Sida 1 av 4

Bubbla "Das Boost"

Postat: tis sep 23, 2008 8:21 pm
av Das Boost
Dom närmaste veckorna så kommer det inte att hända så mycket på denna tråd. Men det som kommer att hända under vintern är att jag skall fixa till en turbo motor, nya framfälgar samt styva upp bilen lite mera. Siktar på en +300 hk till nästa säsong.... Motorn är redan byggd men i dax läget så producerar den bara 280 hk vid ca 6000 rpm. Måste uppgradera vissa delar så jag kommer upp i 7000 / 8000 rpm åtminstone. För att lyckas med det så blir det en vassare kam, vippställ o kanske också en större turbo samt toppar.... Skall också gå fixa till växellådan eftersom denna har gett mig lite problem i sommar. Bästa tiden i detta utförande är 12.24/402m - 8.15/201m vilket kunde ha varit bättre då bara det inte var för en krånglande v-låda.

Bild

Postat: ons sep 24, 2008 5:54 am
av zajja
Snabba bubblor är fränt! kommer följas...

Postat: ons sep 24, 2008 7:59 am
av Das Boost
Bara jag får hem motorn från Leif Nyström nu bara, så blir det mera liv i denna tråd! Men kan lova redan nu att det kommer att bli en vild bil på nästa års tävlingar.... Kan ju skicka lite spec på den redan nu, men vissa delar kommar att bytas ut så den blir mera gjord för strippen.

2387cc turbo typ 1.

CB # 1159 pentroof block, 9.5mm förhöjd deck, 10mm chromoly dragstänger

Demello 86mm vevaxel, typ 4 i mitten, chevy vevstaksjournal,wedgemated

Chromoly wedgemated svänghjul, lättat, 8-stiftat, 11/32” stift,

Gene Berg svänghjulsbult, Scat graderad remskiva

Bottendel balanserad

CB race vevstakar, h-profil, 5.6” långa

Cima/Mahle 94 B

FK87 kam, Scat lyftare

JayCee värsta sortens stötstänger

Scat delbara stötsångsrör, alu.

CNC Wedge toppar, dubbla fjädrar, chromoly retainers

Skruvade vipparmsaxlar, ledade justerskruvar

CB c-chanel ventilkåpor

4 quart oljesump

30mm Schadeck oljepump

MSD fördelare

MSD 6-AL tändbox

Hög effekts spole

Scat doghouse 36 HP fläktkåpa/cylinderkåpor

Växelströmsgenerator

KKK K27 turboaggregat

CB billet wastegate

1.5/8” turbo header, flowmaster 3” dämpare

4 st. Mikuni 38mm MC-förgasare.

Alu. Tryckboxar, t-rör, insug .

Dumpventil modell mindre...

Malpassi bränsletrycksregulator

Bosch insprutningsbränslepump o bränslefilter.

Postat: ons sep 24, 2008 11:31 am
av Jonny Karlberg
Bubblor är ju såå grym.
Du harinte fler bilder på den som du kan lägga upp?

Postat: ons sep 24, 2008 3:33 pm
av Das Boost
Här kommer några bilder till. Slänger in en bild hur den såg ut tidigare också. Motorn som ni ser på bilden är såld nu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: ons sep 24, 2008 4:04 pm
av Das Boost
Har ju som sagt ett KKK K27 turboaggregat som följer med motorn nu, men skulle vilja ha 1 till 2 steg bättre. Vad kan ni turbo nissar rekomenderar för snurra. Förgasarna kan ge bränsle upp till 500 hk, men det är väl lite att ta i just nu...

Postat: ons sep 24, 2008 9:28 pm
av Das Boost
Vad är den optimala ventilstorleken på insugsventilen på en 94mm cylinderborrning... Har läst att man inte skall ha större än 47,5mm när man har en turbo. Någon som vet?

Postat: tor sep 25, 2008 7:44 am
av JBlom
Ett HX40 eller GT40 borde väl vara lagomt. Juggas i Gävle åker sånt på sin typ4-maskin på 2,4l.
Maskinen på bilderna, köpte du den av Herman i Gävle kanske? :)

Postat: tor sep 25, 2008 7:45 am
av Das Boost
JBlom skrev:Ett HX40 eller GT40 borde väl vara lagomt. Juggas i Gävle åker sånt på sin typ4-maskin på 2,4l.
Maskinen på bilderna, köpte du den av Herman i Gävle kanske? :)
Tack för svaret! Japp det är Hermans gamla snurra ja.

Postat: tor sep 25, 2008 7:46 am
av JBlom
Anade att det var så det låg till. :)
Vad siktar du på för effekt då?
Lär ju kunna plocka 200 sughk ur den där maskinen. 8)

Postat: tor sep 25, 2008 7:50 am
av Das Boost
JBlom skrev:Anade att det var så det låg till. :)
Vad siktar du på för effekt då?
Lär ju kunna plcoka 200 sughk ur den där maskinen. 8)
Effekten med turbo motorn nu så siktar jag ju på 300hk vilket inte kommer att bli svårt, allt över det är bara ett plus! Måste ju erkänna att jag är ju mera för sugmotorer, så tröttnar jag på turbo så får jag väl bara konvertera senare :roll:

Postat: tor sep 25, 2008 7:54 am
av JBlom
Tror inte du kommer tröttna på turbo i första taget. :)

Postat: tor sep 25, 2008 7:57 am
av Das Boost
Nå bara man får det att spela rätt så! Har ju ingen erfarenhet av turbo motorer sen tidigare. Den största svagheten just nu är min växellåda... Borde skicka den till Landelius eller Nyström för en uppdatering.

Postat: tor sep 25, 2008 10:29 am
av Henke
Vad kör du med för låda nu?

Postat: tor sep 25, 2008 11:52 am
av Das Boost
Henke skrev:Vad kör du med för låda nu?
Vet tyvärr väldigt lite om lådan. Det enda jag vet är att det sitter en super diff i den samt att den är otroligt tight schimsad. Har varit i kontakt med han som gjorde den men det är tydligen så länge sen att han inte minns mera vad som är i den. Han har ju gjort några lådor i sin tid... Skall bli skoj att ta upp den helt o hållet för att se vad som finns där.