälgen när du ska måtta in centrumet igen
Bild
Måttar och punktar fast
Bild
Sen ockulärbesiktigas fälgen för att kolla om någon obalans finns, här kan man varva upp svarven lite till ca 4-500rpm det är okej om fälgen slår 2-3mm ute i kanten, det gör fälgar orginal oftast
Bild
Helsvetsning
Bild
Sedan klipps och rullas en en remsa, jag ska bredda 50mm, skäret tog 3mm så remsan är 53mm
För att räkna ut remsans längd mäter jag diametern där den ska sitta
Tar diametern*3.14 sen lägger jag på yttliggare 100mm en rullmaskin rullar aldrig radie på första biten av remsan, våran missar 40mm
Bild
Remsan punktas fast och lite våld med tvingar och svetsklämmor annvänds
Bild
Förberedelser
Bild
Slutresultat, svetsarna på innsidan jämnas till så dom inte är vassa, har ingen bild men har svetsat på andra sidan också.
Sen får man också svetsa igen hålet för ventilen och borra ett på andra sidan.

Postat: lör aug 09, 2008 1:30 pm
av LarC
:thumbright: Mycket bra! :thumbright:

Postat: lör aug 09, 2008 2:04 pm
av FMR
Problemet är att det kan vara ett rent helvete att få på däcken sen när man breddar så som du gjort. lågprofil kan man nog glömma..När jag breddar använder Tig för minsta lilla kant så åker inte däcken över kanten .du får slipa rätt mkt på svetsen när du använder mag för att det inte ska bli kant, sen brukar jag bara göra en helsvetsning på insidan av fälgen utan tillsatsmaterial för att vara säker att det blir helt tätt! sen är det svårt att få ner däcken för det finns ingen kant!

Men blir ABSOLUT snyggast när man bara har en bred kant utåt men däcksnubben blir vansinig o låser portare innan man hunnit in!!

Postat: lör aug 09, 2008 2:10 pm
av Roslund
Jo jag vet att man får slipa mycket men som jag skrev är det lättare att bredda så här än å bredda i centrumet (klockan å nolla med är trasig). Har breddat ett 20-tal fälgar så här.
Tycker det funkar fint å kränga på däck ända ner till 50profil men som du skriver är det ju svårare å kränga på.
Setsfogen längst ut rundas till och agerar kant som motverkar kalvning innåt på däcket.

Postat: tor sep 18, 2008 4:12 pm
av Hposth
vad skulle du vilja ha för att bredda 2st 240 14" plåtfälgar, 3" utåt bara?

om du tar åt dig jobb vill säga?
MVH henrik

Postat: sön okt 12, 2008 5:05 pm
av benkoilovikka
ingen som kan klistra den här???

Postat: tor nov 06, 2008 9:19 pm
av 142sleeper
är det möjligt att kränga på 345/35vr15 på fälgar breddade med denna metod?

Postat: tor nov 06, 2008 9:42 pm
av ogge
Jag har också en fundering att kränga på däck när du har inpressningen så långt in .

Jag har provat att lägga på lite lägre profil (205/55/16) Med inpressningen så långt in som du lagt den nu .. å det gick då inte att få på däck på den fälgen iaf.

Postat: fre nov 14, 2008 8:32 pm
av Roslund
ogge skrev:Jag har också en fundering att kränga på däck när du har inpressningen så långt in .

Jag har provat att lägga på lite lägre profil (205/55/16) Med inpressningen så långt in som du lagt den nu .. å det gick då inte att få på däck på den fälgen iaf.
Jag brukar sticka av fälgen precis efter "orginal" kanten, så kanten flyttas i princip 5mm utåt ca.
Innre fogen bör slipas nästan helt plan, det kan va ett helvete å kränga på om den fogen motar däcket.
Jag har aldrig haft några problem att kränga på mina däck iaf.
På dom fälgarna i guiden har jag 245/50 16" däck :thumbright:

Postat: lör aug 01, 2009 9:52 pm
av MarcusR
Vad ska man ha för tjocklek på plåten man lägger in? :)

Postat: lör aug 01, 2009 10:10 pm
av Gustav
MarcusR skrev:Vad ska man ha för tjocklek på plåten man lägger in? :)
Förslagsvis använder du samma plåttjocklek som fälgen är gjord av.
3mm kanske?

Postat: lör aug 01, 2009 10:23 pm
av MarcusR
Jo det är klart.. men har varken införskaffat eller kapat fälgen än.. så tänkte vara lite förberedd bara ! :D

Postat: lör aug 01, 2009 10:35 pm
av Gustav
Okok..
Vad är det för fälgar du ska bredda då?
Det är ju säkert inte samma tjocklek i alla fälgar...

Bor du i Umeå?
Jag har fyra st 35mm remsor över sen jag smalnade ner fälgar till rallydäcken :)

Postat: sön aug 02, 2009 9:07 am
av MarcusR
Bor faktiskt bara 20mil därifrån.. :D

men jag skulle haft lite bredare tror jag :lol:

vad får man på för däck på 7",8" och 9"?

Postat: lör sep 12, 2009 4:48 pm
av Kjelle
Som före detta gummigubbe säger jag :evil: -Bredda inte där ute på största diametern, gör det i "midjan" på fälgen. Det är utan tvekan snyggare att göra breddningen längst ut men problemen vid monteringen och risken att förstöra däckfoten är stora :( Ska man ändå bredda mycket kan ju vända centrumet, då blir ju däcken lätta att montera från baksidan :)