Sida 1 av 3

Motorrecept CSB 350, tips? (nu olds 350)

Postat: tis aug 12, 2008 8:58 pm
av Walle
Tjenare! har tröttnat på den slöa 6an som sitter i chevan nu :doh: , och känner att
det är lika bra att byta ut skiten då jag ändå ska byta till automatlåda,
bygga om bakvagnen (pga airride) samt dra om till 12 volt ;)

Ha tänkt att de ska va lite mer show än go på motorn eftersom den kommer sitta i en kustom bil (chev -51), är dock aldrig fel med lite extra
hästar.
Ha tänkt ta motor och låda ur en van jag
fått tag i eller ifall jag få tag i nått prisvärt från annat håll.

Enda nackdelen jag hört om vanmotorerna (350tbi) är att dom är smoggad och 2bultade...äre några fler nackdelar? Ha tänkt byta ut kolvar till högre
komp.

Ha tänkt ut ett motorrecept lite ungefär (inte spikat än, så kom med bra tips)

Här kommer lite om vad ja tänkt:

Block: 350 5.7L som blir honat

Kolvar/lager/bottendel:
Bild
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

kolvar som ska ge compression ratio 10.72:1 with a 64cc head.
Har tänkt använda standard vev och stakar.

Kamaxel:
Bild
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
En Comp cams pinne med 230/230 i duration @ 050 inch lift

Toppar:
Bild
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Ett par GM performance Vortec toppar med 64cc förbränningsutr.

Insug:
Bild
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Weiand Air strike Vortec dual plane insug

Förgasare:
Bild
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Edelbrock 18059, 650cfm

Tändning:
Blir orginal med ignitor till å börja med.

Headers:
Är inte riktigt bestämt än pga plats i motorutrymmet, men blir nått liknande:
Bild
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Motorreceptet är inte spikat på något vis och inga grejer är beställda än,
så tips om hur de kan bli bättre/hållbarare/billigare är väldigt varmt välkomna om ni vet vad ni snackar om :)
Bilen ska ha automatlåda, troligtvis TH350 och ska gå köra med skaplig
soppa ekonomi, både cruisa och gasa lite då man får lust.

Postat: tis aug 12, 2008 9:16 pm
av Blom
kommer bli en fin glidar motor med mkt vrid tidigt i registret..

vill du ha lite mer ös på högre varv skulle jag välja en kam med lite mer duration och lyft.
samt ett air-gap insug istället. dom är riktigt bra.

Postat: tis aug 12, 2008 9:20 pm
av Jimmy Nilsson
hade nog satsat på ett Performer RPM insug istället faktiskt. mycket bra insug men beror på vilket register kammen arbetar.

Postat: tis aug 12, 2008 9:21 pm
av Walle
Jo är nått sånt jag tänkt :D funderingar kring kolvval (kompression) samt
ev vassare kam är något jag sitter och överväger...

Dock med högre kompa och vassare kam så stiger ju soppaförbrukningen
en del...

Joo har också hört att RPM insugen är prisvärda, men dock så skiljer det kanske inte så mkt? förutom att RPM har högre varvregister än de andra.

Edit: har även läst om air-gap insugen nu hur dom fungerar mer i detalj,
kanske skulle köra på ett sånt :)

Postat: ons aug 13, 2008 7:37 pm
av Walle
Har uppdaterat listan nu med annat insug och gasare :) vad tror ni om kalaset? blir det kalas? :lol:

Postat: tor aug 14, 2008 5:44 am
av Blom
det där blir nog kalas. :thumbright:

Du kommer få en fin glidarmotor med mkt vrid redan från början, kanske 300hk.. men efter 5000rpm är nog motorn stendöd...

vill du ha mer mos är det kamaxeln du ska kolla på.. men då försvinner lite av det tidiga vridet sammt att den kommer dra mer bränsle.

denna kammen kanske skulle vara nått:
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Postat: tor aug 14, 2008 3:47 pm
av ergu
blir nog e trevlig motor, i min camaro -72 så har jag faktiskt en van motor från -89(rimmar inget vidare med camaro he,he)

dock med edelbrock performer insug, 600cfm förgasare, summits hei fördelare och ett par hooker competition shortie headers

visst det är ingen vass motor kanske 25-30hk mer än 350tbi org (200hk) men det är faktiskt en ganska trevlig motor som skulle funka i vilken cruising kärra som helst.

själv hade jag tänkt att satsa på edelbrocks kit med toppar insug och kam senare, alt trickflows kit men vi får se

Postat: lör aug 16, 2008 11:57 am
av Walle
Okej, lät ju bra :) vanmotor kanske inte är det bästa altenativet, men klart
bra för plånboken.. särskilt då man bara är 18 år :P
Men effektmässigt tänker ja sikta på runt 350 hästar

Postat: lör aug 16, 2008 9:25 pm
av silverado
Var ett tag sedan jag skruvade i csb 350 men iaf de van- och pickupmotorer jag pillat med har alltid varit 4 bult. Ska ju va lite mer "heavy duty" men men var ju ett tag sen som sagt. Håller mest på med dieselåttorna nu så.

Har du nå bilder på bilen eller kanske nån projekttråd som jag missat?

Mvh.

Postat: mån aug 18, 2008 6:41 pm
av David Herbertsson
silverado skrev:Var ett tag sedan jag skruvade i csb 350 men iaf de van- och pickupmotorer jag pillat med har alltid varit 4 bult. Ska ju va lite mer "heavy duty" men men var ju ett tag sen som sagt. Håller mest på med dieselåttorna nu så.

Har du nå bilder på bilen eller kanske nån projekttråd som jag missat?

Mvh.
Jag köpte en van-motor med och det va en fyrbultad..

/David

Postat: mån aug 18, 2008 8:33 pm
av Walle
jasså, om de är fyrbultat i den bilen/bilarna jag ska hämta så blir man ju nöjd :hihi:

Här kommer en dålig bild på den (måste ta nya nån dag) :

Bild
De är den till vänster :)

Postat: lör aug 30, 2008 8:58 pm
av Bozzeman
Truck och van motorer kan vara både 2 och 4 bult och det också i samma årsmodell. Enda sättet är att kolla är gjutnumret på motorn eller att ta bort tråget och kolla. Gjutnumret sitter ingjutet under vänstra toppen på torpedsidan av motorn. Det finns sedan listor där man kan kolla vad det är för motor. Ibland kan det dock finnas både 2 och 4 bult som har samma gjutnummer....och då är det bara att ta bort tråget för att vara säker.

Postat: mån sep 08, 2008 6:23 pm
av Walle
Alright, vore bra med 4-bultat... Men ha uppdaterat nu me 230/230 kam och
10.72:1 komp istället för 9.72:1, vad tror ni? :)

Postat: mån sep 08, 2008 8:53 pm
av Blown66
2 eller 4-bult har nog absolut ingen betydelse för din del!! så köp motorn om den är i fint skick och bra pris.

jag har åkt en hel del effekt i en 2-bults raggarmotor med kompressor och de funkar fin fint 8)

Postat: mån sep 08, 2008 9:41 pm
av Walle
Alright, jo de e sant.. men är ju inte till nackdel :wink:

Haha, så du körde med 2-bult i raggarimpalan då du hade gammotorn?
den va frän :thumbright:

Lite OT, hur gåre med -59an nudå?