Sida 1 av 1
Lämpligt avgashus HX55 t. 5.7l?
Postat: tor sep 04, 2008 11:07 am
av DrTurbo
Vad är lämplig storlek på avgashus till en Holset HX55:a singelbygge på en V8 (346cu.in) Vill ha hygglig spool vid 2-2,5k rpm.
19? 22? Vill inte få för mycket motstånd i rören..
Borde vara rätt jämförbart med CSB 350, som jag antar vissa här kör med?
Tacksam för tips.
Postat: tor sep 04, 2008 11:40 am
av mattias
Även med största avgashuset (28 cm^2) kommer du ha fullt ladd innan 2500. Jag skulle köra med ett större aggregat.
Postat: tor sep 04, 2008 11:44 am
av Jens Gustavsson
berätta mer om motorn
Postat: tor sep 04, 2008 2:01 pm
av Thunderbolt
LS1?

Postat: tor sep 04, 2008 7:06 pm
av David Herbertsson
När vi ändå har det uppe..
Vad räcker en Hx 55:a med 25:ans avgashus till effektmässigt?
/David
Postat: tor sep 04, 2008 7:48 pm
av mattias
Problemet är att på en stor motor har kompressorn storknat innan turbinen får bottna. Det måste alltid sättas i perspektiv vilken motor den ska sättas på.
Får kompressorn jobba på 2.0-2.5 bar är det inga problem att flöda nånstans ärliga 800 hk.
Postat: tor sep 04, 2008 8:14 pm
av David Herbertsson
Om man skulle ha den på en 5 liters motor med en låg trimningsgrad på säg, 2-270 hk? Kommer kompressorn storkna på en sådan motor också?
(Tack för svaret förresten!)
/David
Postat: tor sep 04, 2008 8:48 pm
av mattias
Det fungerar rätt bra på en sån motor.
Postat: tor sep 04, 2008 8:49 pm
av DrTurbo
Jens Gustavsson skrev:berätta mer om motorn
En "bone stock" LS1:a från en -99 Corvette. Maxvarv nånstans 6500. 2.02-1.60 ventiler. 10.2:1 i grundkomp. (orört alltså) 345hk N/A.
Initialt (då allt får ske i sin tid) ca 650hk på veven, dvs relativt låga laddtryck... Senare blir det vev/stak/kolvbyte och då krana på ytterligare.
Alltid trevlig om turbon hänger med en bit till då, låt säga 8-900hk nånting..
Hade först tänkt mig dubbelkonstruktion, men efter att ha läst mer och mer samt lyssnat på råd så känns en singelkonstruktion som en klart vettig lösning.
Skall gå på E85 (såklart). VEMS motorstyr.
Ang. HX55, verkar finnas lite olika stora kompressorer med? Mätte lite snabbt på två st, 64mm ind på ene 71 på andre? Olika trim endast?
Nedrans djungel...
Thunderbolt>>> Så rätt så
Edit: Stort tack för svaren, har letat som en iller efter turbinmappar men det verkar vara väldigt sparsmakat med detta..
Postat: fre sep 12, 2008 1:38 pm
av Christian L
Du skulle ju haft en hx60 ialf eller något i närheten.
Postat: mån sep 15, 2008 3:01 pm
av DrTurbo
Det lutar väldigt åt ett HX60, men samma sak där så är turbinmappar lika lätt att hitta som laddtrycket i en skuren Garrett..

Postat: ons okt 22, 2008 5:14 pm
av Christian L
Du skulle haft en som är 76in ca87ut och 27-30is avgashus allt som är mindre än den kommer att göra att du får en motor som inte kommer att vilja dra på varven= en tråkig motor med truck känsla! en standart ls1a med hyffsade extraktor rör och sportfilter ger ju 350hk!
Postat: lör okt 25, 2008 6:47 pm
av DrTurbo
Christian L skrev:Du skulle haft en som är 76in ca87ut och 27-30is avgashus allt som är mindre än den kommer att göra att du får en motor som inte kommer att vilja dra på varven= en tråkig motor med truck känsla! en standart ls1a med hyffsade extraktor rör och sportfilter ger ju 350hk!
Precis ett sånt agg ska det bli

Postat: mån okt 27, 2008 10:14 pm
av Andreas Arthursson
Min LS1 6.0lit laddar 2.3 bar vid 3600 rpm med en S480turbo med 88/96mm turbin och 1.32 A/R. Och den laddar mer än 0.5 bar vid 2500 rpm. Så jag skulle nog satsa på en större turbo än HX55.
Mvh