M30 Turbo och vass kam

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
///Peter
Lite mer laddtryck

M30 Turbo och vass kam

Inlägg av ///Peter »

Sitter här och funderar på nytt val av kam och tänkte då höra vad folk vet och tror..
Åker nu en Schrick 284/280/110 10,9mm 10,8mm på en hyffsat portad topp (ej flödad...)

Har bara en feeling att en riktigt rökarkam passar sig bra just på M30 med turbo och här på sävar finns det ju rätt mkt erfarenhet av M30 minus 2 aka M10 :D

M10 åkare kör ju mer regel än undantag tex schrick 304 eller värre 316 tex och det ger ju riktigt bra effekt i dessa toppar och verkar passa riktigt fint med bra grenrör och stor turbin. M10orna varvas ju friskt men även om man håller sig på sansade varv så borde en kam runt 300 grader funka riktigt bra på M30.

Så.. erfarenheter? och tankar?
Senast redigerad av ///Peter den ons nov 05, 2008 4:59 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Min baktanke här är endast med tanke på att svängningsdämparen vill flyga till skogs när man varvar över 6500 varv med en M30. Så det är nog smart att satsa på en kam som ger ett passandre register där den inte behöver dras förbi 6500 varv för att ge fyllnadsgrad.

Tänk på att Schrick 304 till M10 är en rätt snäll kam, lyfter ingenting speciellt och har fin tomgång på 1000 varv redan, går säkerligen att besikta med om man vill. Den 304 som finns till M20 lyfter betydligt mer och är elakare. M30 har vad jag vet ingen sådan. Det finns närmast alternativ från Enem, Dbilas och Catcams.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
///Peter
Lite mer laddtryck

Inlägg av ///Peter »

Tack för bra svar!
Visste inte att 304an lyfte så lite! Varvar 7000 nu utan problem och blir det bättre vippor går jag nog upp till 7500. Vi får se vad svängningsdämparen säger om saken! Catcams har en 305/305/110 11.35mm som kanske borde passa...
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

///Peter skrev:Tack för bra svar!
Visste inte att 304an lyfte så lite! Varvar 7000 nu utan problem och blir det bättre vippor går jag nog upp till 7500. Vi får se vad svängningsdämparen säger om saken! Catcams har en 305/305/110 11.35mm som kanske borde passa...

110* i nockvinkel? ... blir inte det i värsta laget på en turbospis? eller det funkar sålänga man har lågt avgasmotryck?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias J skrev:110* i nockvinkel? ... blir inte det i värsta laget på en turbospis? eller det funkar sålänga man har lågt avgasmotryck?
Ingen fara. Är så mycket annat som spelar in dessutom.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
///Peter
Lite mer laddtryck

Inlägg av ///Peter »

110* i nockvinkel? ... blir inte det i värsta laget på en turbospis? eller det funkar sålänga man har lågt avgasmotryck?
Lägre nockvinkel är mest bara positivt (givet det varvtalsregister vi pratar om..) eftersom det ger bättre fyllnadsgrad på högre varv och ger i regel bättre spol på turbon samt bättre grundeffekt. Detta med förutsättning att man kör med en turbin som ger lågt avgasmottryck (så motorn fungerar så likt en sugmotor som möjligt..) då fungerar det utmärkt tror jag. Om man kör med liten turbo/turbin så kan man få exhaust backflow då avgaser studsar in i cylinern igen = inte bra.. så med högre avgasmottryck krävs högre nockvinkel för att hindra detta, annars ger hög nockvinkel i regel lite förstoppning på högre varv mao sämre fyllnadsgrad.

Ok det va väl lite teori, inte alltid det är så i praktiken och som mattias säger är det inte så enkelt så därför klår inget praktisk erfarenhet (som jag hoppas ni har :D )!
Skriv svar