Sida 1 av 11

bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Postat: tis sep 23, 2008 7:53 pm
av Jens Gustavsson
Detta är början på uppbygnaden av den nya broms bänken jag har köpt ny av http://www.stuskadyno.com" onclick="window.open(this.href);return false;

jag kommer dock att bygga stativ och vi bygger sen elektronik mm själv.

nåra modeller på stativ runt motorn jag kollar på


enklare modell från stuska...

Bild


en enklare modell från superflow typ 901...

Bild


lite värre 902 modellen. käns som den bästa modellen då den har bra med utrymme för hedders mm sen har den docknings bar vagn = lätt att montera motorn sen kan man bygga olika vagnar för tex skoter motorer med pipor och en för bilmotorer :thumbright:

Bild

en värstig från superflow proffs modell

Bild

Bild


ska också börja skissa på en control bord nått som nicklas persson kanse kan snickra på :) ?

Bild [/img]

Postat: tis sep 30, 2008 11:59 am
av Jens Gustavsson
jag har börjat kapa lös balkar till botten ramen av bänken nu.

har även kollat mer på vatten turbiner och jag tycker stuskas stora dubbel turbin (1600-2200hk beroende på vaten tillgång) värkar fin, ska lägga en ofert på en sån senare i veckan.
men bänken kommer att provköras med lilla turbinen till en början med för att känna på funktionen lite och så. det kommer att bli en ren moppe/skoter bänk sen av den lilla turbinen men den ska gå att bromsa vrid svaga sug B20 först iallafall för att lära sig lite mer.

Bild


ska börja skissa på kylanläggningen för turbo luft och motorn snart men jag skulle haft hjälp av nån med tig en kväll för att svätsa till mindre anslutningar till vattnet mm samt att sätta fast nå fäst öron till kyl plåtarna, fredde vit pv, teflon mats, simon halin? nån som har tid?

kylarn kommer bli två jätte laddluft kylare från lastbils värden, en till vatten kylare och en som fast laddluft kylare som kommer kylas av en propeller hö fläkt.


jag efterlyser också 4 st små svängbara däck med broms model motor stöd eller liknande?? fins nog på jula annars? sen en skrotad M45 låda (erik wiklund?)

Postat: tis sep 30, 2008 4:25 pm
av Jens Gustavsson
stommen påbörjad

Bild

ritningen för turbinen (jänkarnas måttsysten är för härligt :hihi: )

Bild

får pris i morron från nederländerna(eropa återförsäljaren fins där och han i usa ville inte säga nått men skickade manual mm :thumbright: ) blir intresant att höra om man faller av stolen eller :hihi:

Postat: tis sep 30, 2008 4:45 pm
av turbodart
btw: side(usa...) for brukt verkstedutstyr

http://www.allstates.com/dynomometers.html

Postat: tis sep 30, 2008 6:41 pm
av Driddler
Kul Jens!

Det här bygget ska bli roligt att följa :)

Postat: ons okt 01, 2008 3:01 pm
av Jens Gustavsson
jag har skickat offert-fråga på en del olika vatten turbiner för lite högre effekter till bland annat sturska och land and sea.

nån som har hört bra/dåligt om sånna?

Postat: ons okt 01, 2008 3:31 pm
av c_wester
Ursäkta Of Topicen.

Är det B20 i Vegan?


Christer

Postat: ons okt 01, 2008 3:43 pm
av Löwen
c_wester skrev:Ursäkta Of Topicen.

Är det B20 i Vegan?


Christer
nej det är två motorer på en vevaxel :doh: en v8a altså

Postat: ons okt 01, 2008 4:31 pm
av Jens Gustavsson
c_wester skrev:Ursäkta Of Topicen.

Är det B20 i Vegan?


Christer
:wink: kommer mer info när jag kommit lite längre och det är nått att visa.

Postat: ons okt 01, 2008 5:12 pm
av Tommy Luhr
haha nu är du avslöjad Jens.
Hoppas verkligen det kommer att byggas en ny herrejösses B20 och att den sitter i vegan för det vore Mother of all pushrod cars.

Skall bli kul att följa bromsbänks bygget med hehe :)

Postat: ons okt 01, 2008 8:51 pm
av Erland Cox
Jag har den stora Stuskan men har inte fått upp min bänk än. Stuskan använder olika munstycken som strypning på utlopp för att reglera vattenflödet genom turbinen. Den behöver 40 minut liter per 100 hästar i vattenflöde för att vattnet inte ska bli för varmt. Erland.

Postat: tor okt 02, 2008 8:16 am
av HaLinG
Jens som jag skrev i andra tråden säg bara till så hjälper jag gärna till !

Postat: tor okt 02, 2008 10:01 am
av Jens Gustavsson
Erland Cox skrev:Jag har den stora Stuskan men har inte fått upp min bänk än. Stuskan använder olika munstycken som strypning på utlopp för att reglera vattenflödet genom turbinen. Den behöver 40 minut liter per 100 hästar i vattenflöde för att vattnet inte ska bli för varmt. Erland.
jag hitta en hel del info om ventilerna och lite trix hur man får vatten försörjningen så stabil som möjligt och hur man fick balans mellan turbinerna här http://www.depac.com/
http://www.depac.com/adl.pdf


om man gämför så värkar stuska turbinerna vilja ha nästan bubbla vatten flödet per 100hk mot många andra tex land and see det är ju lite jobbigt men kvalliten käns lite högre på stuska turbinen ändå tror jag?.

vad har du för vatten pump erland det går ju åt en hel del om man ska bromsa 2000hk :shock:

jag har även manualen i pdf fil till den stora stuska bromsen där stod det mycke intresant också (kan E-mailla den om du inte har den?)

Postat: tor okt 02, 2008 11:38 am
av Jens Gustavsson
HaLinG skrev:Jens som jag skrev i andra tråden säg bara till så hjälper jag gärna till !
det låter bra du kanse har tid nått framöver att svetsa till ladd kylare och motor kylare? jag ska lägga in ett par bilder på hur jag tänkt i kväll så får vi höra vad du tror?

Postat: tor okt 02, 2008 3:26 pm
av HaLinG
Inga problem gör så !!