Min yamaha et-340

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Min yamaha et-340

Inlägg av Tom_21 »

Tänkte att man kan väll slänga upp lite bilder på skotern :)
Har en gammal et 340-80a som varit i våran ägo sen den va ny :) Farfar o min pappa köpte den ny sen har vi haft den kvar, tog hem den från sommarstugan förra hösten o började renovera upp den lite. Har inte varit någon som gjort så mycket service på den precis under dom senare åren så tyckte det va dags. Efter jag gjort rent förgasarna o bytt remmen så gick den grymt mycket bättre :D monterade även bort oljepumpen då jag inte litar på den utan blandar oljan i bensinen istället. Tyvärr så blev det ju knappt någon snö förra vintern :( så jag hoppas verkligen det blir massor med snö nu :P För det är verkligen specielt och askul att köra skoter :D Även fast den är så gammal o inte så stor motor så har man jädrigt roligt.
Funderar på om man skulle ta o trimma upp den lite också hehe någon som har några bra tips?

Här kommer några bilder på den.

Såhär såg den ut när jag tog hem den.
Bild
Mycket leksaker i garaget nu 8)
Bild

Bild
Motorn urtagen
Bild

Bild
Smutsig liten förgasare
Bild
Målat upp skidorna o satt ditt nya styrstål
Bild
Nylackat
Bild
Nu ser det lite trevligare ut :D nylackat, ny rem och olja i kedjehuset
Bild
Nya sköna handtag o handtagsvärme :P
Bild
Målade även plastgallren svarta då dom va lite fula.
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

vilken fin en =). Jag skulle nog inte bry mig om att trimma den där...d et bästa är ju driftsäkerheten... Det är ju skönt att slippa gå hem.

Varför jag motsätter mig trimning av de där är just fölr att den är fläktkyld. Den "yttre" cylindern (från fläkten sett) kommer mest troligt att gå för varm.

Se till att ha rent och fint i variatorerna bara och sikta på en vätskekyld skoter om du vill trimma, alternativt få tag i en motor från Viking, XLV, Phazer eller SRV och lyft i. Då har du mer effekt men inte så mycket större trimningsgrad. Bara större volym.

Mina 2 cent =)

//Robert

Edit: Stavfel
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Tackar :D

Ahh okej jo det kankse är bäst att låta bli :P Vill ju ha en lite värre skoter men känns rätt meningslöst o köpa det när man bor här nere i södermanland o inte vet hur vintrarna blir :/ Satan va jag vill uppåt i ladet o åka massa skoter o dra iväg på härliga långturer eller bara leka runt. Har faktistk funderat lite på om man skulle hitta någon sån motor till ett bra pris o lyfta i, dom passar väll mer eller mindre rakt av?
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

jag vet inte riktigt hur dom passar. Det viktigaste är ju att variatorn hamnar på samma avstånd från sekundärvariatorn som tidigare. Det går ju i regel att bygga om motorplattan eller kanske bara fila upp nåt hål om det är nära.

Phazermotorn är ju en liten juvel. Rätt pigg och enligt min uppfattning så är den ett under av driftsäkerhet.

Tro mig... om du har dåligt med snö där du bor, så vill du absolut inte skruva utan köra de få dagar då det går att köra =).

Kan trösta dig med att vintrarna här uppe vid kusten inte är något att hurra för heller... men åker man inåt i landet så brukar det finnas gott om snö =)

//Robert
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Ser nu att sekundärvariatorn enbart är lagrad i kedjehuset och inget stöd vid helixen (andra sidan om skivorna).

Du bör nog ta med detta i beräkningarna så att du inte drar loss variatorn med för stark motor... det kanske funkar men som sagt, ha med det i beräkningarna ändå =)

//Robert
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Ahh okej :D Tack för tipsen :) Nä det blir nog inget motorbyte för det räcker nog det som är i den där stackarn hehe. Somsagt får passa på o gasa med den dom få dagarna det går. Är ju sjukt kul att åka skoter :D
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Skriv svar