bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har smidit lite mer järn i dag

Bild
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Detta vansinne vill jag hjälpa till med! :thumbright: Om du behöver nånting från svetsarvärlden, så hojta till!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har flera stycken rejäla vattenpumpar men dom kräver nog någon slags elektronisk styrning. Jag kan ta bilder och kolla upp vad de lämnar. Jag har så jag kan sälja några också. Erland.
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

kul och fränt att du bygger motordyno :thumbright:

800liter/min blir en stor rackare till pump, 7-8hp!? Tipset är att använda frekvensare som styrning, allt inbyggt i en låda, fint med ramper, motorskydd o bästa är ju att kunna grov justera flödet in förhållande till lastreglerventilen med en potensiometer från kontrollrummet, det är jag mkt nöjd med :thumbright:

Vad har du tänkt för styrning och datalog?
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har fått tag i en pump nu som pumpar 210GPM upp till 16bar (ca 6.5 bar ska användas)

den ska enligt uppgift räcka för att kyla turbinen mot 2200hk 8) , nån som vill komma och testa om den värkligen gör det framöver? :hihi:

den tar ca 8.9amp per fas så det ska gå att köra med normala säkrigar.

martin det låter intresant med att frekvänsa pumpen jag vet att stuskas egna load kontroller gör det också, vem har designat dit load system?
http://www.stuskadyno.com/lc.html
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Nu vet man var man ska ta motorn på en släpkärra nästa sommar :wink:

Men jag kan inte lova några 2200hk :hihi:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Driddler skrev:Nu vet man var man ska ta motorn på en släpkärra nästa sommar :wink:

Men jag kan inte lova några 2200hk :hihi:
du är välkommen, jag har en 80mm BW vi också kan prova :twisted:
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hmm kan vara dum och kanske mest framstå som det med detta inlägge men när man läser om allt vatten och värme som skall produceras i en bromsbänk så kommer jag att fundera på en sak varför använder man inte http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp i vattnet i bänken?? vet dom som sänkt tempen på v8or med det och vet en hel massa datanördar med vattenkylda dator som jublar för den tillsatsen.tror att den bryter ytspänningen i vattnet på nåttvis och kyler bättre tack vare det.nån som har nån teori??finns det nån som dränkt skräddare i en bäck här med en tvål :hihi:
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

koppla bromsvattnet till en accumulatortank och få värme i garaget på kunders bekostnad ;)
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

En liten tanke bara, nu har jag inte lusläst hela tråden.

Ett sätt för att höja kokpunkten i ett system är att trycksätta det.
Vet att det har exprimenterats med det på rallybilar, då har man tryckt i ett par kilo (har för mig att det var 3kg) luft i klysystemen, det höjde kokpunkten rätt så bra mycket :idea:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Det är ju så att man har ju en del vatten =ett antal kubik, blir kanske inte så värst billigt med RedLine tillsatsen då.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

rätt klabbe men har du nån brandutbildning av nått slag??finns en pryl som heter lättvatten det funkar på samma sätt har jobbat på en torvtäckt vi hadde det i våra brandtankar på traktorn om du går in på traktordelen här och kollar på bilder ifrån jobbet jag postat ser du brandsprutan fram rymmer lite över 600liter.det var en pulver man blandade som bryter ytspänningen i vatten för övrigt gör tvål även det och diskmedel.kolla efter en bäck med skrädare i dom som springer på vatten ta och stoppa i en tvål får du se vad som händer.mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Nope ingen brandutbildning... Då är ju lättvattnet ett billigare allternativ :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Är det värkligen så att lättvatten tar bort ytspänningen på vattnet ???
Jag menar man använder ju lättvatten i stället för skum och uppgiften både lättvatten och skum har är ju att stänga ute luften så att man kväver elden så tar man bort ytspänningen så borde vattnet inte kväva elden lika bra, jag tror (minnet sviker det var många årsedan man släckte eld)att det är ett medel som skapar en hinna på vattnet ungefär som såpbubblor och lägger sig som ett täcke över elden......

Mattz
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hmm kan nog vara så men har för mig att det tar bort ytspänningen för att få rakt motsatt effekt.hmm skall kolla upp det igen för skoj.hadde för mig att det tog bort ytspänningen för att vattnet skall släcka bättre tack vare att det kom åt bättre på nåttvis.tränger ner bättre eller vad man skall säga.mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Skriv svar