Sida 1 av 1
turbo från saab 9000
Postat: lör feb 05, 2005 1:05 am
av mr.J
Vad är det för beteckning på den orginal och så skulle ja behöva lite tips om hur man kan kolla skicket på en turbo..
Postat: lör feb 05, 2005 6:51 am
av lindblad
sitter väl tb03 i dom original, tdo4hl-15 i aeron, aggregaten blev iaf vattenkylda efter 1987.. alltid bra att kolla glapp i axeln, sprickor i avgashus, skador på impellerbladen etc..
Postat: lör feb 05, 2005 11:22 am
av Johan Fahlgren
årsmodell på den? dom "äldre" har iaf tb0356 som standard.
mvh johan
Postat: lör feb 05, 2005 12:18 pm
av henkeboi
T25 på 2,3t modellerna.
Postat: lör feb 05, 2005 2:06 pm
av mr.J
Tackar för svaren. Ska ta reda på årsmodellen men det blir först nästa vecka ja kan få reda på det tyvärr.
jocke
Postat: sön feb 06, 2005 2:49 pm
av Turbo_Lover
knohultarn skrev:sitter väl tb03 i dom original, tdo4hl-15 i aeron, aggregaten blev iaf vattenkylda efter 1987.. alltid bra att kolla glapp i axeln, sprickor i avgashus, skador på impellerbladen etc..
Haha, ja har en T25a ligger som e precis slut... Stort glapp i axeln, lång spricka i avgashuset och en massa krökta blad på kompressor impellern
Så nog alltid ska man kolla upp så att de inte ser ut så.
Postat: sön feb 06, 2005 8:30 pm
av Axel
hehe, vi har ett ganska stort dieselaggregat i skolan som glappar kanske 5mm åt varje håll...
Postat: mån feb 07, 2005 3:50 pm
av mr.J
det jag har kollat på glappar max en mm uppåt o neråt.. men inget åt sidan..
Postat: tis feb 08, 2005 8:31 am
av Johan Fahlgren
mr.J skrev:det jag har kollat på glappar max en mm uppåt o neråt.. men inget åt sidan..
"uppåt o neråt", & "åt sidan" är väl samma sak?
du menar föstås in&ut..axiellt. får inte glappa nänmvärt där.
kolla också så att du inte har några fetingsprickor i avgashuset (brukar alltid finnas början till sprickor) + att impellrarna är felfria å inte har någon stukad vinge.
mvh johan
Postat: tis feb 08, 2005 7:06 pm
av mr.J
Fahlgren skrev:mr.J skrev:det jag har kollat på glappar max en mm uppåt o neråt.. men inget åt sidan..
"uppåt o neråt", & "åt sidan" är väl samma sak?
du menar föstås in&ut..axiellt. får inte glappa nänmvärt där.
kolla också så att du inte har några fetingsprickor i avgashuset (brukar alltid finnas början till sprickor) + att impellrarna är felfria å inte har någon stukad vinge.
jo det var så jag menade.. är väldigt ny på själva turbo biten så vet inte alltid hur ja ska förklara..
men med det glappet som jag hade är det bara skita i o köpa den då?
finns inga andra fel på den
mvh johan
Postat: tor feb 10, 2005 10:04 pm
av Johan Fahlgren
oj, det är juh jättesvårt å säga då man inte har känt på det själv, du har kollat efter sprickor i avgashuset?
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=25670
vet du något miltal på den?
en annan sak som kan va bra är juh om du får med oljerören, då dom kan va bra att ha om du ska bygga egna rör, då har du juh iaf anslutningarna..
mvh johan
Postat: fre feb 11, 2005 1:08 pm
av mr.J
okej..då ska ja tänka på det... vet inte miltalet än men ska åka o kolla på den om ett tag.. är den okej så ska ja inte glömma oljerören..