bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)
Detta är början på uppbygnaden av den nya broms bänken jag har köpt ny av http://www.stuskadyno.com" onclick="window.open(this.href);return false;
jag kommer dock att bygga stativ och vi bygger sen elektronik mm själv.
nåra modeller på stativ runt motorn jag kollar på
enklare modell från stuska...
en enklare modell från superflow typ 901...
lite värre 902 modellen. käns som den bästa modellen då den har bra med utrymme för hedders mm sen har den docknings bar vagn = lätt att montera motorn sen kan man bygga olika vagnar för tex skoter motorer med pipor och en för bilmotorer
en värstig från superflow proffs modell
ska också börja skissa på en control bord nått som nicklas persson kanse kan snickra på ?
[/img]
jag kommer dock att bygga stativ och vi bygger sen elektronik mm själv.
nåra modeller på stativ runt motorn jag kollar på
enklare modell från stuska...
en enklare modell från superflow typ 901...
lite värre 902 modellen. käns som den bästa modellen då den har bra med utrymme för hedders mm sen har den docknings bar vagn = lätt att montera motorn sen kan man bygga olika vagnar för tex skoter motorer med pipor och en för bilmotorer
en värstig från superflow proffs modell
ska också börja skissa på en control bord nått som nicklas persson kanse kan snickra på ?
[/img]
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre dec 03, 2010 2:21 pm, redigerad totalt 26 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har börjat kapa lös balkar till botten ramen av bänken nu.
har även kollat mer på vatten turbiner och jag tycker stuskas stora dubbel turbin (1600-2200hk beroende på vaten tillgång) värkar fin, ska lägga en ofert på en sån senare i veckan.
men bänken kommer att provköras med lilla turbinen till en början med för att känna på funktionen lite och så. det kommer att bli en ren moppe/skoter bänk sen av den lilla turbinen men den ska gå att bromsa vrid svaga sug B20 först iallafall för att lära sig lite mer.
ska börja skissa på kylanläggningen för turbo luft och motorn snart men jag skulle haft hjälp av nån med tig en kväll för att svätsa till mindre anslutningar till vattnet mm samt att sätta fast nå fäst öron till kyl plåtarna, fredde vit pv, teflon mats, simon halin? nån som har tid?
kylarn kommer bli två jätte laddluft kylare från lastbils värden, en till vatten kylare och en som fast laddluft kylare som kommer kylas av en propeller hö fläkt.
jag efterlyser också 4 st små svängbara däck med broms model motor stöd eller liknande?? fins nog på jula annars? sen en skrotad M45 låda (erik wiklund?)
har även kollat mer på vatten turbiner och jag tycker stuskas stora dubbel turbin (1600-2200hk beroende på vaten tillgång) värkar fin, ska lägga en ofert på en sån senare i veckan.
men bänken kommer att provköras med lilla turbinen till en början med för att känna på funktionen lite och så. det kommer att bli en ren moppe/skoter bänk sen av den lilla turbinen men den ska gå att bromsa vrid svaga sug B20 först iallafall för att lära sig lite mer.
ska börja skissa på kylanläggningen för turbo luft och motorn snart men jag skulle haft hjälp av nån med tig en kväll för att svätsa till mindre anslutningar till vattnet mm samt att sätta fast nå fäst öron till kyl plåtarna, fredde vit pv, teflon mats, simon halin? nån som har tid?
kylarn kommer bli två jätte laddluft kylare från lastbils värden, en till vatten kylare och en som fast laddluft kylare som kommer kylas av en propeller hö fläkt.
jag efterlyser också 4 st små svängbara däck med broms model motor stöd eller liknande?? fins nog på jula annars? sen en skrotad M45 låda (erik wiklund?)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
stommen påbörjad
ritningen för turbinen (jänkarnas måttsysten är för härligt )
får pris i morron från nederländerna(eropa återförsäljaren fins där och han i usa ville inte säga nått men skickade manual mm ) blir intresant att höra om man faller av stolen eller
ritningen för turbinen (jänkarnas måttsysten är för härligt )
får pris i morron från nederländerna(eropa återförsäljaren fins där och han i usa ville inte säga nått men skickade manual mm ) blir intresant att höra om man faller av stolen eller
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har skickat offert-fråga på en del olika vatten turbiner för lite högre effekter till bland annat sturska och land and sea.
nån som har hört bra/dåligt om sånna?
nån som har hört bra/dåligt om sånna?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kommer mer info när jag kommit lite längre och det är nått att visa.c_wester skrev:Ursäkta Of Topicen.
Är det B20 i Vegan?
Christer
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
haha nu är du avslöjad Jens.
Hoppas verkligen det kommer att byggas en ny herrejösses B20 och att den sitter i vegan för det vore Mother of all pushrod cars.
Skall bli kul att följa bromsbänks bygget med hehe
Hoppas verkligen det kommer att byggas en ny herrejösses B20 och att den sitter i vegan för det vore Mother of all pushrod cars.
Skall bli kul att följa bromsbänks bygget med hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag hitta en hel del info om ventilerna och lite trix hur man får vatten försörjningen så stabil som möjligt och hur man fick balans mellan turbinerna här http://www.depac.com/Erland Cox skrev:Jag har den stora Stuskan men har inte fått upp min bänk än. Stuskan använder olika munstycken som strypning på utlopp för att reglera vattenflödet genom turbinen. Den behöver 40 minut liter per 100 hästar i vattenflöde för att vattnet inte ska bli för varmt. Erland.
http://www.depac.com/adl.pdf
om man gämför så värkar stuska turbinerna vilja ha nästan bubbla vatten flödet per 100hk mot många andra tex land and see det är ju lite jobbigt men kvalliten käns lite högre på stuska turbinen ändå tror jag?.
vad har du för vatten pump erland det går ju åt en hel del om man ska bromsa 2000hk
jag har även manualen i pdf fil till den stora stuska bromsen där stod det mycke intresant också (kan E-mailla den om du inte har den?)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det låter bra du kanse har tid nått framöver att svetsa till ladd kylare och motor kylare? jag ska lägga in ett par bilder på hur jag tänkt i kväll så får vi höra vad du tror?HaLinG skrev:Jens som jag skrev i andra tråden säg bara till så hjälper jag gärna till !
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/