Sida 1 av 1

Delikat k-jet problem (med bilder...)

Postat: tis jan 25, 2005 10:55 pm
av Henrik Gertzell
Efter att ha laborerat med mitt k-jet system, på en b23e motor nersänkt i en volvo 145 (a-traktor), i ca 2 veckor, så får jag det fortfarande inte att fungera.
Jag har bytt styrtrycksregulator, smort upp rostiga detaljer osv. problemet är att luftmätar-skivan vägrar lyfta. Jag har provat att med insuget avmonterat lyfta i skivan själv, och då kommer det rikligt med soppa ur spridarna.
Har börjat fundera på om motorn står rakt har någon betydelse? Ska senare i veckan försöka modifiera på en saab mängdmätarenhet, då jag fått höra att denna kan vara roten till allt ont. Vill bara höra era åsikter, o se om ni knäcker killarna på zatzy 8)

Bild
Bild

Postat: tis jan 25, 2005 11:17 pm
av Axel
Har motorn gått i bilen tidigare?
är det bränslereturen som är pluggad med en bult?

Postat: ons jan 26, 2005 7:48 am
av mattias
Du har nog missförstått det här, K-jet är i sig roten till allt ont.. ;)

Postat: ons jan 26, 2005 8:08 am
av Da_Snake
Är du helt hundra på att det är tätt överallt omkring insuget?
Kallstartsventilen tex ligger ju löst på insuget.... :wink:
K-jet är otroligt känsligt för tjuvluft.
Troligen ännu känsligare om bränslehuvudet lutar lite..

Har du rätt systemtryck?

Vad har du för styrtryck?

Postat: ons jan 26, 2005 9:02 am
av Henrik Gertzell
Insuget är tätat. Bulten tätar där EGR'en satt innan. Men om mängdmätaren är känslig för lutning, så är det inte så jävla konstigt att det inte funkar :)
Hela enheten sitter nämligen lite löst, samt så är den knappast vågrätt monterad, utan lutar rätt så bra. Utrymme finns där knappt för att få den något rakare.

Så fort jag kommer hem så får jag ut o plåta lite, så ni ser hur det ser ut. Det här jäkla systemet har nästan tagit knäcken på mig.

Edit:
Bild

Postat: ons jan 26, 2005 1:17 pm
av Jens Gustavsson
luft mängd mätaren måste sitta rakt. koll sen så skivan inte kärvar eller att tjuv luft smiter in någonstans

Postat: tor jan 27, 2005 7:59 am
av Henrik Gertzell
skivan löper lätt. det hela kan inte ha med dom olika trycken o göra? ska prova lite till helgen, ställa den rakt, ställa upp systemtrycket kanske... vi får väl se :)

Postat: tor jan 27, 2005 9:42 am
av Fredde Holmgren
Jag tror inte det funkar så bra om k-jeten sitter sådär lutad.

Postat: tor jan 27, 2005 7:57 pm
av ama tic
släng på en strombergare i stället.... :D

Postat: tor jan 27, 2005 8:44 pm
av henkeboi
ama tic skrev:släng på en strombergare i stället.... :D
saknas väl en turbo oxå om jag inte ser fel...åtgärda det snarast.. :twisted:

Postat: tor jan 27, 2005 10:38 pm
av Axel
140ttic skrev:
ama tic skrev:släng på en strombergare i stället.... :D
saknas väl en turbo oxå om jag inte ser fel...åtgärda det snarast.. :twisted:
Det känns som att vi har hittat felet nu! :lol:

Postat: fre jan 28, 2005 7:43 am
av Henrik Gertzell
får ju lära mig att gå in jag kan springa 8)