Sida 1 av 2

vilken koppling till 16v Turbo med m90 500hk 700nm

Postat: fre sep 05, 2008 4:48 pm
av Dennis Öhman
Vilken koppling ska jag köra med. Många jag pratat med rekomenderar tiltons 2skiviga som bla SPM säljer. Men finns det någon hederlig "plåttryckplatta" som klarar 700nm med sinter?!? tex 712an klarar 683nm med 4puckad sinter.. Men den är 240mm.. Hade velat ha mindre för ska köra med b23svänghjul om inte BRA motivering finns för annan.. men den kommer antagligen slira eftersom bilen väger en hel del (740).. Men finns det någon tryckplatta som klarar det för sachs 631an har utgått och den borde ha klarat de med sinter..

Postat: lör sep 06, 2008 7:46 am
av marmander
Sachs 707 is the shit ;)

hade 808Nm i B30'n, 6-pucks sinter och inget slir.

Kommer inte ihåg vridet men polaren körde med ca 650whp volvo femma och 707 med 4-pucks sinter.

den är 240mm, men ska väl passa ett b23-svänghjul med lite mod.

Postat: lör sep 06, 2008 7:50 am
av Dennis Öhman
visst är det en audi tryckplatta från början? Vem säljer dom? enligt ST är det svårt att ha dom på b23svänghjul, han anser att man då hellre har b230 försänkta? vilket hjul hade du din 707a på? vikt på bilen?

Postat: lör sep 06, 2008 8:38 am
av knotan
707an är mesig. :hihi:
763 heter denn värsta du kan hitta.
testad upp till runt 1000nm med sinter i tunga m5er med turbo så den klarar en hel del...
finns hos bla ppf att köpa. biliigare än 707an desutom

Postat: lör sep 06, 2008 10:09 am
av Dennis Öhman
knotan skrev:707an är mesig. :hihi:
763 heter denn värsta du kan hitta.
testad upp till runt 1000nm med sinter i tunga m5er med turbo så den klarar en hel del...
finns hos bla ppf att köpa. biliigare än 707an desutom
menar du 765? men vilket volvosvänghjul kan man sätta den på? jag vet att man måste såklart bearbeta hjulet men vilket är lämpligast? rymms de ens på et b23hjul? om man då köper en 765platta. Måste man ha fjädrad sinter eller kan man köra med standard? går det att använda wirekoppling eller måste ja ha hydralisktryckmekanism?

Postat: lör sep 06, 2008 10:10 am
av Sleeper_86
air_denka skrev:visst är det en audi tryckplatta från början? Vem säljer dom? enligt ST är det svårt att ha dom på b23svänghjul, han anser att man då hellre har b230 försänkta? vilket hjul hade du din 707a på? vikt på bilen?
707 ska du ha på plant svänghjul..

Postat: lör sep 06, 2008 10:25 am
av Dennis Öhman
läste på ppf att den heter 765 och den håller 800nm plus :twisted: det låter perfekt ju.. ska den sitta på plantsvänghjul?

Postat: lör sep 06, 2008 10:37 am
av vesslan
sachs 618 med 4p sinter ska enligt tex ppf hålla för runt 700nm, men den är för plant svänghjul.

Re: vilken koppling till 16v Turbo med m90 500hk 700nm

Postat: lör sep 06, 2008 11:23 am
av Jens Gustavsson
air_denka skrev:Vilken koppling ska jag köra med. Många jag pratat med rekomenderar tiltons 2skiviga som bla SPM säljer. Men finns det någon hederlig "plåttryckplatta" som klarar 700nm med sinter?!? tex 712an klarar 683nm med 4puckad sinter.. Men den är 240mm.. Hade velat ha mindre för ska köra med b23svänghjul om inte BRA motivering finns för annan.. men den kommer antagligen slira eftersom bilen väger en hel del (740).. Men finns det någon tryckplatta som klarar det för sachs 631an har utgått och den borde ha klarat de med sinter..

vilken drivlina och vad ska du ha bilen till sen ska det gå att växla ?

Re: vilken koppling till 16v Turbo med m90 500hk 700nm

Postat: lör sep 06, 2008 12:01 pm
av Dennis Öhman
Jens Gustavsson skrev:
air_denka skrev:Vilken koppling ska jag köra med. Många jag pratat med rekomenderar tiltons 2skiviga som bla SPM säljer. Men finns det någon hederlig "plåttryckplatta" som klarar 700nm med sinter?!? tex 712an klarar 683nm med 4puckad sinter.. Men den är 240mm.. Hade velat ha mindre för ska köra med b23svänghjul om inte BRA motivering finns för annan.. men den kommer antagligen slira eftersom bilen väger en hel del (740).. Men finns det någon tryckplatta som klarar det för sachs 631an har utgått och den borde ha klarat de med sinter..

vilken drivlina och vad ska du ha bilen till sen ska det gå att växla ?
kommer åka gata.. ska även testa åka brett.. m90låda kommer det vara med torsendiff.. inget strippenmonster.. Bara en kul lekbil.. Har du några ideer Jens? Vet du någon om 765plattan?

Postat: lör sep 06, 2008 12:37 pm
av Jens Gustavsson
jag skulle rekomendera vw 200mm kenedy steg 4 + vanlig sinter på en sån bil. pm simon halin om adapter ring.

Postat: lör sep 06, 2008 12:45 pm
av Dennis Öhman
Jens Gustavsson skrev:jag skulle rekomendera vw 200mm kenedy steg 4 + vanlig sinter på en sån bil. pm simon halin om adapter ring.
vad heter han på forumet? hittar han inte.. Ingen som annars kört 765platta?

Postat: lör sep 06, 2008 1:12 pm
av Göte
vesslan skrev:sachs 618 med 4p sinter ska enligt tex ppf hålla för runt 700nm, men den är för plant svänghjul.
Denna rekomendera jag inte, åker med den setupen och klister ostar slirar galet på trean nu. 500hk/700nm

Postat: lör sep 06, 2008 1:37 pm
av JJG
Jag kör med 765 plattan på plant svänghjul.
Volvo 16v ca 500 hk.
Har inte haft några problem på nått sätt.

Postat: lör sep 06, 2008 2:27 pm
av Jonny Karlberg
Jens Gustavsson skrev:jag skulle rekomendera vw 200mm kenedy steg 4 + vanlig sinter på en sån bil. pm simon halin om adapter ring.
Vars hittar man dom där tryckplattorna?
Skulle den där funka lika bra på en strippen bil?
Vad är det för adapter ring du pratar om? :roll: